Dödsstraff! För eller emot?

Hurricane DRIVER @ HWR.se
10 februari 2007 · 621 Inlägg

NippaN skrev:
alltså.. dödsstraff ska lätt införskaffas tycker jag. De svenska samhället är sjukt, rättsystemet är ännu sjukare. Man kan fan göra vad som helst, utan att få ngt straff nästintill.. De du skrev om varg, de stämmer ju.. Skulle du skjuta en varg får du OFTAST längre straff än om du typ brutalt våldtar någon t.ex.. Helt galet.. Dom som begår grova brott ska TOTERAS sakta, klippa ett finger i taget, sedan tår, snoppen, osv..

Håller med delvis, de är ju värre att mörda en människa än att skjuta en varg.
Men vilken stackare på fängelset ska sitta å klippa fingrar då och sen åka hem å leka med hunden å natta barnen.
Tror mycke är lättare sagt än gjort. . .  men förläng strafftiderna på dom riktiga brotten.

Sen har jag hört på omväga om en tingsrättsnisse som diskuterade med en bekant:
Han tyckte att om man har begått ett skattebrott så var de värre än att mörda någon.
För då har man bedragit hela samhället å inte "bara" en familj.
Man kan ju bli mörkrädd för mindre :S

Senast redigerat av jimmy1977 (10 februari 2007)

- V8 - 4 ever . . .
_________________
jokke_b
10 februari 2007 · 315 Inlägg

Razvan skrev:
Det är många som säger att man ibland gör fel, att man inte kan vara säker på om mördaren är verkligen en mördare. Jag förstår det, men med dagens DNA teknik osv så har väl felmarginalerna minskat lite, eller? Dom flesta som dömts oskyldiga i USA blev inlåsta när denna teknik inte fanns tillgänglig.

Och för att bli ännu säkrare: Ta DNA prov på ALLA människor, det skall vara LAG på detta. Det har inget med kränkning att göra, det handlar om att kunna klara ut brott samt förhindra dessa. Det är många som känner sig "kränkta" när dessa skall lämna DNA prov, varför? Är du oskyldig så behöver du inte oroa dig. Jag menar, staten kommer inte att använda den här informationen för att få reda på om du säg: strular utanför äktenskapet osv (löjligt exempel, men ni kanske förstår vad jag menar)

Vad jag tänkte på var när det gäller "klara" fall. Polismördarna i Malexander, Stureplan killarna, Thomas Quick, samt andra fall där man VET vem mördaren är.

Och angående straff på pedofiler/våldtäksmän. Kastrering vore ett bra straff tycker jag, har man mer än en gång gjort sig skyldig till samma brott, ja då skall det inte gå att sitta av 2-4 år och sen ut i samhället igen. Hur många gånger läser man inte att: Dömd våldtäktsman slår till igen, dömd pedofil osv. Och för guds skull, häng ut alla pedofiler med namn, ifall en flyttar till min ort, ja då vill jag VETA det.

I USA har dom något som heter 3 strike rule (eller law). Det innebär att om du har gjort dig skyldig till 3 brott då döms du automatiskt till maxstraffet vilket innebär från 20 år och uppåt, även om det är för stöld, våldtäkt osv. Detta är perfekt tycker jag. Man har 3 chanser på sig, jag menar fuckar man upp dessa så är man ingen riktig hederlig människa.

Och en sak till. Här i Svrige får man inte pålägg på straffet om man försöker fly eller flyr från fängelset. Hur jäkla dumt är det? Och varför får inte personalen/vakterna i tornen på fängelser bära vapen? Finns det en någorlunda bra förklaring till detta? Då kanske man undviker pinsamma episoder som när Tony Ohlsson blev fritagen för några år sedan.

de e bara sanning en hör allså.. vet en här jag bor som tycker det är som att åka på semester när han åker in.. så ska de fan inte va... sen tycker jag det me dödstaraff ska finnas i sverige.. skit i vad mördaren tycker... vist fan blir sverige bättre om en mördare försvinner ifrån värden lr om han stvätar toaletter i stan.. så tycker iafall jag...

Allt eller inget!!!
Mäki Långsam Perfektionist
10 februari 2007 · 4 800 Inlägg

jimmy1977 skrev:
Håller med delvis, de är ju värre att mörda en människa än att skjuta en varg.
Men vilken stackare på fängelset ska sitta å klippa fingrar då och sen åka hem å leka med hunden å natta barnen.
Tror mycke är lättare sagt än gjort. . .  men förläng strafftiderna på dom riktiga brotten.

Sen har jag hört på omväga om en tingsrättsnisse som diskuterade med en bekant:
Han tyckte att om man har begått ett skattebrott så var de värre än att mörda någon.
För då har man bedragit hela samhället å inte "bara" en familj.
Man kan ju bli mörkrädd för mindre :S

Kan man bygga robotar till CNC-maskiner ska väl det där inte vara någon omöjlighet wink

Men jag är i alla fall emot dödsstraffet, men om man är helt säker att dom gjort ett brott så ska dom STRAFFAS för det och inte få semester som det är i Sverige

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Machin Fartmissbrukare
10 februari 2007 · 1 302 Inlägg

Razvan skrev:
Ang värdetransporterterna...ja vad skall jag säga. Först och främst tycker jag att ALLA transporter skall skyddas av beväpnad polis, jag menar dessa är som en vandrande bank, dom skall vara skyddade. Men som ni säger, dödsfalen har minskat, så det är kanske rätt att inte beväpna vakterna..svårt det där altså..

håller med om att d borde finnas nån typ av skydd för väktarna... lr varför inte köra pengarna i nånting annat än en stooor lastbil som d i princip står "RÅNA MIG" på..

men me hårdare straff så löser sig nog den där biten oxå..

ja menar vem e sugen på att råna en bank/värdetransport om straffet för d är tex. 15år i finkan.. å då ska givetvis fängelsena inte vara som dom är idag...


har suttit å fundera lite över hur d skulle kunna se ut... ( om ja fick bestämma wink  )


*Mord: 15år - Livstid i fängelse.. dvs, den tid du har kvar av ditt liv... inte som d är nu..

*Rån: 5-8år i fängelse

*Grovt rån/Väpnat rån: 8-15år i fängelse

*Våld mot barn: 15års fängelse

*Våldtäckt:  12år - livstid + kastrering och uthängd i media med bild!

*Falskt vittnesmål / mened: 4års fängelse

*Misshandel: 3-6år

*Grov misshandel:  5-10år



å med fängelse menas då som sagt vatten å bröd å inspärrad 23h om dygnet i en cell som har iofs tv men som bara funkar mellan vissa timmar på dygnet.. typ urprog å sånt kan dom få se, inga betal kanaler ,inga tidningar , inge cigg, inge kaffe, inga efterrätter, inge internet osv osv..

Senast redigerat av Machin (10 februari 2007)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Hurricane DRIVER @ HWR.se
10 februari 2007 · 621 Inlägg

Mäki skrev:

jimmy1977 skrev:
Håller med delvis, de är ju värre att mörda en människa än att skjuta en varg.
Men vilken stackare på fängelset ska sitta å klippa fingrar då och sen åka hem å leka med hunden å natta barnen.
Tror mycke är lättare sagt än gjort. . .  men förläng strafftiderna på dom riktiga brotten.

Sen har jag hört på omväga om en tingsrättsnisse som diskuterade med en bekant:
Han tyckte att om man har begått ett skattebrott så var de värre än att mörda någon.
För då har man bedragit hela samhället å inte "bara" en familj.
Man kan ju bli mörkrädd för mindre :S

Kan man bygga robotar till CNC-maskiner ska väl det där inte vara någon omöjlighet wink

Men jag är i alla fall emot dödsstraffet, men om man är helt säker att dom gjort ett brott så ska dom STRAFFAS för det och inte få semester som det är i Sverige

Jo visst är det för mjäkiga straff på grova brott (och tvärt om ibland) i Sverige.
Men även om du har en robot som sköter både tortyr och avrättningar så
lär ju inte brottslingen i fråga gå självmant å ställa sig vid den och be om någon tjänst.

Nån måste ju "montera" fast boven där och utföra uppdraget.
. . . och det jag menar då, den som klarar de å sen leva ett vanlig liv kanske inte heller ska gå lös på gatorna. :S Vad blir de av de här då!!

Sen har väl tanken slagit en annan med, när man läser om skitstövlar i medierna som knallar in och ut på våra "statliga hotell".

Men typ våldtäkt mot barn = 290 år i fängelse
sköter man sig kommer man ut efter halva tiden.

å ok fängelsena är inte billiga att driva men som de är nu släpper vi ju ut allt skit på gatorna igen. . .

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 februari 2007 · 4 529 Inlägg

va en peson från jönköpings län som hade våldtagit en 13 årig flicka han fick 4 års fängelse
och efter 2 år fick han permis
tycker det är så jävla
DRA IN DÖDSTRAFF I SVERIGE
säger jag tongue

Flinder
10 februari 2007 · 133 Inlägg

För, utan längre beskrivning är de 100% säkert är de så med dagens teknik kan man vara de nån snackar om för 20 år sen då hade man inte bra teknik men nu har man de, Ta ihjäl dom vem fan vet om de är bättre efter döden än fängelese dom får ju kabel-TV gratis mat och kompisar när dom sitter inne det är ju inte precis 2"4m hela dagarna.

Thornberg
10 februari 2007 · 1 Inlägg

Håller helt med dig, öga för öga, tand för tand!
Har man en gång dödat så ska man inte kunna komma ut och kunna göra det igen.
Kalla mej radikal men mördare, våldtäktsmän,pedofiler och annat patrask ska ställas upp mot väggen och skjutas!

Och ni som kommer att kommentera; Har någons förstört någons liv så ska man förstöra deras jävla liv. Har man våldtagit så ska man bli våldtagen i varenda jävla hål som man har!


Kommentera gärna, men de mesta här på sajten hatar nog dej då big_smile

jinxs 90mil+ på en tank.
10 februari 2007 · 484 Inlägg

säger min mening:
öga för öga tand för tand.
Om ngn åker dit för att döda en person.och sitter av straffet, och kommer ut och dödar igen.
-Så tycker jag att det ska vara dödsstraff.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
BMW635_Robban
10 februari 2007 · 1 277 Inlägg

Sverige är superlama vad det gäller rättsystemet och borde ha lite fler avskräckande straff. Just nu har de ju för fan bättre än somliga fria!

Hurricane DRIVER @ HWR.se
10 februari 2007 · 621 Inlägg

Thornberg skrev:
Håller helt med dig, öga för öga, tand för tand!
Har man en gång dödat så ska man inte kunna komma ut och kunna göra det igen.
Kalla mej radikal men mördare, våldtäktsmän,pedofiler och annat patrask ska ställas upp mot väggen och skjutas!

Och ni som kommer att kommentera; Har någons förstört någons liv så ska man förstöra deras jävla liv. Har man våldtagit så ska man bli våldtagen i varenda jävla hål som man har!


Kommentera gärna, men de mesta här på sajten hatar nog dej då big_smile

Låter utmärkt, nu har vi ju en bödel här,
Tornberg ska du gå upp på morgonen klä på dig ta bilen ner till jobbet,
ta av brallorna hämta ut geväret, knulla och skjuta fångar hela dan,
duscha byta om, åka hem leka med hunden å natta ungarna.

NICE, låter friskt det med hehehe

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Runn WS7 Avstängd
10 februari 2007 · 1 031 Inlägg

Razvan skrev:
Det är många som säger att man ibland gör fel, att man inte kan vara säker på om mördaren är verkligen en mördare. Jag förstår det, men med dagens DNA teknik osv så har väl felmarginalerna minskat lite, eller? Dom flesta som dömts oskyldiga i USA blev inlåsta när denna teknik inte fanns tillgänglig.

Och för att bli ännu säkrare: Ta DNA prov på ALLA människor, det skall vara LAG på detta. Det har inget med kränkning att göra, det handlar om att kunna klara ut brott samt förhindra dessa. Det är många som känner sig "kränkta" när dessa skall lämna DNA prov, varför? Är du oskyldig så behöver du inte oroa dig. Jag menar, staten kommer inte att använda den här informationen för att få reda på om du säg: strular utanför äktenskapet osv (löjligt exempel, men ni kanske förstår vad jag menar)

Vad jag tänkte på var när det gäller "klara" fall. Polismördarna i Malexander, Stureplan killarna, Thomas Quick, samt andra fall där man VET vem mördaren är.

Och angående straff på pedofiler/våldtäksmän. Kastrering vore ett bra straff tycker jag, har man mer än en gång gjort sig skyldig till samma brott, ja då skall det inte gå att sitta av 2-4 år och sen ut i samhället igen. Hur många gånger läser man inte att: Dömd våldtäktsman slår till igen, dömd pedofil osv. Och för guds skull, häng ut alla pedofiler med namn, ifall en flyttar till min ort, ja då vill jag VETA det.

I USA har dom något som heter 3 strike rule (eller law). Det innebär att om du har gjort dig skyldig till 3 brott då döms du automatiskt till maxstraffet vilket innebär från 20 år och uppåt, även om det är för stöld, våldtäkt osv. Detta är perfekt tycker jag. Man har 3 chanser på sig, jag menar fuckar man upp dessa så är man ingen riktig hederlig människa.

Och en sak till. Här i Svrige får man inte pålägg på straffet om man försöker fly eller flyr från fängelset. Hur jäkla dumt är det? Och varför får inte personalen/vakterna i tornen på fängelser bära vapen? Finns det en någorlunda bra förklaring till detta? Då kanske man undviker pinsamma episoder som när Tony Ohlsson blev fritagen för några år sedan.

Håller helt med.

Sverige är ett sånt bäbisland där det ska daltas med alla och hitta orsaker til varför en brottsling gör ett brott och sedan ska han botas... Lås in svinen eller skjut dem.

Och invandrare som gör brott, skicka hem dem...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Alecci
10 februari 2007 · 2 014 Inlägg

Jag är nog egentligen för dödstraff, men...

a) Felmarginalen för dödsdomar ska vara 0%. Här snackar vi inte "rimligt tvivel", utan om det finns "något tvivel" i ett visst mål så går dödsstraffet bort i det målet.

b) Dödsstraff skall aldrig kunna utdömas för brott som utgör en förstagångsförbrytelse. Alla har faktiskt rätt till en andra chans.

c) Dödstraff ska enbart kunna utdömas som straff för förbrytare som i sin tur har tagit någon annans liv eller som avsiktligt och medvetet riskerat en större grupp människors liv. Alltså, inget dödsstraff för våldtäktsmän och pedofiler (även om de egentligen kanske förtjänar det). Dödsstraff skulle alltså effektivt enbart kunna utdömas för mördare, terrorister och förrädare (i den bemärkelse som används i krig).

Dessutom tycker jag också att många straff i Sverige bör skärpas, vissa straffmetoder bör enligt mitt tycke även införas/återinföras, däribland kroppsstraff, landsförvisning, hårda fängelsestraff (vatten, vitaminer & mineraler samt sämst möjliga smakande föda) en cell på 2x2 meter med en brits utan madrass och ett hål i golvet som toalett). Främst avser jag i detta avseende att straffen för våldsbrott, sexbrott och brott mot djur bör skärpas.

Precis som det skulle varit med dödsstraff, skall det med kroppsstraff vara 0% felmarginal som gäller.

Men framförallt är det viktigt att straffet står i proportion till förseelsen. Man ska inte heller förbise det faktumet att folk faktiskt kan förändra sig. Därför anser jag att alla är värda en andra chans, oavsett vilket brott som har begåtts (möjligtvis med undantag för massmord).

För återfallsförbrytare ska däremot ingen eller mycket, mycket liten nåd visas. Då har man själv bevisat att man inte vill/kan/orkar utgöra en produktiv och skötsam del av samhället, och då har man inte heller de rättigheter och privilegier som medföljer en gemensamhet med samhället.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Foffis
10 februari 2007 · 676 Inlägg

straffen i sverige är aldelles för mesiga tycker jag... därimot är straffen i USA lite för hårda... som Alecci sa: alla har rätt till en andra chans, det är rätt men de beror iof på vad han/hon gjort. har förbrytaren typ sprängt en skola full med barn så förtjänar han inte en andra chans...


EDIT: inlägg nr 400 ^^

Senast redigerat av Foffis (10 februari 2007)

Alecci
10 februari 2007 · 2 014 Inlägg

Foffis skrev:
...men de beror iof på vad han/hon gjort. har förbrytaren typ sprängt en skola full med barn så förtjänar han inte en andra chans...

Alecci skrev:
...alla är värda en andra chans, oavsett vilket brott som har begåtts (möjligtvis med undantag för massmord).

Spränger man en skola full med barn kan det nog räknas som massmord. big_smile

Senast redigerat av Alecci (10 februari 2007)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Fredrik.Gustavsson
10 februari 2007 · 2 123 Inlägg

Machin skrev:

Razvan skrev:
Ang värdetransporterterna...ja vad skall jag säga. Först och främst tycker jag att ALLA transporter skall skyddas av beväpnad polis, jag menar dessa är som en vandrande bank, dom skall vara skyddade. Men som ni säger, dödsfalen har minskat, så det är kanske rätt att inte beväpna vakterna..svårt det där altså..

håller med om att d borde finnas nån typ av skydd för väktarna... lr varför inte köra pengarna i nånting annat än en stooor lastbil som d i princip står "RÅNA MIG" på..

men me hårdare straff så löser sig nog den där biten oxå..

ja menar vem e sugen på att råna en bank/värdetransport om straffet för d är tex. 15år i finkan.. å då ska givetvis fängelsena inte vara som dom är idag...


har suttit å fundera lite över hur d skulle kunna se ut... ( om ja fick bestämma wink  )


*Mord: 15år - Livstid i fängelse.. dvs, den tid du har kvar av ditt liv... inte som d är nu..

*Rån: 5-8år i fängelse

*Grovt rån/Väpnat rån: 8-15år i fängelse

*Våld mot barn: 15års fängelse

*Våldtäckt:  12år - livstid + kastrering och uthängd i media med bild!

*Falskt vittnesmål / mened: 4års fängelse

*Misshandel: 3-6år

*Grov misshandel:  5-10år



å med fängelse menas då som sagt vatten å bröd å inspärrad 23h om dygnet i en cell som har iofs tv men som bara funkar mellan vissa timmar på dygnet.. typ urprog å sånt kan dom få se, inga betal kanaler ,inga tidningar , inge cigg, inge kaffe, inga efterrätter, inge internet osv osv..

*Våldtäckt:  12år - livstid + kastrering och uthängd i media med bild!
Du får ju inte glömma den väl utrustade negern som borde vålta dom så dom verkligen förstår hur det känns ocg sen hugga tasken av dom vore ju inte fel heller.
Kort och gott är jag för dödsstraff helt enkelt.

DeLorean Live the dream
10 februari 2007 · 358 Inlägg

Det är skrämade..att se hur många det är som är för ett dödtstraff
jag antar att ni inte inser att vara inlåst är lååångt mycket värre...
Dess utom kan man "rätta till fel" om sådana uppkommer.
Och det gör det...
Hela frågan är retorisk..och ställd av en lekman som inte har en aning om följderna.
jag tror inte att frågan här i vår comunity är genomtänkt..men den har fått en massa svar.
Ett exempel som nämdes var Thomas Qick..han är psyk sjuk...men har han mördat?
Han har erkänt en massa mord...mer än det finns kroppar, kan hända att han har.. men inte på långa vägar allt han har erkänt
som jag sa innan.. hårdare straff ja..dödsstraff nej (då du inte kan vara säker)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!
De Lorean DMC-12 "Rostfri" (1982)
Razvan
10 februari 2007 · 253 Inlägg

DeLorean skrev:
Det är skrämade..att se hur många det är som är för ett dödtstraff
jag antar att ni inte inser att vara inlåst är lååångt mycket värre...
Dess utom kan man "rätta till fel" om sådana uppkommer.
Och det gör det...
Hela frågan är retorisk..och ställd av en lekman som inte har en aning om följderna.
jag tror inte att frågan här i vår comunity är genomtänkt..men den har fått en massa svar.
Ett exempel som nämdes var Thomas Qick..han är psyk sjuk...men har han mördat?
Han har erkänt en massa mord...mer än det finns kroppar, kan hända att han har.. men inte på långa vägar allt han har erkänt
som jag sa innan.. hårdare straff ja..dödsstraff nej (då du inte kan vara säker)

Själv förstår jag inte hur man resonerar när man säger att sitta inlåst en lång tid är värre än dödsstraff. I fängelset lever man: man äter, man motionerar, man pratar med folk, man kan styra affärer från fängelset (det är inte så svårt att smuggla in telefoner/meddelanden, vi har väl sett exempel på detta i tidningarna), man kanske hinner att misshandla/döda medfångar. Varför skall vi låta detta ske? Varför skall en mördare kosta samhället pengar?

"dödsstraff nej (då du inte kan vara säker)": Vad menar du här? Ifall mördarens DNA finns på brottsplatsen, ifall poliser/åklagare binder honom till mordet, är man inte säker då?

Min personliga åsikt är att: Mördare som har bevisats skyldiga/erkänt skall dödas. Är det någon tvivel om deras skyldighet så skall man såklart inte avrätta personen. Mina exempel var Quick, Malexander, Stureplan, Flink etc. Tror inte det fanns någon tvivel ang deras skyldighet.

Länk Thomas Quick: http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Quick

Senast redigerat av Razvan (10 februari 2007)

TRYIT Teddan
10 februari 2007 · 2 495 Inlägg

Är en del som har skrivit att svenska fängelse är för bra.... har ni provat å sitta häktade med fulla restriktioner eller på isolering??
Är förmodligen fler än jag här inne som har gjort lite tid, kanske inte alla som vill berätta om det.
Jag ser iaf min tid bakom lås och bom som en läro tid och anser mig själv vara en bättre människa .
själv var jag 20bast när jag satt inne var arg på alla, var arg på systemet osv... när jag fick komma ut på anstallt så tog det 2dagar innan jag kom i handgemäng med en pedofil och blev "knallad" alltså flyttad.

ang dödsstraff så är det fel! det är alltid fel att ta någon annans liv.
men tex pedofiler borde ju kunna genomgå en kemisksterilisering alltså så deras drifter försvinner.
mord är ju allvarligt och skall kunna ge ett riktigt livstids straff.
allt som har med barn att göra är fruktansvärt och skall automatiskt ge myckett stränga straff.

dråp är ju lite svårt... det kan vem som hellst råka utför ..exempel gruff i krogkön, du får ett slag å i ren reflex så slår du tillbax, killen ramlar på en vass kant spräcker bakhuvudet dör av sina skador...... du var förmodligen inte intresserad av att döda någon utan bara slog tillbax i ren ilska samtidigt som du kanske var ganska berusad...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Mäki Långsam Perfektionist
10 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Ja, dråp eller mord?
Ibland kan det missuppfattas, eller om du nu hamnat i slagsmål för att någon ville och vill få ner den andra personen och sticka och han ramlar olämpligt och kanske senare dör, vems fel är det? Vem kommer tro på DIG?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang