Spraylack eller rollning

mb_w124_e200
9 september 2023 · 4 Inlägg

Hallå jag behöver lite hjälp angående ommålning av min w124, jag har slipat bort rost och spacklat över. Det är en hel del som måste målas över och då gissar jag att punktlacka inte är ett alternativ. Kan ladda upp bilder på bilen sen. Grundfrågan jag har då är om jag ska rolla hela bilen eller spraylacka med burk på hela bilen? Vi har en dålig kompressor och då jag är 17 år och student kommer det inte på fråga att köpa ny kompressor och lacka med den. Alla tips mottages då jag själv saknar kunskap.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 september 2023 · 7 243 Inlägg

Finns bra sprayburkar, men det kostar en hel del. Finns också färg som funkar bra att rolla ut (sträcklack) men det kostar också ganska mycket.

Ska du köpa billig färg så spelar inte metoden så stor roll, de blir dåligt oavsett smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mb_w124_e200
9 september 2023 · 4 Inlägg

SportPilot skrev:
Finns bra sprayburkar, men det kostar en hel del. Finns också färg som funkar bra att rolla ut (sträcklack) men det kostar också ganska mycket.

Ska du köpa billig färg så spelar inte metoden så stor roll, de blir dåligt oavsett smile

Jag hittade en burk på 1l "polyuretanlack" på biltema för 279 spänn vilket inte var så dyrt, om nu sträcklack och polyuretanlack är samma sak.

jaka54
9 september 2023 · 5 813 Inlägg

Rolla en bil???? Det blir ju inte blankt...men det är kanske inte det du vill?!

mb_w124_e200
9 september 2023 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Rolla en bil???? Det blir ju inte blankt...men det är kanske inte det du vill?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-dd145c328c9ba406522154bd7976c944.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-4e7a9c30e7af7e91af34721b01c838cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-8a3beac3b2f026762b8a838e214b3c92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247313/247313-00d85d99c12d2451a3f9f3ae47579073.jpg