Vatten i mängder i kupen, Audi A1 År 2011

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2023 · 13 765 Inlägg

Curse skrev:

jaka54 skrev:
Verktyg för att ta bort vindrutetorkarna??? Är det inte bara en liten svart "plastplupp" , som petas bort med en skruvmejsel och under plastpluppen en 13mm mutter och sen lirkar man bara upp /bort torkarna...som på min gamla Audi 100-89?!
Behövs inga specialverktyg!

Har man inte verktyg för att lossa en 13mm mutter, så hamnar man införskaffa verktyg för ändamålet. Enklare än så är det inte.

sånt säger bara folk som aldrig skruvat någon vw i hela sitt liv.. visst att ta loss torkararmen på en golf mk2 går ju plätt lätt.. men man måste ha avdragare för att få loss dom på nyare vag bilar..  dom sitter så inåthelvete hårt.     har lossat säkert 30st torkararmar på vag  00 och uppåt och ingen har bara släppt utan en avdragare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Curse
23 november 2023 · 687 Inlägg

Growe skrev:

Curse skrev:

jaka54 skrev:
Verktyg för att ta bort vindrutetorkarna??? Är det inte bara en liten svart "plastplupp" , som petas bort med en skruvmejsel och under plastpluppen en 13mm mutter och sen lirkar man bara upp /bort torkarna...som på min gamla Audi 100-89?!
Behövs inga specialverktyg!

Har man inte verktyg för att lossa en 13mm mutter, så hamnar man införskaffa verktyg för ändamålet. Enklare än så är det inte.

sånt säger bara folk som aldrig skruvat någon vw i hela sitt liv.. visst att ta loss torkararmen på en golf mk2 går ju plätt lätt.. men man måste ha avdragare för att få loss dom på nyare vag bilar..  dom sitter så inåthelvete hårt.     har lossat säkert 30st torkararmar på vag  00 och uppåt och ingen har bara släppt utan en avdragare smile

Tyvärr har jag satt mina händer på en vag produkt i mitt liv.

Mazda 6 "MPS" (2006)
jaka54
23 november 2023 · 5 797 Inlägg

Är det inte bara att lirka lite upp och ner med fästet ?! Den sitter väl på en splinsad kona ?! -Eller???

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2023 · 13 765 Inlägg

jaka54 skrev:
Är det inte bara att lirka lite upp och ner med fästet ?! Den sitter väl på en splinsad kona ?! -Eller???

Konad så den sitter stenhårt.   Har t.o.m dragit sönder avdragare så dom sitter ordentligt inget som råkar släppa

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
23 november 2023 · 433 Inlägg

Samma erfarenhet, jag var tvungen skära upp den med en Dremel. Aluminium som armen är av ärgar fast mot fästet som är av stål

tessifess
27 november 2023 · 10 Inlägg

jaka54 - Curse o Mazda 6
jag köpte den här https://arcus-www.amazon.se/FreeTec-pol … 6022?psc=1

jaka54
27 november 2023 · 5 797 Inlägg

Hej!
Den funkar nog bra! Kan bara säga att på min snart 35 år gamla Audi 100 så lossar torkararmarna lätt genom att man bara ruckar lite på fästet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2023 · 13 765 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den funkar nog bra! Kan bara säga att på min snart 35 år gamla Audi 100 så lossar torkararmarna lätt genom att man bara ruckar lite på fästet.

jo det var då dom byggde bilar för att hålla längre än 2veckor smile  idag gör man allt så svårt och krångligt som möjligen för man tjänar fan inga pengar på att ägaren själva kan laga.. men man tjänar grymma pengar på  att en sak som borde ta 5min att fixa men nu tar 2timmar för att man krånglat till det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
28 november 2023 · 7 274 Inlägg

Metallerna i spindeln och i torkararmen är tillverkade av material som som ligger ogynnsamt till i förhållande till varandra i den galvaniska spänningskedjan, som medför metallpåväxt, som resulterar i att armarna "nyper".
Ännu ett exempel på VAG:s dåliga konstruktionslösningar på problem som serösa biltillverkare av kvalitetsbilar klarar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2023 · 13 765 Inlägg

torsen skrev:
Metallerna i spindeln och i torkararmen är tillverkade av material som som ligger ogynnsamt till i förhållande till varandra i den galvaniska spänningskedjan, som medför metallpåväxt, som resulterar i att armarna "nyper".
Ännu ett exempel på VAG:s dåliga konstruktionslösningar på problem som serösa biltillverkare av kvalitetsbilar klarar.

faktist inte sätt någon som verkar ha dom problemen du beskriver utan det brukar inte vara oxid vid torkararmarna inte derför dom sitter fast dom är koniska så tillskillnad mot många tillverkare som har problem med att splinsen glappar upp sig och torkar armarna inte följer med så brukar dom alltid sitta väldgit bra pga koniska axlar och splines..  man kan beskylla vag för mycket men inte sånna saker. 

dessutom så tillskillnad mot många tillverkare är det det samma grejer på flertalet modeller.  så man slipper skyhöga reservdelskostnader.  man kan tex ta ett fjäderben från en golf mk2 montera på en Seat arosa fast golfen är tillverkad 1984 och arosan är tillverkad 2001   mao biliga reservdelar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang