21 november 2023
Trådstartare
Hej!
Jag är ute efter en bil som jag kan köra ett år och sedan sälja vidare med en förlust som inte blir allt för stor.
Jag skulle också gärna slippa laga den en massa. Så frågan är vad jag kan förvänta mig av bilen i fråga.
25 000 mil, Bio Power men enligt ägare körd enbart på bensin senaste 5 åren. Provkörde den och känns helt felfri, inga missljud eller dylikt. Mycket gott invändigt skick. Lite bubblor på lacken på ett ställe, samt synlig rost på tanklock. Besitter inte färdigheter att kontrollera rost på viktigare ställen... Oljebyte + nytt filter varje år, den ska inte vara törstig på olja.
Växellåda bytt för några år sedan till en som då var körd 13 000 mil, samt ny koppling. Gasspjällsreglage bytt nyligen.
Ägaren vill ha strax under 25 000 kr. Vad tror ni kan brista på den i närtid, samt vad skulle något sådant kunna kosta att reparera? Jag har flera möjligheter att få den lagad av kompisar så länge det inte är något väldigt avancerat. Är det en lättmeckad bil? Den är ju ändå inte så värst gammal - så tänker att den kan vara mer invecklad än 10 år äldre bilar?
Mycket tacksam för tips! Hälsningar utfattig förstabilsspekulant.