Köpråd: Familjebil (A4, VW Golf Sportkombi) osv.

MansAx
3 november 2023 · 60 Inlägg

Hej,

Är på jakt efter en familjebil för 2 barn, en med bebisstol och en som numera sitter fram, samt hyffsat utrymme i bakluckan.

Budgeten ligger kring 125-150k, hellre i det nedre spannet om det går.

- Pendlar ej, bor i storstad. Kör dock sträckor om 50+mil på somrarna för att besöka släkt m.m. med hela familjen och packning.
- Använder bilen korta sträckor i stan och ibland längre utflykter.
- Vill ha minimalt med överraskningar och lättskött (om det går) - är inte jätte bilkunnig.

Har kikat på VW Golf Sortkombi runt 10-15k mil och årsmodeller kring 2016 eller Audi A4 runt 2015-års modellen.

Har ni några tips? Har nog sneglat lite mer mot A4:an då jag föredrar den looken och premium-känslan.

Vad ska man tänka på?
- Motor
- Miltal (vilka reparationer som gjorts?)
- Årsmodeller (Några cut-offer vid facelift osv?)
- Motorer? (Föredrar väl sannolikt nyare årsmdell och lägre mil än en värstng-motor)
- Tillval på Audi A4? (Quattro, S-line, confort osv?) Har inte särskilt bra koll på vad som är bra tillval och som behövs för mig.

Stort stort tack!

zemet
3 november 2023 · 4 047 Inlägg

Jag är ingen expert på de modeller du nämnt, men med din körcykel så hade jag undvikit en diesel.
Kör bensin så får du mindre problem med igensatt DPF mm.

Du behöver inte quattro, men det är ju trevligt med 4wd ibland.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MansAx
3 november 2023 · 60 Inlägg

zemet skrev:
Jag är ingen expert på de modeller du nämnt, men med din körcykel så hade jag undvikit en diesel.
Kör bensin så får du mindre problem med igensatt DPF mm.

Du behöver inte quattro, men det är ju trevligt med 4wd ibland.

Tack!

Dock av de 17 annonser som ligger ute med mina kriterier (<150 000 + automat) är samtliga Diesel. Finns det inte lika många bensinare?

Har också hört om en del problem i bensinarna, men det kanske bara är dom gamla? (2014 och tidigare?)

krambriw
3 november 2023 · 433 Inlägg

4wd är inte bara trevligt, jag tycker det är bra jämt!

Tillval du kanske ska överväga (beroende på din prioritet och om det fanns för den årsmodell du siktar in dig på) men som jag värdesätter:
- kaross i aluminium så mycket som möjligt (vet inte hur det är på A4 men mina senaste A6:or har alla haft aluminium runtom utom för taket)
- dragkrok (på väg till tippen)
- motor/kupevärmare som går på bränsle (varmt o skönt)
- elmotor för att öppna baklucka (bekvämt)
- navigation, fart o avståndshållare (bra på dina långfärder)
- automatisk avbländbar backspegel (skönt)
- Xenon strålkastare (absolut ett krav tycker jag)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2023 · 13 762 Inlägg

krambriw skrev:
4wd är inte bara trevligt, jag tycker det är bra jämt!

Tillval du kanske ska överväga (beroende på din prioritet och om det fanns för den årsmodell du siktar in dig på) men som jag värdesätter:
- kaross i aluminium så mycket som möjligt (vet inte hur det är på A4 men mina senaste A6:or har alla haft aluminium runtom utom för taket)
- dragkrok (på väg till tippen)
- motor/kupevärmare som går på bränsle (varmt o skönt)
- elmotor för att öppna baklucka (bekvämt)
- navigation, fart o avståndshållare (bra på dina långfärder)
- automatisk avbländbar backspegel (skönt)
- Xenon strålkastare (absolut ett krav tycker jag)

Har aldrig känt ett behov av 4wd förutom när jag ska sladda men det är.ju knappast huuvdesyftet med ett fordon  😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
3 november 2023 · 2 387 Inlägg

Ingen motor mår bra av att gå korta sträckor.
Visst är det värre för en diesel, men av de bilarna du kikar på så skulle jag välja en diesel.
Tar man en längre sväng var eller varannan helg så är det lungt.
Serva dock bilen var tusende mil/ett år, detta gäller även bensinare när du kör kortsträckor.

Kolla in Renault Megane 1.5dci.
Bland de absolut bästa dieselmotorerna på marknaden även om de är lite klena.
Resten av bilen är ruskigt bekväm och slår enligt mig VW på samtliga punkter.

Välj en bil som är välservad före en bil som gått få mil.

Senast redigerat av Jesper328 (4 november 2023)

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2023 · 17 556 Inlägg

Jo. Håller med Jesper. Hade nog valt en Megané alla dagar i veckan ställt mot en VAG.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
4 november 2023 · 433 Inlägg

Jo den är ju billigare,,,,men dom fuskade lika mycket med avgaserna,,,,fast franska regeringen drog ett skynke över och dolde allt,,,så nej tack, aldrig franskt

Mossan1
4 november 2023 · 2 869 Inlägg

Kör själv en A4 Q 2017 och blev med sladdis barn.

A4 är mycket mindre än den ser ut.
Inget överaskande  det märkte jag ju innan.
Men med bakvänd bilstol bak kan inte vuxen passagerare sitta riktigt utan för långt fram. Bakom föraren går inte alls.  Jag är ändå måttliga 176cm.

En barnvagn går in i en A4 Avant OM den är av smidig modell. Men räkna inte med mycket annat då den måste stå på tvären.  Allt måste ur, vagnen in, och allt stoppas tillbaka.

Med större barn (har sådana också) är  baksätet väldigt spartanskt. Alla utrustningsnivåer har inte ens fickan på framstolarna för saker. Inget 12v uttag för tex mobilladning i baksätet.
Tänk på det, för det skiljer mellan utr.
All fokus är fram, känns det som, och då är ändå våran inte helt basic.

Och innan någon säger:
Fram vill man inte ha barnstolen pga Airbagen.  Personligen litar jag inte på avstängningar. Lite som att ha en handgranat under barnens säng med orden "sprinten är ju i".

Nu med småbarn igen saknar jag V70'n faktiskt. I det avseendet.
Men visst, skön att köra och snygga att se.

Tänk på hur många dieslar som småkörs en stund och fundera på om det är så illa som många vill göra gällande.....  Då är VAGs bensinmotorer en större risk.

Kvaliteten?  Njaaa, googla lite och filtrera skitsnackarna. Bensinmotorerna fram till 2015 har många av dom allvarliga brister, och några rent usla. Tex 6an med (från början usel) kamkedja monterad på svänghjulssidan av motorn = !!!!!!

Dieslarna är ok, utom en 177hk som kan börja dricka olja. Vissa årgångar.

Stronic/DSG är så mycket bättre än ryktet. Ofelbara? Nej, det är ingenting.

Quattrosystemen är skottsäkra. Inte alls Haldexarnas olika bekymmer.

Senast redigerat av Mossan1 (4 november 2023)

krambriw
4 november 2023 · 433 Inlägg

Har man barnvagn och bakåtvänd bilbarnstol och måste ha en audi är det nog A6 Avant som gäller men då landar vi utanför angiven budget om man inte tar ett äldre tveksammare exemplar (i min frus nyare A3 från 2020 så får jag sitta i baksätet om jag inte vill köra den själv eftersom vi har barn-barns bakåtvända i baksätet. Hur kul är det?)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2023 · 17 556 Inlägg

Renault Talisman? Hur är den? Ingen koll på den kälken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
4 november 2023 · 2 387 Inlägg

Talismanen är väl ungefär en förvuxen Megane.
Samma plattform iallafall, kanske något lyxigare invändigt.
Inte någon enorm storleksskillnad mot Megane kombi.

Vad gäller utrymme så får jag plats bakom mig själv (191cm) i en Megane kombi.
Bilbarnstol fram och bak är inga problem, har kört på båda varianterna.
Får in en fullstor barnvagn i bagaget plus 4 matkassar.

Up the RA
KenthIJ
5 november 2023 · 1 485 Inlägg

Toyota Auris HSD TS  ( hybrid combi )
Har ju rykte om sig att vara relativt problemfri. Ganska bra med plats oxå.
Ingen racer men snål och driftsäker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang