Koppla in ljusramp

Andreasgreb
29 oktober 2023 · 4 Inlägg

Hallå är precis ny här så här borde jag få information jag behöver 😊👌🏼

Jag har köpt en ljusramp och en kabelsats som jag tänkte koppla in men nu till min fråga.

Kabeln som jag har är med en switchknapp men jag skulle gärna vilja koppla den till helljuset direkt istället. Jag har läst mig till att det ska vara en blå kabel som ska kopplas till helljuset men då min har en koppling med 3 kablar vit/röd/svart så min fråga är då vilken av dom ska jag använda mig av?

Eller är det så att det inte funkar alls att koppla min kabelsats till helljuset?

Mvh Andreas

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247738/247738-08081819746aa32ad50bb421abdc9bf9.jpg

Senast redigerat av Andreasgreb (29 oktober 2023)

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2023 · 10 298 Inlägg

Utan att se mer än bara en kontakt är det rätt svårt att svara på, men troligen är väl då den tredje kabeln för positionsljus/effektbelysning i LED-rampen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Andreasgreb
30 oktober 2023 · 4 Inlägg

Nu förstod inte jag vad du menade alls faktist. Den där kontakten med kablar är till switchknappen. Och då undrade jag om man kan använda sig av någon av antingen vit/röd/svart kabel till att koppla på helljuset direkt istället och inte ha någon switch 😊

Brådhis * Voff voff *
30 oktober 2023 · 10 298 Inlägg

Andreasgreb skrev:
Nu förstod inte jag vad du menade alls faktist. Den där kontakten med kablar är till switchknappen. Och då undrade jag om man kan använda sig av någon av antingen vit/röd/svart kabel till att koppla på helljuset direkt istället och inte ha någon switch 😊

Som sagt, med bara en bild på en kontakt är det svårt att veta vad som är vad...

Så det där är kontakten till knappen bara? Finns det en kontakt för matning av rampen också?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2023 · 13 764 Inlägg

dom som är till swtichen är oftast bara en lop tillbaka tanke på 3kablar så gissar jag att det är en belyst knapp..   

men utifrån den där bilden har vi ingen aning om vad vi ens tittar på..    det kan lika gärna vara en kabel till en kärnvapen raket smile            sen bör du endå ha en strömbrytare.. för den dagen det grissnöar ute så förstår du varför du vill kunna stänga av rampen seprat smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andreasgreb
2 november 2023 · 4 Inlägg

Jag lyssnade på dig och bestämde mig för att ha kvar strömbrytaren 👍🏼

Men nu till nästa problem, hur kan man dra kablar igenom torpedväggen till förarsidan?

Low
2 november 2023 · 3 318 Inlägg

Andreasgreb skrev:
Jag lyssnade på dig och bestämde mig för att ha kvar strömbrytaren 👍🏼

Men nu till nästa problem, hur kan man dra kablar igenom torpedväggen till förarsidan?

Det är bättre att koppla med bilenheljus..

Du behöver ett relä. Som du monterar under huven. Svart till jord på valfri ställe där det är bra jord. Röd ska till relä. Vita kan du skippa helt, om du inte vill ha positionsljus. Sedan en kabel från batteri till relät, med en säkring nära batteriet.

Sedan en kabel från bilens helljus till relä som är styrström.

OBS: nu antar jag bara då jag inte ser mer än en kontakt. Behöver se mer än så...

Andreasgreb
2 november 2023 · 4 Inlägg

Nej jag kommer använda mig av strömbrytaren istället. Sen relä sitter redan på kabelsatsen 👍🏼

Low
2 november 2023 · 3 318 Inlägg

Andreasgreb skrev:
Nej jag kommer använda mig av strömbrytaren istället. Sen relä sitter redan på kabelsatsen 👍🏼

Då får man hitta en lämplig ställe att ta in den till kupen. Vad har du för bil?...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2023 · 17 556 Inlägg

Andreasgreb skrev:
Hallå är precis ny här så här borde jag få information jag behöver 😊👌🏼

Jag har köpt en ljusramp och en kabelsats som jag tänkte koppla in men nu till min fråga.

Kabeln som jag har är med en switchknapp men jag skulle gärna vilja koppla den till helljuset direkt istället. Jag har läst mig till att det ska vara en blå kabel som ska kopplas till helljuset men då min har en koppling med 3 kablar vit/röd/svart så min fråga är då vilken av dom ska jag använda mig av?

Eller är det så att det inte funkar alls att koppla min kabelsats till helljuset?

Mvh Andreas

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247738/247738-08081819746aa32ad50bb421abdc9bf9.jpg

Röd +
Svart -
Vit från knapp till relä plint 86.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang