Hur är Automatlådorna i äldre toyotas? RAV4

Low
21 september 2023 · 3 328 Inlägg

Hej! Haft en saab nu i närmare 10 år, och funderat om man skulle testa Toyota för första gången.

Hur är Toyotas automat lådor i tex Rav4 från 2000-2008? Bra/dåliga? Sjukdomar?

Senast redigerat av Low (21 september 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2023 · 17 603 Inlägg

Har inte hört något om detta. Vilket ju är bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2023 · 13 798 Inlägg

äldre toyota sen nämner du en 2000-2008 det är ju en ny toyota...   gammal är 70tals smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2023 · 17 603 Inlägg

torsen vet nog...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
21 september 2023 · 3 328 Inlägg

Growe skrev:
äldre toyota sen nämner du en 2000-2008 det är ju en ny toyota...   gammal är 70tals smile

Tänkte skriva ny, men efter erfarenheter av alla år i garaget så blir ordet ny på en äldre- gammal -begagnad vara väldigt känsligt😅

Low
21 september 2023 · 3 328 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har inte hört något om detta. Vilket ju är bra...

Bra start, antar jag?😅

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2023 · 13 798 Inlägg

Low skrev:

Growe skrev:
äldre toyota sen nämner du en 2000-2008 det är ju en ny toyota...   gammal är 70tals smile

Tänkte skriva ny, men efter erfarenheter av alla år i garaget så blir ordet ny på en äldre- gammal -begagnad vara väldigt känsligt😅

haha för mig är brytåret mitten 80talet smile

sen är dock en toyota corolla från 80talet väldigt gammal.. medans en 80tals volvo inte känns lika gammal..  men det är väll lite vad man är van vid.     Men 2008 är väldigt nytt..  mina bilar är från 99 03 05 och 2010.    ingen är speciellt gammal smile

roligaste är att den äldsta har gått under 10k smile eller den kanske slagit om till 10 men det är däromkring.. smile tanke på dom 1500kr den kostade var det ett kap smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
21 september 2023 · 5 548 Inlägg

Är det vanlig automat så är det oftast om inte alltid en AisinWarner-låda och dom har då gott rykte om sig.

Sen är det ju som vanligt med automatlådor att service och hur den brukats bestämmer livslängden.
Har bilen gått 30k mil utan oljebyte i lådan så är den i väldigt tveksamt skick oavsett växellådstillverkare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2023 · 17 603 Inlägg

simlar skrev:
Är det vanlig automat så är det oftast om inte alltid en AisinWarner-låda och dom har då gott rykte om sig.

Sen är det ju som vanligt med automatlådor att service och hur den brukats bestämmer livslängden.
Har bilen gått 30k mil utan oljebyte i lådan så är den i väldigt tveksamt skick oavsett växellådstillverkare.

Nja. En vanlig med momentomvandlare går nog längre än så. Sen vet jag inte om Volvos AW71 och mercedes 80-talsbilar var ovanligt stryktåliga? Haft bägge med automat som rullat +60000 mil utan bekymmer. Även kört V70 TDi gen1 över 45000 mil...

Å andra sidan om Low ska handla bil så är det väl knappast över 25000 mil? Den håller! Vi har en gammal klassisk låda i vår Swift från 2016. Därför vann den över en nyare bil med robot när det skull köpas bil tidigare i år. Har DSG DQ250-6 i min tjänsteburk. Hade aldrig köpt en sådan bil privat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
21 september 2023 · 5 090 Inlägg

Ingen erfarenhet av rav4 men våran avensis med automat rullar på fint trotts 28k mil. Fått två oljebyten i förebyggande syfte i våran ägo :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Low
21 september 2023 · 3 328 Inlägg

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
Är det vanlig automat så är det oftast om inte alltid en AisinWarner-låda och dom har då gott rykte om sig.

Sen är det ju som vanligt med automatlådor att service och hur den brukats bestämmer livslängden.
Har bilen gått 30k mil utan oljebyte i lådan så är den i väldigt tveksamt skick oavsett växellådstillverkare.

Nja. En vanlig med momentomvandlare går nog längre än så. Sen vet jag inte om Volvos AW71 och mercedes 80-talsbilar var ovanligt stryktåliga? Haft bägge med automat som rullat +60000 mil utan bekymmer. Även kört V70 TDi gen1 över 45000 mil...

Å andra sidan om Low ska handla bil så är det väl knappast över 25000 mil? Den håller! Vi har en gammal klassisk låda i vår Swift från 2016. Därför vann den över en nyare bil med robot när det skull köpas bil tidigare i år. Har DSG DQ250-6 i min tjänsteburk. Hade aldrig köpt en sådan bil privat...

Brukar köpa bilar kring 10-18mil. Saaben köpte jag när den gått 9k, idag 15k. Så 6000mil på nästan 10 år, inte mycket.😂

Den ser ut att ha gått 35k, man hör hur rosten tuggar😅

Brådhis * Voff voff *
21 september 2023 · 10 320 Inlägg

simlar skrev:
Är det vanlig automat så är det oftast om inte alltid en AisinWarner-låda och dom har då gott rykte om sig.

Och sitter i många bilar, som tex Volvo, Saab, Lexus, BMW, Ford, Jaguar, Mazda, Suzuki för att nämna några...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
22 september 2023 · 3 328 Inlägg

Brådhis skrev:

simlar skrev:
Är det vanlig automat så är det oftast om inte alltid en AisinWarner-låda och dom har då gott rykte om sig.

Och sitter i många bilar, som tex Volvo, Saab, Lexus, BMW, Ford, Jaguar, Mazda, Suzuki för att nämna några...

Jasså har jag samma automatlåda i min saab?🤔

Low
22 september 2023 · 3 328 Inlägg

När man söker på toyota rav4 på bildelsbasen 2000-2006 hur kommer det sig att det inte säljs begagnade motorer eller automat lådor? Princip alla andra märken har. Har toyota någon egen skrot?

Presidento Of World
22 september 2023 · 3 334 Inlägg

Low skrev:
När man söker på toyota rav4 på bildelsbasen 2000-2006 hur kommer det sig att det inte säljs begagnade motorer eller automat lådor? Princip alla andra märken har. Har toyota någon egen skrot?

Nej dom håller för bra (typ) nej men sällan en toyota går sönder. Krockas dom så lagas dom eller säljs direkt till Afrika krockade verkar det som

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Low
22 september 2023 · 3 328 Inlägg

Presidento skrev:

Low skrev:
När man söker på toyota rav4 på bildelsbasen 2000-2006 hur kommer det sig att det inte säljs begagnade motorer eller automat lådor? Princip alla andra märken har. Har toyota någon egen skrot?

Nej dom håller för bra (typ) nej men sällan en toyota går sönder. Krockas dom så lagas dom eller säljs direkt till Afrika krockade verkar det som

Det förklarar saken, typ alla märken har en hel del på bildelsbasen ( väldigt mycket saab)😂

Brådhis * Voff voff *
22 september 2023 · 10 320 Inlägg

Low skrev:

Brådhis skrev:

simlar skrev:
Är det vanlig automat så är det oftast om inte alltid en AisinWarner-låda och dom har då gott rykte om sig.

Och sitter i många bilar, som tex Volvo, Saab, Lexus, BMW, Ford, Jaguar, Mazda, Suzuki för att nämna några...

Jasså har jag samma automatlåda i min saab?🤔

Samma märke iaf, ja. Sedan om det är exakt samma modell kan ju variera lite. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang