Vacuum läckage

axel05
5 november 2023 · 74 Inlägg

har en 98- b230fk som nu börjat ha ett vakuum läckage runt bakdelen av insuget. kan dock inte för mitt liv hitta läckaget. prövat byta ett antal slangar samt insugspackning blev bytt 3 veckor sedan. och läckaget började bara någon dag sen. har prövat använda läckage sprej för att kolla insprut, insugspackning, vacuumslangar men kan inte få fram vars det läker. jag vill inte heller köra bilen nu när han läker då den går varmt. nån som har tips på hur man hittar läckaget samt kanske vars alla vacuumslangar går så man får en aning om  vars det kan läka?

Mossan1
6 november 2023 · 2 871 Inlägg

Hur vet du att det är "runt bakdelen av insuget"?

Startgas (eller liknande spray) är för övrigt ett mycket osäkert sätt att finna läcka. Kan konfirmera läcka som bäst. Absolut inte utesluta bara för man sprayat utan att något hände med motorvarvet.

Vakuumläckor man har svårt att finna kan vara via tankventilationen eller lite ovanligare, i bromsservon.

Senast redigerat av Mossan1 (6 november 2023)

axel05
6 november 2023 · 74 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur vet du att det är "runt bakdelen av insuget"?

Startgas (eller liknande spray) är för övrigt ett mycket osäkert sätt att finna läcka. Kan konfirmera läcka som bäst. Absolut inte utesluta bara för man sprayat utan att något hände med motorvarvet.

Vakuumläckor man har svårt att finna kan vara via tankventilationen eller lite ovanligare, i bromsservon.

man hör att den drar tjuvluft väldigt tydligt på tomgång och det verkar låta från bakdelen av insuget och då jag inte lyckats hitta läckage på ovansidan så antar jag att det är något under insuget. jag valde att inte använda startgas för risken av brand utan jag använde en sprej som fungerar likadant som såpvatten men bättre.

planen just nu är att plocka lös en vakuumslang och använda en cigarr för att blåsa in rök. förhoppningsvis kan de visa läckaget.
beställt ny packning utifall att så den blir bytt igen. finns ju chans att den blev lite klämd eller nåt liknande hmm

axel05
6 november 2023 · 74 Inlägg

glömde nämna att jag har laddtrycksmätare som förut visade 0.55 bar som det ska vara men nu med läckaget så tar det mycket längre tid att bygga laddtryck och det kommer aldrig över 0.5 bar. när den väl nått 0.5 bar så klarar den inte att bygga högre tryck (mest troligt pga läckaget.
blir väl cigarr metoden annars får jag se om jag kan låna en professionell läckagesökare (typ mikrofon med lurar som fungerar grymt bra) på jobbet.

axel05
6 november 2023 · 74 Inlägg

Nu är cigarr metoden prövad och lyckades hitta 2 små läckage. Lagade dem och kontrollerade med läckagesprej och dem läker inte längre. Inte heller något pysande/sugande ljud från motorutrymmet. Bygger fortfarande endast 0.5bar i laddtryck så ganska osäker på vad det kan vara. Ska göra ett till försök med cigarren efter middagen så kanske man hittar något nytt. Annars ska jag ta en titt på avgasröret då jag var där och pillade några dagar sen. smile

axel05
6 november 2023 · 74 Inlägg

Nu är jag tillbaka med nya problem. Bytte wastegaten då jag trodde att de kanske var den som var problemt. När den byttes laddade den fortfarande 0.5 bar
Men påvägen hem så började den endast ladda 0 (atmosfär) så då tänkte jag att armen lossnade från wastegate så den var öppen hela tiden. Men halvvägs hem så började den helt plötsligt ladda 0.9 bar utifrån ingenstans med extremt turbolagg.

Jag har nu ingen aning vad som kan vara problemet men bilen får stå fram tills att det är hittat

Nån som varit med om liknande eller har någon ide om vad det kan vara?

Jesper328
6 november 2023 · 2 388 Inlägg

Så en originalmotor med 13c?
Ingen magnetventil som styr laddtrycket (det fanns väl på Turbo+)?

Går motorn bra förövrigt?
Ett vakuumläckage brukar ju oftast få motorn att gå lite konstigt på bilar med LMM.

Ett ställe där du kan tappa laddtryck är membrandosan på turbon.
M.a.o dumpventilen.
Tre skruv och kolla membranet.. går fort. smile
Dock så förklarar ju det inte varför den gick ifrån 0.0 till 0.9bar från ingenstans.

Antingen så är den nya wastegateklockan defekt, eller så är vakuumslangen mellan kompressorhus och WG kass.
Nya delar kan faktist vara trasiga.
Du kan även ha en spricka i avgashuset, dock så blir ju symptomen rätt så permanenta då.

Provat att koppla bort vakuumslangen ifrån WG-klockan och kontrollerat vad du har för fjädertryck?
Du bör väl ha 0,15-0,25bar iallafall, har noll koll på vad GLT är på dessa.
Har du 0,0 så bör WG-klockan kasseras.

Senast redigerat av Jesper328 (6 november 2023)

Up the RA
axel05
7 november 2023 · 74 Inlägg

Jesper328 skrev:
Så en originalmotor med 13c?
Ingen magnetventil som styr laddtrycket (det fanns väl på Turbo+)?

Går motorn bra förövrigt?
Ett vakuumläckage brukar ju oftast få motorn att gå lite konstigt på bilar med LMM.

Ett ställe där du kan tappa laddtryck är membrandosan på turbon.
M.a.o dumpventilen.
Tre skruv och kolla membranet.. går fort. smile
Dock så förklarar ju det inte varför den gick ifrån 0.0 till 0.9bar från ingenstans.

Antingen så är den nya wastegateklockan defekt, eller så är vakuumslangen mellan kompressorhus och WG kass.
Nya delar kan faktist vara trasiga.
Du kan även ha en spricka i avgashuset, dock så blir ju symptomen rätt så permanenta då.

Provat att koppla bort vakuumslangen ifrån WG-klockan och kontrollerat vad du har för fjädertryck?
Du bör väl ha 0,15-0,25bar iallafall, har noll koll på vad GLT är på dessa.
Har du 0,0 så bör WG-klockan kasseras.

tack för svaret! kollade över bilen samt alla slangar igår kväll. och varför laddtrycket gick från 0-0.9 helt plötsligt verkar vara för att sprinten till wastegaten lossnade så att den öppnade helt. sen fastnade den väl helt stängd. jag ska kolla dumpventilen då får jag se hur den ser ut när jag kommer hem. orginal 13c och ingen magnetventil. jag ska fortsätta läckagesöka så ser man väl vad man hittar. smile

axel05
7 november 2023 · 74 Inlägg

nu blir man ju glad. sprinten till wastegate armen gick av så den sitter fast i hålet och går inte att få ut hur jag än gör. prövat hamra (så mycket jag kan) och petat och hållit på men den bara vägrar rubba sig. jag kommer inte heller in med en dremmel eller borr för att få ut den. enda sättet jag ser nu är att plocka lös hela turbon vilket inte känns så roligt utan garage nu när det blir minusgrader. nån som har en ide som jag kan testa innan jag plockar lös turbon. och hur svårt är det att plocka lös turbon? jag antar att nya packningar kommer behlvas men vilka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang