Dödsstraff! För eller emot?

Razvan
9 februari 2007 · 253 Inlägg

Hej
När jag bläddrar bland dagens tidningar slås man hela tiden av liknande nyheter: "Kvinna mördad, Mord på bankman, Mördad, misshandlad till döds " osv.

Ta Bobbys föräldrar. Dom fick 10 år för systematisk misshandel, kränkning och till slut misshandel till döds. 10 år? Detta var en "hård" dom antagligen pga. mediebevakningen samt folkstormen.

Ta det här t.ex. http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm … 43,00.html . Fängelse i 3 månader för att han mördade en 47 åring med kniv? 6 månader? Läste en artikel där en man som skjutit en varg fick 8 månaders fängelse (kanske lite mindre men ni fattar)

Jag ställer mig frågan...Vore det inte bättre att införa dödsstraff när det gäller mordfall? Öga för öga, tand för tand? Vore det inte bättre att tänka på offret/offrets familj än att ta hänsyn hur mördaren känner sig? Om det är något jag gillar hos amerikanerna så är det deras rättssystem. Den fungerar kanske inte 100 % men där är domarna i alla fall realistiska. Rattfyllo som dödade 3 personer i samma familj: Domen? 3x33 år i fängelse!

Jag menar, mördare döms till fängelse från 3 år och uppåt, livstid verkar vara en finare term för 9-12 år bakom galler.

Nu har jag skrivit av mig lite. Feel free att skriva era tankar kring detta? Är ni för eller emot dödsstraff, är domarna "lagom" i Sverige etc. smile

Mvh
Razvan

P.S. Ha en trevlig helg

Aerodynamik ...
9 februari 2007 · 7 120 Inlägg

Håller faktiskt med dig.
Varför ska sjuka mördare bara sno alla våra skattepengar genom att låsas in i fängelse i 10år. Sjukt. Döda jävlarna som dödar oskyldiga.

Lincoln Trucker
9 februari 2007 · 234 Inlägg

Är för dödsstraff om dom är 100% säkra annars får dom låsa in dom. Vi har alldeles för korta straff här i Sverige. Skattefiffel får man ju nästan hårdare staff för än om du dödar någon...

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
Hurricane DRIVER @ HWR.se
9 februari 2007 · 621 Inlägg

Visst. . .  men de är ju aldrig rätt eller lätt att mörda någon.
Så de e ju inte riktigt rätt att mörda mördaren och vem skall göra detta. .  .
jag menar den som mördar mördaren är ju åxå kapabel att mörda ????
Däremot är ju resten klockrent mördar man 3 så tar man som i ditt exempel 3x33år.

Dessutom hör väl den här tråden hemma mer hos TV3 efterlyst än på Garaget :S

- V8 - 4 ever . . .
_________________
BMW 330xi "7KT KUL" (2003)
Chevrolet Sport coupé "- HOT ROD -" (1933)
Pontiac Trans Am GTA "Super Ram" (1989)
Ena Colaberoende
9 februari 2007 · 1 219 Inlägg

Valet är lätt för mig.

Jag är för ett dödsstraff. Även om man inte ska behöva köra på i samma utsträckning som i USA och andra länder så måste det ju finnas avskräckande exempel t.ex Tomas Quick som har mördat väldigt många.

Hårdare straff i längden också på andra brott. Skulle ge mer arbetstillfällen och ett normalare samhälle. Knarkarna i hålan där jag bor verkar vilja åka fast på sena hösten för att sitta inne vinterhalvåret for att sedan flyga omkring till våren och sommaren igen.

Straffsystemet är helt fel. Det är ju hårdare straff på fildelning än på våldtäkt just nu.
Varje brott som åsamkar en person skada eller men för livet ska dömas till mycket hårdare fängelsestraff.

Det ska mycket till för att en person ska dömas till döden men självklart ska det införas.
Känns tyvärr idag att brott lönar sig ibland.

/Ena

Albertoo
9 februari 2007 · 538 Inlägg

jag säger så här, har man tagit någon liv så har man inte särr o leva själv punkt slut. jag menar vem gav möradren rätt o ta någons liv? han du dödat skall du dödas! straffen i sverige är så jävla töntiga så det finns inte! har läst där folk har dödat någon o sen har de fått typ 3 år? eller att de har fått vård???hur jävla dum får man vara!

jimmy1977  jag skulle inte tveka en sek o ta någons liv om nån hade tagit livet på nån jag känner/bryr mig om typ familj,nära vänner mm!

DanneDynamit
9 februari 2007 · 302 Inlägg

dödstraff är väl inget straff lås in dom på livstid de e värre än att inte finnas till

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.
DeLorean Live the dream
9 februari 2007 · 358 Inlägg

Absolut emot...
Man kan aldrig vara 100% säker på om man tar livet av rätt eller fel mäniska..
Dessvärre finns det allt för många exempel på det i USA, då de har vart 100% säkra, men så visar det sig effter 20år eller så att de hade fel...Tragiskt!!
Det gör inte saken bättre att ta livet av någon.
Och om man vill staffa någon hårt...
Livstids inlåsning ett långt värre straff.
Om jag stog i valet mellan att sitta inlåst i en cell på 2*4 meter i resten av mitt liv eller dödsstraff..så är valet enkelt....jag hade valt det sista.
Men hårdare straff kan jag hålla med om, och som lök på laxen....offentlig prygling.

Senast redigerat av DeLorean (9 februari 2007)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
Ena Colaberoende
9 februari 2007 · 1 219 Inlägg

Hade inte haft någonting emot offentlig uthängning på t.ex pedofiler och andra farligt efterlysta på t.ex mjölkpaket och sånt men det skulle nog bara sluta med att privatpersoner skulle ta lagen i egna händer.

/Ena

FireTraXX DFFL
9 februari 2007 · 9 020 Inlägg

Bind mördare i tutevårtorna hängandes från taket i de närmsta 45 åren istället.
Mycket roligare straff än döden. (Roligare för mellanstadiebarnen som kastar saker på den dömda alltså.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mäki Långsam Perfektionist
9 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Om vi inför dödsstraff är vi inte bättre än möradna själva, lås in dom länge istället. Tänk om det kommer fram senare att det faktiskt inte var den personen som mördade!
Och då ska de inte vara fängelse som i sverige med datorer och allt vad det är, då ska de vara  som i amerikanska fängelserna.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Shorty666
9 februari 2007 · 362 Inlägg

Finns de 100% bevis typ ett erkännande...  Då ska straffet vara likvärdigt som brottet....
Mördare skall dö...  Möjligen grymt men helt oki för min del....

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
Tega Yrkesförare
9 februari 2007 · 1 073 Inlägg

Öga för öga, tand för tand! Det måste bli ett slut på daltandet!

Hurricane DRIVER @ HWR.se
9 februari 2007 · 621 Inlägg

Albertoo skrev:
jag säger så här, har man tagit någon liv så har man inte särr o leva själv punkt slut. jag menar vem gav möradren rätt o ta någons liv? han du dödat skall du dödas! straffen i sverige är så jävla töntiga så det finns inte! har läst där folk har dödat någon o sen har de fått typ 3 år? eller att de har fått vård???hur jävla dum får man vara!

jimmy1977  jag skulle inte tveka en sek o ta någons liv om nån hade tagit livet på nån jag känner/bryr mig om typ familj,nära vänner mm!

Förstår hur du tänker (och om nån mördade mina barn. . .) men tänk 2ggr i ett rättsystem. Vi skulle få bödlar överallt och om inte jag klarar att mörda mina släktingars mördare, kommer du då och gör de då???

- V8 - 4 ever . . .
_________________
ILarsaI
9 februari 2007 · 326 Inlägg

Emot. Det finns som några påpekat en möjlighet att personen som döms till dödsstraff är oskyldig, ingen gör 100% rätt hela tiden, det gäller även staten. Scenariot som då uppspelas, ska exekutorn dömas till dödsstraff, domaren som tog beslutet, statsöverhuvudet?

Någon måste ju stå till svars för handlingen, öga för öga gällde eller ska staten vara berättigad till mord och bli förlåten p.g.a "misstag kan ske, vi ber så hemskt mycket om ursäkt och lovar skäligen ersätta familjen".

jonesono Personal- och beteendevetare
9 februari 2007 · 1 082 Inlägg

Oj, här var det många som vill tillämpa ett galet system. Låta staten mörda hej vilt, för att senare kanske inse att "Oj, han var visst oskyldig". Så länge man aldrig kan vara 100 % säker på att någon är skyldig, skall man heller aldrig kunna vara 100 % säker på att få ta dennes liv.. och är man inte 100 % säker, så är valet ganska enkelt. Låt de dömda snarare få längre straff, så att det svider mer istället. Sen var det något rikspucko som ifrågasatte att somliga får vård?! Hört talas om psyksjuk? Vet du ens vad det är?
Men det är klart, finns säkert somliga som tycker psyksjuka borde dödas de med just för att de är till besvär. Gick för länge sedan ett program på 60 minutes om just dödsstraffen i USA och alla de komplikationer det innebar. För hur gör man om en jury (som ofta består av en stor majoritet vita) vill döma någon pga dess hudfärg.. fanns flera exempel på det i programmet där många var oskyldigt dömda. Tänk lite nu.. om det gäller dig, att du sitter där osyldigt dömd.. då är det plötsligt inte lika lätt att kasta ut död åt höger och vänster.

Senast redigerat av jonesono (9 februari 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Shorty666
9 februari 2007 · 362 Inlägg

Tega skrev:
Öga för öga, tand för tand! Det måste bli ett slut på daltandet!

Exakkt....

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
Android
9 februari 2007 · 892 Inlägg

Är starkt emot dödsstraff, men väl för längre strafftid...OCH varför inte straffarbete? Städa stans skithus, gräva tunlar med en spade, seriöst...och verkligen arbeta för att överhuvudtaget få sitt fall ägnat en tanke på frigivning i framtiden...
Tror ingen skulle vilja skrubba WC's i 50 år framöver...dödsstraff är ju en lätt utväg. Flest kills när man dör vinner liksom! hmm

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
MilleN
9 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Jag är för dödsstraff, men endast i extrema fall. Det ska endast tillämpas mot återfallsförbrytare som man vet skulle kunna döda/begå sjuka brott igen. Jag anser att man inte ska behöva betala dyra pengar för dom resten av deras liv.

Fängelserna behöver bli allmänt hårdare, har faktiskt en ganska nära vän som sitter inne just nu och enligt honom är det inte så farligt, dom får göra lite som dom vill och maten är väldigt bra. Visst är man glad att han har det bra men han har ju sig själv att skylla.

En sjuk grej är att om man "rymmer" så förlänger dom bara straffet med de antal dagarna man varit borta, helt jävla sanslöst, lägg till ett år per dag man varit borta istället så dom ger fan i det!

nilbri ST
9 februari 2007 · 121 Inlägg

Jag är emot. Ingen har rätt att avsluta en människas liv - inte ens staten. Har dock förståelse för hämdbegär från anhöriga för offren.

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang