eastra
11 december 2023
· 5 Inlägg
Hej alla, ny på forumet hoppas jag lägger detta i korrekt del.
Det kommer bli lite långt här men jag har följande problem på min bil (Opel Astra Sports Tourer J 1.4 Turbo, årsmodell 2011)
* Kylarvätska läcker sen i våras. Felsökt flertal gånger, ingen extern läcka hittad.
* Oregelbunden tomgång när motorn är varm. Efter oregelbunden tomgång varnar bilen för lågt oljetryck. Felkod P0014 har hittats (Avgaskamaxelläge)
Varnar inte när ACn är påslagen.
Verkstaden påstår att felen är relaterade till varandra (29/10-23), men jag är inte övertygad. De hävdar att motoroljan har en färg som ser ut att den drar in vatten och dålig smörjning har lett till felen i punkt två ovan. När jag inspekterade oljan själv tyckte jag den såg gul och ny ut. Här kommer lite fler argument mot denna tes:
* Kylarvätskeläckaget började innan sommaren. Oklart när. Jag fyllde på lite förra vintern efter en service förra hösten där man bytte kylarvätska. Tänkte att det är normalt att fylla på lite när det väl bytts. Men fick fylla på mycket från i våras och framåt. Första gången jag påträffade felet i punkt 2 var 25/10, alltså slutet av oktober i år. Då gjordes även service där oljan byttes. Borde man inte sett missfärgningen på gamla oljan?
* Andra felet påträffades först efter en service där man bytt olja och oljefilter. Jag körde dit bilen fyra dagar efter servicen då jag skulle hålla koll på när det återkom. Jag hann köra ca 20-30 km innan jag återkom till verkstaden där man tyckte att oljan hade kylarvatten i sig. Jag har inte observerat att kylarvätskenivån har sjunkit under den här tiden.
* I somras när jag körde i skåne hade jag inget läckage alls. När jag körde i fjällen veckan därefter behövde jag fylla på väldigt ofta. Det är oregelbundet, minst sagt.
* Jag har kört sparsamt sen 29/10-23 och hållt koll på både olja och kylarvätska. Färgen på oljan är som den såg ut den 29/10-23, gul och ny, om än lite smutsigare.
Annan information:
* Vid service 25/10-23 såg man fukt kring vattenpumpen och rekommenderade att den byttes.
För att summera tror verkstaden att topplockspackningen spruckit, vatten har kommit in i oljan och kamkedjan tagit skada. Eftersom jag för mitt liv inte kan se missfärgningen i oljan, ens nu 1.5 månad senare förstår jag inte hur. Motorn har aldrig överhettat, jag har alltid haft koll på att det finns tillräckligt med kylarvätska. Eftersom kylarvätskeläckaget uppstod långt innan varningen för lågt oljetryck är det inte säkert att problemen är korrelerade.
Vad tror ni problemen kan vara?
Kan ni rekommendera någon verkstad i Göteborgsområdet som kan ta sig en titt på detta?
Tackar så hemskt mycket för alla råd jag kan få!
Senast redigerat av eastra (11 december 2023)