Diameter o-ring till bränslespridare på S60 140hk 2001?

Blanke
30 oktober 2023 · 353 Inlägg

Har otroligt mycket tjyvluft och får lambdaproblem, är det någon som vet vilken diameter o-ringarna har på dom här bilarna? Är väl samma typ av o-ring uppe och nere.

Är 14.5mm yttre och 7.5mm inre korrekt?

Tack för hjälpen

Jesper328
30 oktober 2023 · 2 387 Inlägg

Är väl gamla hederliga Bosch?
Isåfall:
https://bjprace.se/en/fuel-system/injec … emens-smp/

Up the RA
Blanke
30 oktober 2023 · 353 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är väl gamla hederliga Bosch?
Isåfall:
https://bjprace.se/en/fuel-system/injec … emens-smp/

Ser rätt ut. Men hur strängt är det med diametern? Fungerar 14,5mm om det kanske egentligen är 14mm? Kanske blir att plocka på mig flera olika storlekar från Laitis så jag iaf får en rätt.

Blanke
31 oktober 2023 · 353 Inlägg

Volvo sa att det var 13mm yttre?

Jesper328
31 oktober 2023 · 2 387 Inlägg

Ptja, då kanske det är 13mm.
Sen vet jag inte varför Volvo skulle välja 1,5mm mindre diameter på något som är standard på de flesta motorer med indirekt insprutning.

Du får prova dig fram eller demontera en spridare och mäta smile

Up the RA
Blanke
31 oktober 2023 · 353 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ptja, då kanske det är 13mm.
Sen vet jag inte varför Volvo skulle välja 1,5mm mindre diameter på något som är standard på de flesta motorer med indirekt insprutning.

Du får prova dig fram eller demontera en spridare och mäta smile

Köpte en 14x8mm och volvos sats. Tyckte också det lät udda när han sa att det var 13mm då det är en 01a.
Problemet med att mäta 20+ år gamla o-ringar är att måtten inte alltid är rätta.

Blanke
31 oktober 2023 · 353 Inlägg

Tydligen så var Laitis 14x8 i sanna verket 14mm innediameter och 18mm yttre. Så dom har inte heller den mytomspunna 14x8mm.

Hur kan det vara så svårt att få tag på den här jävla o-ringen? Har kollat igenom biltema, mekonomen och Jula. Ingen har 14x8mm eller någonting i närheten.

Jesper328
31 oktober 2023 · 2 387 Inlägg

Rent krasst så har jag aldrig sett udda dimension på Boschspridare eller liknande modeller.
Sen har jag inte bytt o-ringar på alla spridare som finns på den här planeten heller… och jag mäter ju inte heller för den delen.
Har haft en påse med de o-ringarna jag länkade som funkat till allt. smile
Gucka på lite silikonfett på dem så glider de in lätt.

Up the RA
Blanke
31 oktober 2023 · 353 Inlägg

Jesper328 skrev:
Rent krasst så har jag aldrig sett udda dimension på Boschspridare eller liknande modeller.
Sen har jag inte bytt o-ringar på alla spridare som finns på den här planeten heller… och jag mäter ju inte heller för den delen.
Har haft en påse med de o-ringarna jag länkade som funkat till allt. smile
Gucka på lite silikonfett på dem så glider de in lätt.

Kanske ska förklara att jag inte hinner beställa. Så klart har jag faktiskt hittat det på nätet, men jag måste hinna få det innan måndagen. Är så pass akut.

Försökte hitta dimensionerna på nätet och har hittat ungefär vad det är, men har inte lyckats hitta motsvarande i en fysisk butik.

Mitt sista hopp nu är att Volvo hinner leverera beställningen på torsdag som lovat.

Tror även att det är denso-spridare på min bil.

Senast redigerat av Blanke (31 oktober 2023)

Blanke
2 november 2023 · 353 Inlägg

Hittat på Laitis, tog ett tredje försök. Någon som höll på med rallybilar hjälpte till och visste exakt vad jag behövde, klagade också på att det inte fanns någonstans lokalt att köpa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang