Renovera min 525i e39

Ninhow
14 oktober 2023 · 5 Inlägg

Hallå!

Lite om mig: Jobbar som systemutvecklare och har tyckt att varje gång jag håller på med bilen så känns som terapi, sakerna oftast fungerar på ett sätt och det får mig att gå ifrån mina rutiner som är att sitta vid datorn stor del av dagen och programmera. Har nästan under hela mitt liv velat hålla på med bilar, inte som ett jobb men som hobby.

Nu finns äntligen möjligheten ska flytta till hus och vi har garage och har beställt ett sax lyft för garaget och lite verktyg som skulle behövas för att renovera motorn på min e39 som är en M54B25. Har en Haynes instruktionsbok och tänker att med hjälp av videos och googlande så lär jag fixa det här! Jag är inte helt tappad heller, har gjort en del saker på bilen själv, bytt generator, rem, osv... enkla saker men jag har aldrig vågat ge mig på  "inuti motorn". Tanken är att medans jag demonterar motorn så rengör jag och kollarna vilka delar som behövs bytas.

Planen är att köpa en ny bil som vi ska ha så kan e39:an stanna i garaget under en lång period för att renovera, ta bort rost lacka om osv... Så här kommer min fråga, är jag helt ut o cykla? Vad ska jag göra om det går snett? (Hur brukar ni gära när ni är osäkra på en viss moment?) Själv funderade jag lämna motorblock för verkstaden att kika på och se hur den mår och om den behövs slippas eftersom det krävs maskiner till det?

Jag har kikat lite på denna kanal [Dissasembly series][https://www.youtube.com/watch?v=QMMbVtXiu48] där de monterar ner en M54B30 och tänker att jag lär klara det ändå bara jag tar det lugnt och försöker dokumentera vad jag gör. Men jag tänker man måste börja nånstans, hur började ni? Har ni några tips? Vad borde jag lära mig innan jag ger mig in på en sån projekt?

Det jag har haft svårt med är att köpa delar, när ska man ta original? när ska man inte göra det ifall det är för dyrt ? Hur vet jag om delen passar exak, vet att det finns OEM på delar men ibland syns inte, hur brukar ni göra? Brukar använda autodoc och det brukar gå bra, men det har hänt att jag har skickat tillbaka ett par saker. För renovering av motoruhuset är planen att spendera max 60000 kr, är det naivt (Verktygen inte inräknad)? Bilen går fint idag, tanken med renovering är att få ett problemfri bil samt lära mig och byta ut delar som är på väg att gå sönder. Har 18k mil på mätaren just nu.

Är tacksam för all hjälp och rekommendationer!

Senast redigerat av Ninhow (14 oktober 2023)

Ninhow
14 oktober 2023 · 5 Inlägg

Hej, råka dubbelposta men lyckas inte ta bort inlägget. Ber om ursäkt för det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang