Kommer ingen olja till toppen i nybyggd b230fk

JAW1444
17 september 2023 · 19 Inlägg

Hej, har byggt ihop en b230fk 97a men märkte när jag drog runt axeln som driver oljepumpen att den inte verkar trycka upp någon olja i toppen, drevet går trögt att snurra efter ett tag så verkar få tryck och den trycker olja genom filterhållaren när jag tar bort filtret så är det någon som har någon aning vad som kan vara fel eller tänker jag fel?

Taunuus
17 september 2023 · 263 Inlägg

topplockspackning felsvängd, stopp i en oljekanal eller alldeles för stort spel på nått lager så all olja går ut där istället för vidare upp i toppen.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 september 2023 · 13 790 Inlägg

hur länge har du försökt bygga upp tryck...och hur snabbt drar du pumpen?

toppen är det absolut sista man får olja till.. 
på dom flesta motorerna .. aldrig varit med om att man inte får olja upp till en topp på en rödblockar volvo..   skulle starta den och kolla genom locket tror nog det kommer olja ganska snabbt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
doktorduett
18 september 2023 · 374 Inlägg

kan du köra oljepumpen med en skruvdragare, jag har svårt att se att du kan snurra oljepumpen för hand o få tillräkligt tryck så oljan kommer upp i toppen

JAW1444
18 september 2023 · 19 Inlägg

Jag har provat både för hand och med skruvdragare med olika hastigher. Såg dock att det verkar sippra ut litegrann runt ett utav kamöverfallen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 september 2023 · 13 790 Inlägg

vad får dig att ens oroa dig?
har du kört bilen och du sätt att du har noll olja i toppen eller är det helt nybyggd motor aldrig startad och du vill bygga oljetryck?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JAW1444
19 september 2023 · 19 Inlägg

Hej, motorn är nybyggd med lager, ringar, stakar m.m så vill gärna se till att oljeflödet fungerar som det ska så de inte rasar något vid uppstart, fyllde oljan i toppen så där finns det olja men som jag förstår det så ska man kunna se någon form av oljeflöde i toppen när man snurrar oljepumpen

JAW1444
23 september 2023 · 19 Inlägg

JAW1444 skrev:
Hej, motorn är nybyggd med lager, ringar, stakar m.m så vill gärna se till att oljeflödet fungerar som det ska så de inte rasar något vid uppstart, fyllde oljan i toppen så där finns det olja men som jag förstår det så ska man kunna se någon form av oljeflöde i toppen när man snurrar oljepumpen

Tog lös kammen och det trycktes ut olja ur "nedre överfallen" eller vad man ska kalla det

doktorduett
24 september 2023 · 374 Inlägg

det man normalt gör det är att när motorn är på plats så kör man oljetryck med startmotorn.
utan tändstift o ventilkåpa.
då ser man om det blir något oljetryck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang