Köpråd Volvo 240.

henrikssonsimon
8 oktober 2023 · 94 Inlägg

Har hittat mig en 240 som jag är sugen på att köpa. Då undrar jag helt enkelt vad jag ska tänka på när det kommer till denna modell. (Rost, drivlina, annat mekaniskt). Är medveten om att speciellt 240 är benägen till att rosta en del, speciellt i underredet och i reservhjulsbaljan (?). Det gäller en 244, årsm. 1992 med automatlåda. Den är förövrigt nybesiktad med en bra att veta på rostig tvärbalk.

Tacksam för era tips och svar.

Senast redigerat av simmes (8 oktober 2023)

Volvo 745 (1990)
Utmarks-Loke
8 oktober 2023 · 5 896 Inlägg

Rost är, i mina ögon, det allra största problemet på volvo 240. Allt annat går i princip att fixa, man kan enkelt byta motor, inredning eller vad som nu är dåligt, men när rosten fått grepp blir det aldrig bra igen. Man kan svetsa och lacka och lägga ner massor med jobb, men några år senare börjar det komma tillbaka. Bara att börja om igen. Det var därför jag själv la lite mer pengar på en rostfri 240, trots att jag kunde fått en smårostig för halva priset.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2023 · 17 597 Inlägg

Antal mil på den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
henrikssonsimon
8 oktober 2023 · 94 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Antal mil på den?

Juste glömde säga det, 23000. Är ju inte speciellt mycket i mitt tycke!

Volvo 745 (1990)
henrikssonsimon
8 oktober 2023 · 94 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Rost är, i mina ögon, det allra största problemet på volvo 240. Allt annat går i princip att fixa, man kan enkelt byta motor, inredning eller vad som nu är dåligt, men när rosten fått grepp blir det aldrig bra igen. Man kan svetsa och lacka och lägga ner massor med jobb, men några år senare börjar det komma tillbaka. Bara att börja om igen. Det var därför jag själv la lite mer pengar på en rostfri 240, trots att jag kunde fått en smårostig för halva priset.

Jag förstår, den är i princip rostfri vad kommer till kaross, undertill är jag inte säker, får åka och titta och avgöra det helt enkelt!

Volvo 745 (1990)
Steff240
9 oktober 2023 · 1 043 Inlägg

Från årsmodell -89 och framåt blev rostskyddet mycket bättre, men visst kan det rosta ändå... Trösklar, reservhjulsbaljor och bakre hjulhus är särskilt utsatta.

Har bilen fått en notering om rost i balkar i underredet är den ju inte "i princip rostfri"? Eller ja, beror väl på hur petig man roll
Men du ska nog räkna med att det finns mer...

I övrigt är det trevliga bilar smile

henrikssonsimon
9 oktober 2023 · 94 Inlägg

Steff240 skrev:
Från årsmodell -89 och framåt blev rostskyddet mycket bättre, men visst kan det rosta ändå... Trösklar, reservhjulsbaljor och bakre hjulhus är särskilt utsatta.

Har bilen fått en notering om rost i balkar i underredet är den ju inte "i princip rostfri"? Eller ja, beror väl på hur petig man roll
Men du ska nog räkna med att det finns mer...

I övrigt är det trevliga bilar smile

Japp jag förstår, vet ju om att det finns lite dolda ställen som inte syns att det rostat, får väll helt enkelt åka och ta mig en titt och avgöra det på plats smile

Volvo 745 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang