Spraylack eller rollning

mb_w124_e200
9 september 2023 · 4 Inlägg

Hallå jag behöver lite hjälp angående ommålning av min w124, jag har slipat bort rost och spacklat över. Det är en hel del som måste målas över och då gissar jag att punktlacka inte är ett alternativ. Kan ladda upp bilder på bilen sen. Grundfrågan jag har då är om jag ska rolla hela bilen eller spraylacka med burk på hela bilen? Vi har en dålig kompressor och då jag är 17 år och student kommer det inte på fråga att köpa ny kompressor och lacka med den. Alla tips mottages då jag själv saknar kunskap.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 september 2023 · 7 243 Inlägg

Finns bra sprayburkar, men det kostar en hel del. Finns också färg som funkar bra att rolla ut (sträcklack) men det kostar också ganska mycket.

Ska du köpa billig färg så spelar inte metoden så stor roll, de blir dåligt oavsett smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mb_w124_e200
9 september 2023 · 4 Inlägg

SportPilot skrev:
Finns bra sprayburkar, men det kostar en hel del. Finns också färg som funkar bra att rolla ut (sträcklack) men det kostar också ganska mycket.

Ska du köpa billig färg så spelar inte metoden så stor roll, de blir dåligt oavsett smile

Jag hittade en burk på 1l "polyuretanlack" på biltema för 279 spänn vilket inte var så dyrt, om nu sträcklack och polyuretanlack är samma sak.

jaka54
9 september 2023 · 5 813 Inlägg

Rolla en bil???? Det blir ju inte blankt...men det är kanske inte det du vill?!

mb_w124_e200
9 september 2023 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Rolla en bil???? Det blir ju inte blankt...men det är kanske inte det du vill?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-dd145c328c9ba406522154bd7976c944.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-4e7a9c30e7af7e91af34721b01c838cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-8a3beac3b2f026762b8a838e214b3c92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-00d85d99c12d2451a3f9f3ae47579073.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-4758f3e926ffebb08a5f7fda1d6a27d0.jpg

Såhär ser bilen ut, jag vill bara att det ska se någorlunda bra ut och behålla värdet för en inte alltför dyr peng.

torsen
9 september 2023 · 7 285 Inlägg

jaka54 skrev:
Rolla en bil???? Det blir ju inte blankt...men det är kanske inte det du vill?!

Joodå, det kan bli relativt slät yta om man "går efter" med planstrykare.
Har själv gjort det på bilar - fast det är länge sedan.
Billigaste färgen får du om du uppsöker någon färghandel som blandar till färg åt billackerare och andra.
Händer ofta att färdigblandad färg inte hämtas ut.
Färghandeln får ett litet lagen med olika kulörer, som det kostar att destruera.
Jag brukar få de färdigblandade burkarna för en spottstyver.
Köp en tom 5-lit.burk och välj ut några kulörer som kan tänkas ge önskad kulör efter blandning.
Låt färghandlaren hälla allt i 5-lit.burken och ställ i skakmaskinen.
Lite mattningsmedel kan tillsättas om du inte vill ha blank bil.
Köp till härdare.

Men glöm inte att resultatet är beroende på underarbetet.
Kan vara klokt att "gå över" med klibbduk innan du rollar och "drar över" med planstrykaren.

Blanda inte förmycket bas och härdare på en gång - blanda till succesivt så inte färgen börjar härda redan i rollern eller planstrykaren.

zzr94092
10 september 2023 · 4 411 Inlägg

Rent ut ärligt sagt så är det nog rollning som gäller på den bilen/underarbetet!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2023 · 13 776 Inlägg

zzr94092 skrev:
Rent ut ärligt sagt så är det nog rollning som gäller på den bilen/underarbetet!

problemet är ju att den bilen är skrot samma sec någon sätter en roller mot den..

dåliga lackjobb är ju döden för en bil. 


jag gav upp min gamla 740turbo för att idioterna inte slipat ordenkligt innan dom målade bilen.  så färgen satt pissdåligt.  det betyder ju att man måste slipa ner hela bilen till orginalfärgen= en veckas intensivt slipande bara för att hamna på rutan ett och sen ska man göra underarbetet.  när det är rollat med någon pissfärg så kommer man inte ens kunna slipa skiten utan man får istort sätt blästa hela skiten.  för pappret sätter igen sig på 2sec. 

då är det bättre  att det ser förjävligt ut men bättringsmålat bara     det är enkelt att tvätta bort om färgen är av dålig kvalite. 

haft mina duster med konstiga färger på mitt gamla jobb.. inget roligt alls.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
10 september 2023 · 2 879 Inlägg

Som sagt, rolla med billig metallfärg kan man göra på bilar som ska se "ok ut" vid snabb titt på +10m håll, och ALDRIG lackeras igen.

Har själv rollat (och sprayat med typ mekanlack) på billiga bruksbilar på den tiden dörrar ofta saknade plåt nerefter, och när man fann någorlunda sådana var dom av fel färg.
Seriös eller ens dyr lack var då ALDRIG på tapeten, och dom såg ju ändå jäkligare ut med fel dörrfärger osv än rollad med minimalt underarbete.  Slipa riktigt är dock ett måste och det är INGEN återvändo när den väl har fått sådan färg ej avsedd för bilar. Sprayat penslat eller rollat kvittar.

(Små ytor av tex bättringsfärg är en helt annan sak)

Senast redigerat av Mossan1 (10 september 2023)

torsen
10 september 2023 · 7 285 Inlägg

Vad jag definitivt avråder ifrån är att sprutlackera med elektrisk spruta.
Ytan blev som grapefruktskal.
Väääääldigt drygt att slipa bort lacken - efter några månader.
Sån´t gör man bara en gång haha.

jaka54
10 september 2023 · 5 813 Inlägg

Hej!
Jag avråder starkt från att ens fundera på att rolla din bil när jag ser bilderna. Jag har under de sista tre veckorna slipat och bättringslackat (under den svarta dekorlisten på vänster sida samt i vänster hjulhus) min brors Audi 100 Turbo från 1991 och det såg långt ifrån lika "prickigt" ut som på din Merca men det tog ändå lång tid. Då har jag först slipat bort rost (med stålbortste i luftverktyg) haft på rostborttagare i omgångar och sen penslat på 2komp epoxy grund (Biltemas) och efter det penslat på och sedan sprutat på Hagmans 2 komp sprutspackel (på en liters burk) och sedan slipat med  500 torrslippapper och slutligen  lagt på 2-komp Spies Hecker lack . Det som tagit id är allt underarbete.  Men då blir resultatet ofta bra . Bra i det här fallet betyder att lackytan blir lika blank som bilens originallack och att rosten inte kommer tillbaka inom de närmsta 20-30 åren.

Så frågan man måste ställa sig är alltid : Hur mycket tid och ork är jag villig att lägga ner för att få ett bra resultat. I mitt fall vill jag ha lika bra resultat som när bilen var ny och då får det ta tid.
Vill man inte det utan nöjer sig med att bara "lägga på lite färg så inte rosten syns" så kan man i princip  köpa vilken färg som helst och pensla på (men att rolla...nej !). När man har en metallicfärgad bil blir det genast lite krångligare att få ett snyggt resultat även om man skulle sprumåla själv. Jag använder bara 2-komp billacker och sådana är relativt dyra men hittar man en billackerare som är villig att sälja små kvantiteter på en 1/4 liter eller så kan man tacka sin lyckas smed . Här i Upplands Väsby har jag köpt av en firma i Smedby.

Senast redigerat av jaka54 (10 september 2023)

Brådhis * Voff voff *
11 september 2023 · 10 303 Inlägg

mb_w124_e200 skrev:
Såhär ser bilen ut, jag vill bara att det ska se någorlunda bra ut och behålla värdet för en inte alltför dyr peng.

Det går inte ihop med att rolla eller sprayburkslacka bilen... Tyvärr!

Du har inte funderat på att PlastiDip:a bilen som den står? Då kan du ju "ångra" dig i framtiden, men den ser ändå helt okej ut.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
11 september 2023 · 2 235 Inlägg

Brådhis skrev:
Det går inte ihop med att rolla eller sprayburkslacka bilen... Tyvärr!

Mycket sant, men samtidigt säger han ju "behålla värdet"... Och som den ser ut just nu är den nog inte värd många ören tongue Så det värdet är ju inte speciellt svårt att "behålla" big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2023 · 13 776 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Det går inte ihop med att rolla eller sprayburkslacka bilen... Tyvärr!

Mycket sant, men samtidigt säger han ju "behålla värdet"... Och som den ser ut just nu är den nog inte värd många ören tongue Så det värdet är ju inte speciellt svårt att "behålla" big_smile

Nu är den ju räddningsbar men rollad är det istort sätt noll och ingenting

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zemet
11 september 2023 · 4 049 Inlägg

Bra förslag med plastidip från brådhis:)

Plastidip kommer se lika bra ut eller bättre än att rolla, det är relativt enklet, billigt och framförallt är det enkelt att ta bort. Skyddar ju även lacken mm.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2023 · 13 776 Inlägg

zemet skrev:
Bra förslag med plastidip från brådhis:)

Plastidip kommer se lika bra ut eller bättre än att rolla, det är relativt enklet, billigt och framförallt är det enkelt att ta bort. Skyddar ju även lacken mm.

det enda är att är förutsättningarna dåliga blir det dåligt...

men visst annars är det ingen dålig ide.. men det gäller att rostskydda täckmåla och allt sånt först..  i det här fallet är det lång ifrån bra underarbete.. alla ställen som är rostslipade måste spacklas och slipas ut och på med slipgrund så man får bort alla kanter.. för det kommer se riktigt illa ut oavsätt vad man gör. om man nu inte målar bil med någon form av grov gummifärg som kanske kan dölja detta..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mb_w124_e200
11 september 2023 · 4 Inlägg

Jag vill tillägga att den är prickig pga att jag redan har slipat bort rost och spacklat över, jag ska slipa ned spacklet självklart och sedan måla.

Brådhis * Voff voff *
11 september 2023 · 10 303 Inlägg

Growe skrev:

zemet skrev:
Bra förslag med plastidip från brådhis:)

Plastidip kommer se lika bra ut eller bättre än att rolla, det är relativt enklet, billigt och framförallt är det enkelt att ta bort. Skyddar ju även lacken mm.

det enda är att är förutsättningarna dåliga blir det dåligt...

men visst annars är det ingen dålig ide.. men det gäller att rostskydda täckmåla och allt sånt först..  i det här fallet är det lång ifrån bra underarbete.. alla ställen som är rostslipade måste spacklas och slipas ut och på med slipgrund så man får bort alla kanter.. för det kommer se riktigt illa ut oavsätt vad man gör. om man nu inte målar bil med någon form av grov gummifärg som kanske kan dölja detta..

PlastiDip döljer saker och ting till en viss gräns iaf. Klart mer än vad vanlig lack gör iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
11 september 2023 · 5 813 Inlägg

Plastidip!? På en bil Herre gud...Ni skojar?

Brådhis * Voff voff *
12 september 2023 · 10 303 Inlägg

jaka54 skrev:
Plastidip!? På en bil Herre gud...Ni skojar?

Nej, det är inte alls något märkligt. Du får kolla lite på Youtube så finns det mängder med klipp om det.

Klart bättre än att förstöra med en garagelack med sprayburkar som aldrig går att få bort (eller slipa).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang