Kylarvätska läcker mycket Volvo s60 -01

Pistoncupen
4 december 2023 · 4 Inlägg

Tjena min första tråd här och ville bara ha lite hjälp köpte bilen för inte så länge sen kylaren är ny och allt sånt och har haft lite krabb med bilen men fixade resten idag. Så skulle jag ut och köra en sväng för att kolla så allt funkar fick upp varning ”kolla kylarvätske nivå” aja tänkte jag och fyllde på till max körde runt i Ca 10 minuter sen fick jag varningen att det va låg kylarvätska nivå och att jag skulle stanna bilen men hade ca 2 minuter hem o h körde jävligt lugnt men i en stadig hastighet sen så öppnade jag huven och det va tomt i expansionskärlet så vad jag tror är väl att en slang har hoppat eller något, men vill bara ha eran hjälp om ni tror det kan va något annat. Tror ej det är topplockpackningen för oljan är skit bra och de rycker inte alls mycket när den är varm lite svårt att se om den rinner igenom för har ej färgad glykol men när man kollar ner vid kylarbehållaren så ser man att det är blött kan vara snön kanske men va tycker ni, sorry för lång tråd 🤣



Bilen är en volvo s60 t5 01

Mack Forum- och sitemoderator
4 december 2023 · 26 173 Inlägg

Ej färgad glykol? Fyller du på med bara vatten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mossan1
4 december 2023 · 2 871 Inlägg

Det finns ofärgad glykol.

Ang VAR det läcker så får man leta. Det går inte att svara på över forum.
Men kommer det ur själva locket så byt det. Det SKA bli övertryck när kylvätskan expanderar och håller inte locket emot pressas det ut och när det sjunker tillbaka är kärlet tomt.

Visst, med brusten toppackning blir det för stort tryck, men det är inte vanligt på Volvos vitblockare. Följdfel vid överhettning isf.

Kolla först så alla slangar sitter där dom ska.

Pistoncupen
4 december 2023 · 4 Inlägg

Tänker att jag ska till en polare imorgon och byta lamdasond så kan i samma veva kolla vart de läcker antar jag om man häller i vätska i expansionskärlet sen kollar man bara vart det läcker så borde det väl va en ganska lätt lösning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang