Tjuvström

Seasoned
23 oktober 2023 · 46 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo v70n 2.4 årsmodell 06 och den drar lite Thunström den drar runt 0,6a när den är avstängd och tömmer batteriet på 2-3 dygn jag har testat att dra ur var enda säkring men den drar ändå men när jag testa att dra ur huvud kabeln till säkrings boxen som sitter under ratten så slutar den att dra tjuvström men det hjälper inte att tömma den på säkringar så fort den är inkopplad till boxen så drar den 0,6a någon som har nån idé på vad som kan vara felet?

Kan tillägga att fjärrlåset la av ett tag innan och sen gick generatorn, generatorn är bytt men fjärrlåset fungerar fortfarande inte eller det fungerar ibland men man brukar få trycka på knappen 30-40 gånger innan det händer något vet inte ifall det har något med det o göra

Senast redigerat av Seasoned (23 oktober 2023)

Volvo 744 (1990)
Volvo V70 (2006)
torsen
23 oktober 2023 · 7 274 Inlägg

Har bilen draganordning?

Seasoned
23 oktober 2023 · 46 Inlägg

torsen skrev:
Har bilen draganordning?

Ja som jag själv installerade för kanske 5år sedan jag har kopplat ur den också

Volvo 744 (1990)
Volvo V70 (2006)
Mossan1
23 oktober 2023 · 2 869 Inlägg

Är larmsirenen också urkopplad?
Vanlig källa till tjuvström på den plattformen.

Har egen säkring för laddning av backupbatteriet. Minns inte i vilken central den säkringen sitter dock.

Seasoned
23 oktober 2023 · 46 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är larmsirenen också urkopplad?
Vanlig källa till tjuvström på den plattformen.

Har egen säkring för laddning av backupbatteriet. Minns inte i vilken central den säkringen sitter dock.

Jag har testat att plocka ut alla säkringar så verkar som att det är något som inte går över en säkring eller något mellan säkrings boxarna som drar tjuv ström

Volvo 744 (1990)
Volvo V70 (2006)
Mossan1
24 oktober 2023 · 2 869 Inlägg

Alla säkringar i REM osv också? (Skuffen)
Säkringarna ovanför pedalern på CEM....? (Man måste ner med plasten)

Der är på fler ställen än dosan under huven och instrumentbrädans sida.
Och för att man "dödar" CEM med att koppla ur den, betyder inte NÖDVÄNDIGTVIS att felet är i den.
Kan vara annan CANnod som gör något på uppmaning av CEM.
CEM kan ibland skadas av inläckt regnvatten på V70n. Då via dess i/urmonteringslucka i torkardiket.
Syns inte alltid så lätt föränn den demonteras.

Belysningen i handskfacket är också en vanlig källa man inte tänker på, men borde ju ligga på någon av säkringarna....

CEM = Central Electronic Module och är databoxen ovanför pedalerna.

REM = Rear Electronic Module och är för all el bak i bilen.

En 2006 ska ha "nya" laddregulatorn i generatorn, men det vet du nog.
(Har då LIN signal till CEM, och inte en analog signal som före 2005) Men borde snarare ge laddproblem än tjuvström, men.. .

Senast redigerat av Mossan1 (24 oktober 2023)

Seasoned
24 oktober 2023 · 46 Inlägg

Mossan1 skrev:
Alla säkringar i REM osv också? (Skuffen)
Säkringarna ovanför pedalern på CEM....? (Man måste ner med plasten)

Der är på fler ställen än dosan under huven och instrumentbrädans sida.
Och för att man "dödar" CEM med att koppla ur den, betyder inte NÖDVÄNDIGTVIS att felet är i den.
Kan vara annan CANnod som gör något på uppmaning av CEM.
CEM kan ibland skadas av inläckt regnvatten på V70n. Då via dess i/urmonteringslucka i torkardiket.
Syns inte alltid så lätt föränn den demonteras.

Belysningen i handskfacket är också en vanlig källa man inte tänker på, men borde ju ligga på någon av säkringarna....

CEM = Central Electronic Module och är databoxen ovanför pedalerna.

REM = Rear Electronic Module och är för all el bak i bilen.

En 2006 ska ha "nya" laddregulatorn i generatorn, men det vet du nog.
(Har då LIN signal till CEM, och inte en analog signal som före 2005) Men borde snarare ge laddproblem än tjuvström, men.. .

Ja jag har testat att ta ur alla säkringar ur alla 4 säkrings boxarna men det med regnvatten låter lite intressant har varit ett antal gånger då jag har sett vatten på golvet när det har regnat riktigt dock så är det vid passagerarsätet, jag ser att lampan släcks när jag stänger handskfacket

Volvo V70 (2006)
Volvo 744 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang