Köpa Saab 9-5 2.0 T från 2009?

kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Hej!

Jag är ute efter en bil som jag kan köra ett år och sedan sälja vidare med en förlust som inte blir allt för stor.

Jag skulle också gärna slippa laga den en massa. Så frågan är vad jag kan förvänta mig av bilen i fråga.

25 000 mil, Bio Power men enligt ägare körd enbart på bensin senaste 5 åren. Provkörde den och känns helt felfri, inga missljud eller dylikt. Mycket gott invändigt skick. Lite bubblor på lacken på ett ställe, samt synlig rost på tanklock. Besitter inte färdigheter att kontrollera rost på viktigare ställen... Oljebyte + nytt filter varje år, den ska inte vara törstig på olja.

Växellåda bytt för några år sedan till en som då var körd 13 000 mil, samt ny koppling. Gasspjällsreglage bytt nyligen.

Ägaren vill ha strax under 25 000 kr. Vad tror ni kan brista på den i närtid, samt vad skulle något sådant kunna kosta att reparera? Jag har flera möjligheter att få den lagad av kompisar så länge det inte är något väldigt avancerat. Är det en lättmeckad bil? Den är ju ändå inte så värst gammal - så tänker att den kan vara mer invecklad än 10 år äldre bilar?

Mycket tacksam för tips! Hälsningar utfattig förstabilsspekulant.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2023 · 17 552 Inlägg

25000:-? Det var en dyr Saab. Har du kollat historik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

10 tidigare ägare. Godkänt på alla besiktningar. Har inte koll på hur/om service har genomförts.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2023 · 17 552 Inlägg

Jag hade nog tittat på en V40 2.0T 2002-
De brukar rulla på och AC brukar fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Okej, det ska jag titta på! Kanske svårt att säga generellt, men är miltal något som har stor betydelse? Eller är det bättre att titta på allmänt skick?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2023 · 17 552 Inlägg

kefferboy skrev:
Okej, det ska jag titta på! Kanske svårt att säga generellt, men är miltal något som har stor betydelse? Eller är det bättre att titta på allmänt skick?

Allmänt skick. Kolla den på car.info. Du kan få en rätt fin för under 20k. Jag har haft flera genom åren. En fattig granne har haft sin i 5 år nu. Den ser för jävlig ut. Men fungerar och går igen bes varje år. Och AC kyler iskallt. 163hk låter inte så mycket men de är pigga. Drar lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
21 november 2023 · 2 387 Inlägg

Servicehistorik > miltal.

9-5an är lättskruvad enligt mig, dock så är de törstiga och dyra i skatt.
En V40 som Hybrid föreslår är att föredra.. riktigt bra bilar om de är hyfsat omhändertagna.

Up the RA
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/dalarna/v … 1400196161

Denna kanske jag skulle titta på då.

Brådhis * Voff voff *
21 november 2023 · 10 297 Inlägg

Instämmer i att V40 (och S40) med turbomotorerna är trevliga bilar som är både kul och snåla.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Kul att ni båda håller med om att V40 nog är ett bättre drag. De verkar gå relativt snabbt då jag ser att det finns en del just utlagda, och sen finns det några som legat ute någon månad, alltså som att de bra köps fort. De som legat längre kanske man ska vara misstänksam mot?

kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:
Instämmer i att V40 (och S40) med turbomotorerna är trevliga bilar som är både kul och snåla.

Båda två är alltså likvärdiga i dessa avseenden?

Brådhis * Voff voff *
21 november 2023 · 10 297 Inlägg

kefferboy skrev:

Brådhis skrev:
Instämmer i att V40 (och S40) med turbomotorerna är trevliga bilar som är både kul och snåla.

Båda två är alltså likvärdiga i dessa avseenden?

Om du menar S40 och V40? Ja. Men kombi är ju alltid mer lättsålt förstås den dag du ska sälja. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2023 · 17 552 Inlägg

kefferboy skrev:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/volvo_v40_2_0t_euro_3/1400196161

Denna kanske jag skulle titta på då.

Den såg lite raggig ut. Men om du inte bryr dig om det så... Nybes är ju bra. Den ägs av en dam som är 65 år. Men jag gissar på att något barn (svart grill) är brukare. Fråga mig inte varför. Koppling/låda ska kännas bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Tack för alla svar! Ja, den var ful tyvärr.

Saab-säljaren vill nu ha 20 000. Tror ni den är värd det?

https://www.blocket.se/annons/1400158855

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2023 · 17 552 Inlägg

kefferboy skrev:
Tack för alla svar! Ja, den var ful tyvärr.

Saab-säljaren vill nu ha 20 000. Tror ni den är värd det?

https://www.blocket.se/annons/1400158855

Nej. Den är fortfarande dyr & törstig och rostig. Behöver du en så stor bil då? Uppmanar Gorgare att kolla på blocket i Dalarna eftersom du verkar finnas där?

EDIT: Fast den såg finare ut än jag trodde. Kan du leva med att den gurglar i sig 1 liter/milen så bjud 15000:-

Senast redigerat av Hybrid_ (21 november 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Det stämmer bra att jag är från dalarna.

Senast redigerat av kefferboy (21 november 2023)

kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

Man kan förstås inte lita på folk hur som helst, men säljaren menar alltså att den inte ska dricka någon nämnvärd mängd olja. Intrycket jag som absolut oerfaren fick var att skicket är gott. Men varför är Saab så lågt värderade? Är det ett dåligt märke helt enkelt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2023 · 17 552 Inlägg

kefferboy skrev:
Man kan förstås inte lita på folk hur som helst, men säljaren menar alltså att den inte ska dricka någon nämnvärd mängd olja. Intrycket jag som absolut oerfaren fick var att skicket är gott. Men varför är Saab så lågt värderade? Är det ett dåligt märke helt enkelt?

De dras väl med lite irriterande elfel och pixliga displayer. Sen är de ju kända för att vara törstiga. Skatten är 1493:-/år. Helt ok. Den brukar alltid gå igenom bes. Bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
21 november 2023 · 1 464 Inlägg

Hybrid_ skrev:

kefferboy skrev:
Man kan förstås inte lita på folk hur som helst, men säljaren menar alltså att den inte ska dricka någon nämnvärd mängd olja. Intrycket jag som absolut oerfaren fick var att skicket är gott. Men varför är Saab så lågt värderade? Är det ett dåligt märke helt enkelt?

De dras väl med lite irriterande elfel och pixliga displayer. Sen är de ju kända för att vara törstiga. Skatten är 1493:-/år. Helt ok. Den brukar alltid gå igenom bes. Bra.

Samtliga (4) Saabar jag haft har förbrukat cirka 0,8l/mil. Inte jättebra, men inte direkt törstiga. Elfel vet jag inget om, iaf. Inte på 9-5.
Trasiga pixlar avhjälptes 2005 ungefär.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
kefferboy
21 november 2023 · 14 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:

kefferboy skrev:
Man kan förstås inte lita på folk hur som helst, men säljaren menar alltså att den inte ska dricka någon nämnvärd mängd olja. Intrycket jag som absolut oerfaren fick var att skicket är gott. Men varför är Saab så lågt värderade? Är det ett dåligt märke helt enkelt?

De dras väl med lite irriterande elfel och pixliga displayer. Sen är de ju kända för att vara törstiga. Skatten är 1493:-/år. Helt ok. Den brukar alltid gå igenom bes. Bra.

Samtliga (4) Saabar jag haft har förbrukat cirka 0,8l/mil. Inte jättebra, men inte direkt törstiga. Elfel vet jag inget om, iaf. Inte på 9-5.
Trasiga pixlar avhjälptes 2005 ungefär.

Vad hade du gett för bilen i fråga, på ett ungefär?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang