Kia X-Ceed -21 laddhybrid - autolås, motorlampa & går ojämnt

caprii
9 december 2023 · 1 Inlägg

Jag leasar en Kia X-Ceed laddhybrid 2021 års modell som jag sen ett bra tag tillbaka upplevt olika problem med.
Är helt ny på forumet och absolut inte bra på bilar så ber om ursäkt i förväg för mina förklaringar.

Autolåset: när jag kommer upp i en viss hastighet ska dörrarna automatiskt låsas, det misslyckas dock vilket får autolåset att försöka om och om igen (hemskt ljud som konstant trappas upp i intensitet)

Går ojämnt: Här menar jag att det känns som att något av däcken inte är helt runda eller liknande, upplever att hela bilen svajar.
Jag märkte det när jag hade sommardäcken på, kollade då allmänt hur däcken såg ut samt kollade lufttrycket - inga konstigheter.
Bytte dock till vinterdäck (det var ändå var dags) för att säkerställa att det inte var däcken i sig som var problemet, men problemet kvarstår.
Bilen drar dock inte åt något håll och om jag förstått det rätt så är det då inte hjulinställningen det är fel på.

Efter jag bytt till vinterdäck bokade jag verkstadstid både för autolåset då jag uppenbarligen inte kan lösa det själv.

Motorlampa: började lysa gult/orange dagen efter jag ring och bokat tid - stod bara "felfunktion i motorstyrsystemet" och att jag skulle kontakta kia-verkstad. den slocknade dock efter tre dagar men jag nämnde det ändå för verkstaden när dom skulle felsöka.

Jag lämnade in bilen på felsökning för ovan i fredags 8/12 - och svaret jag fick var att dom inte hittar några fel alls på bilen.
Det finns tydligen inte heller några felkoder registrerade - hur är det möjligt?

Jag har foto på meddelandet som kom upp när motorlampan började lysa - så jag har inte helt och hållet kunnat inbilla mig allt - men jag börjar ju nästan undra om det är mig det är fel på och inte bilen lol

Någon som orkat läsa hela vägen hit och varit med om liknande som kanske kan veta vad det är för fel på bilen (eller mig wink ) ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang