Kylarvätskeläckage + lågt oljetryck Opel Astra 2011

eastra
11 december 2023 · 5 Inlägg

Hej alla, ny på forumet hoppas jag lägger detta i korrekt del.

Det kommer bli lite långt här men jag har följande problem på min bil (Opel Astra Sports Tourer J 1.4 Turbo, årsmodell 2011)
* Kylarvätska läcker sen i våras. Felsökt flertal gånger, ingen extern läcka hittad.
* Oregelbunden tomgång när motorn är varm. Efter oregelbunden tomgång varnar bilen för lågt oljetryck. Felkod P0014 har hittats (Avgaskamaxelläge)
Varnar inte när ACn är påslagen.

Verkstaden påstår att felen är relaterade till varandra (29/10-23), men jag är inte övertygad. De hävdar att motoroljan har en färg som ser ut att den drar in vatten och dålig smörjning har lett till felen i punkt två ovan. När jag inspekterade oljan själv tyckte jag den såg gul och ny ut. Här kommer lite fler argument mot denna tes:

* Kylarvätskeläckaget började innan sommaren. Oklart när. Jag fyllde på lite förra vintern efter en service förra hösten där man bytte kylarvätska. Tänkte att det är normalt att fylla på lite när det väl bytts. Men fick fylla på mycket från i våras och framåt. Första gången jag påträffade felet i punkt 2 var 25/10, alltså slutet av oktober i år. Då gjordes även service där oljan byttes. Borde man inte sett missfärgningen på gamla oljan?
* Andra felet påträffades först efter en service där man bytt olja och oljefilter. Jag körde dit bilen fyra dagar efter servicen då jag skulle hålla koll på när det återkom. Jag hann köra ca 20-30 km innan jag återkom till verkstaden där man tyckte att oljan hade kylarvatten i sig. Jag har inte observerat att kylarvätskenivån har sjunkit under den här tiden.
* I somras när jag körde i skåne hade jag inget läckage alls. När jag körde i fjällen veckan därefter behövde jag fylla på väldigt ofta. Det är oregelbundet, minst sagt.
* Jag har kört sparsamt sen 29/10-23 och hållt koll på både olja och kylarvätska. Färgen på oljan är som den såg ut den 29/10-23, gul och ny, om än lite smutsigare.

Annan information:
* Vid service 25/10-23 såg man fukt kring vattenpumpen och rekommenderade att den byttes.

För att summera tror verkstaden att topplockspackningen spruckit, vatten har kommit in i oljan och kamkedjan tagit skada. Eftersom jag för mitt liv inte kan se missfärgningen i oljan, ens nu 1.5 månad senare förstår jag inte hur. Motorn har aldrig överhettat, jag har alltid haft koll på att det finns tillräckligt med kylarvätska.  Eftersom kylarvätskeläckaget uppstod långt innan varningen för lågt oljetryck är det inte säkert att problemen är korrelerade.

Vad tror ni problemen kan vara?
Kan ni rekommendera någon verkstad i Göteborgsområdet som kan ta sig en titt på detta?

Tackar så hemskt mycket för alla råd jag kan få!

Senast redigerat av eastra (11 december 2023)

Low
11 december 2023 · 3 318 Inlägg

Ta en bild på oljestickan?.

eastra
11 december 2023 · 5 Inlägg

Här är när jag drog av den igår: https://imgur.com/gJEV0wc

Kan ta bild på oljestickan senare, kan också ta bild på påfyllningslocket om den ovan är svår att göra bedömning på

Low
11 december 2023 · 3 318 Inlägg

eastra skrev:
Här är när jag drog av den igår: https://imgur.com/gJEV0wc

Kan ta bild på oljestickan senare, kan också ta bild på påfyllningslocket om den ovan är svår att göra bedömning på

Ja den var lite svår att antyda. Men ta en ordenlig bild på stickan.

jaka54
11 december 2023 · 5 797 Inlägg

Håller med verkstan! Det ser ut som att du har vatten i oljan! Vilket betyder trasig topplockspackning. Fräsch olja ser mer mörkt  brun/gul ut ...inte som på dina bilder ljusbrun.

Senast redigerat av jaka54 (11 december 2023)

it_mutt Avstängd
11 december 2023 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Håller med verkstan! Det ser ut som att du har vatten i oljan! Vilket betyder trasig topplockspackning. Fräsch olja ser mer brunggul ut ...inte som på dina bild3e

Eller en trasig packning till oljekylaren. Vilket inte är direkt ohört på en Astra. Så nej, det måste det inte alls betyda.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
eastra
11 december 2023 · 5 Inlägg

Åfan. Så det verkar som ni håller med om missfärgningen. Tyckte den var väldigt svår att se… bilen går bra i övrigt så den kanske inte har blivit för kontaminerad än. Vad tror ni kan vara orsaken till lågt oljetryck? Är så pass kontaminerad att det är dålig smörjning just då?

Packningen till oljekylaren, hur lätt är den att inspektera? Borde jag höra med verkstan om man kan göra något mer för att säkerställa att det är just topplockspackningen som gått?

Tror ni det låter som kamkedjan tagit stryk av detta och jag ändå inte kommer undan utan att lyfta på toppen?

Low
11 december 2023 · 3 318 Inlägg

Jag har svårt att avgöra på stickan. Ser klar ut men vissa lite grumlig. Men kan ju vara kameran.

Dock så ser ditt oljelock inte så trevligt ut, men det kan hända om man köra mycket kallstarter och bilen inte blir varm.

Men när du inte ha oljetryck, ser inte bra ut..

jaka54
11 december 2023 · 5 797 Inlägg

Helt klart så har du vatten i oljan (se bild på oljelocket) Och det är definitivt inte fukt!

zzr94092
11 december 2023 · 4 407 Inlägg

Blir grädde i/på locket med mycket kortkörningar,men att kylarvätskan försvinner är ju ett problem, men verkstan måste ju kunna kolla om det är avgaser i kylarvätskan!

eastra
12 december 2023 · 5 Inlägg

Low skrev:
Jag har svårt att avgöra på stickan. Ser klar ut men vissa lite grumlig. Men kan ju vara kameran.

Dock så ser ditt oljelock inte så trevligt ut, men det kan hända om man köra mycket kallstarter och bilen inte blir varm.

Men när du inte ha oljetryck, ser inte bra ut..

jaka54 skrev:
Helt klart så har du vatten i oljan (se bild på oljelocket) Och det är definitivt inte fukt!

zzr94092 skrev:
Blir grädde i/på locket med mycket kortkörningar,men att kylarvätskan försvinner är ju ett problem, men verkstan måste ju kunna kolla om det är avgaser i kylarvätskan!

Right, tack för era svar! Grumligheten på stickan är svår att avgöra ja, tycker jag också. När jag känner på oljan känns den inte vattnig. Inga vattenbubblor/skum bildas..

Förstår att locket ser värre ut, men verkar som ni har delade meningar i om det är pga fukt/kullkörningar eller faktisk kontaminering.

Zzr, ska kolla om dom gjorde detta. Avgaser i kylarvätskan är ganska stark indikator på sprucken topp? Funderar även på om dom kan göra ett mekaniskt trycktest. För att se om det verkligen är topplocket det läcker in i eller om det letar sig in någon annan väg, oljekylaren som it_mutt nämnde..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang