Diesel startar men dör direkt

dsg177
14 december 2023 · 38 Inlägg

Hej

Har en dieselpassat från 2014 som inte vill starta när den är kall. Kamrem och köldbärarpump till dieselvärmaren byttes nyligen. Innan detta så fungerade inte dieselvärmaren men det var inga problem att få igång bilen, lite knackig första sekunderna vid -15 och kallare. Nu vill den inte alls gå igång om jag inte kört dieselvärmaren ordentligt. Den tänder och startar en sekund men dör sedan. Fick igång den efter typ 8 gånger och när den väl startade gick den som vanligt. Ideer?

Jesper328
14 december 2023 · 2 398 Inlägg

Några felkoder?
Hur många gånger glödgar du glödstiften innan startförsök? (Vid kallare temperaturer kan man få glödga 3-4ggr, dvs vrida på tändning och vänta på att glödspiralen slocknar, slå av tändning och upprepa).

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 776 Inlägg

läckande egr ventil....

har samma fel på min 2010 polo   
den startar och dör lika snabbt och man hör att den går perfekt tills den stannar..
det går in avgaser in i motorn och derför stannar den..   för mig kan det ta allt från 5 till 30 startförsök sen går den perfekt utan minsta problem.  finnns inga spår av felkoder när man kollar..   men vet att jag fått upp för läckande egr tidigare men det var ett tag sen sist.

för mig är det ett lotteri om bilen kommer starta lätt eller ej. 
tackar gudarna för det nya batteriet jag monterade innan kylan kom smile

någon tipsade om att släppa egr röret vid insuget så skulle bilen starta direkt.  och det kan nog stämma väldigt bra.

Senast redigerat av Growe (14 december 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 776 Inlägg

Jesper328 skrev:
Några felkoder?
Hur många gånger glödgar du glödstiften innan startförsök? (Vid kallare temperaturer kan man få glödga 3-4ggr, dvs vrida på tändning och vänta på att glödspiralen slocknar, slå av tändning och upprepa).

grejen är att dom startar till 100% på alla cylindrar helt felfritt. och sen efter typ 2sec stängs den av.. lika fint som man vrider av nyckeln.  jag trodde att jag hade immo fel på min bil först.  men sen mindes jag att jag hade fått upp en läckande egr felkod.  bollade lite med saken mellan polarn  och vi konstanterade rätt snabbt att egr läcker avgaser in i motorn och det kväver den.. 

det spelar ingen roll vad man gör när den beter sig så där utan man får starta den tills motorn blir tillräckligt varm sen går den.  och när den startar startar den som ingenting har hänt. 
och den startar lika fint varje gång den dör men den dör igen likandant så man får sitta och vrida av och på tills skiten går.. 

har aldrig upplevt något liknande. men det började förra året för mig. 
men då hände det bara några gånger.  nu händer det kanske var 3e 4e start. 

jag ska beställa hem packningsats och sen blir det att plugga skiten och göra egr off.   ska bes bilen först tänkte jag.  så kan jag montera mitt  partikelfilter som jag ska tömma. likabra att progamera bort allt. 

för det är ju standard vag problem med egr. 
lyckades dock rädda den en stund då min hade dieselgate updateringen men bakdaterade bilen innan jag optimerade den.


till trådskaparen så kolla när dieselgate uppgraderingen är gjord. för man fick förlängd garanti på spridare och egr om jag inte minns fel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
14 december 2023 · 2 398 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Några felkoder?
Hur många gånger glödgar du glödstiften innan startförsök? (Vid kallare temperaturer kan man få glödga 3-4ggr, dvs vrida på tändning och vänta på att glödspiralen slocknar, slå av tändning och upprepa).

grejen är att dom startar till 100% på alla cylindrar helt felfritt. och sen efter typ 2sec stängs den av.. lika fint som man vrider av nyckeln.  jag trodde att jag hade immo fel på min bil först.  men sen mindes jag att jag hade fått upp en läckande egr felkod.  bollade lite med saken mellan polarn  och vi konstanterade rätt snabbt att egr läcker avgaser in i motorn och det kväver den.. 

det spelar ingen roll vad man gör när den beter sig så där utan man får starta den tills motorn blir tillräckligt varm sen går den.  och när den startar startar den som ingenting har hänt. 
och den startar lika fint varje gång den dör men den dör igen likandant så man får sitta och vrida av och på tills skiten går.. 

har aldrig upplevt något liknande. men det började förra året för mig. 
men då hände det bara några gånger.  nu händer det kanske var 3e 4e start. 

jag ska beställa hem packningsats och sen blir det att plugga skiten och göra egr off.   ska bes bilen först tänkte jag.  så kan jag montera mitt  partikelfilter som jag ska tömma. likabra att progamera bort allt. 

för det är ju standard vag problem med egr. 
lyckades dock rädda den en stund då min hade dieselgate updateringen men bakdaterade bilen innan jag optimerade den.


till trådskaparen så kolla när dieselgate uppgraderingen är gjord. för man fick förlängd garanti på spridare och egr om jag inte minns fel

Jaha då förstår jag, jag felsökte en Passat 2.0tdi i somras som startade men gick på tre cylindrar.
Några omstarter senare så gick den precis som vanligt.
Fanns inga felkoder förutom misständning på någon cylinder och lite konstiga ärvärden på EGR, så jag jackade ur EGR-ventilen och bilen går som den skall än smile.. ska byta EGR här i mellandagarna på den.

Värt att kolla utöver EGR är ju spjällhuset då det kan ge liknande symptom.
Ett felaktigt sådant kan nog sätta felkoder på EGR-flöde, kan inte komma ihåg om jag har sett det tidigare i livet.
Går ju hyfsat fort att kontrollera om det inte sitter riktigt dumt till.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 776 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Några felkoder?
Hur många gånger glödgar du glödstiften innan startförsök? (Vid kallare temperaturer kan man få glödga 3-4ggr, dvs vrida på tändning och vänta på att glödspiralen slocknar, slå av tändning och upprepa).

grejen är att dom startar till 100% på alla cylindrar helt felfritt. och sen efter typ 2sec stängs den av.. lika fint som man vrider av nyckeln.  jag trodde att jag hade immo fel på min bil först.  men sen mindes jag att jag hade fått upp en läckande egr felkod.  bollade lite med saken mellan polarn  och vi konstanterade rätt snabbt att egr läcker avgaser in i motorn och det kväver den.. 

det spelar ingen roll vad man gör när den beter sig så där utan man får starta den tills motorn blir tillräckligt varm sen går den.  och när den startar startar den som ingenting har hänt. 
och den startar lika fint varje gång den dör men den dör igen likandant så man får sitta och vrida av och på tills skiten går.. 

har aldrig upplevt något liknande. men det började förra året för mig. 
men då hände det bara några gånger.  nu händer det kanske var 3e 4e start. 

jag ska beställa hem packningsats och sen blir det att plugga skiten och göra egr off.   ska bes bilen först tänkte jag.  så kan jag montera mitt  partikelfilter som jag ska tömma. likabra att progamera bort allt. 

för det är ju standard vag problem med egr. 
lyckades dock rädda den en stund då min hade dieselgate updateringen men bakdaterade bilen innan jag optimerade den.


till trådskaparen så kolla när dieselgate uppgraderingen är gjord. för man fick förlängd garanti på spridare och egr om jag inte minns fel

Jaha då förstår jag, jag felsökte en Passat 2.0tdi i somras som startade men gick på tre cylindrar.
Några omstarter senare så gick den precis som vanligt.
Fanns inga felkoder förutom misständning på någon cylinder och lite konstiga ärvärden på EGR, så jag jackade ur EGR-ventilen och bilen går som den skall än smile.. ska byta EGR här i mellandagarna på den.

Värt att kolla utöver EGR är ju spjällhuset då det kan ge liknande symptom.
Ett felaktigt sådant kan nog sätta felkoder på EGR-flöde, kan inte komma ihåg om jag har sett det tidigare i livet.
Går ju hyfsat fort att kontrollera om det inte sitter riktigt dumt till.

jo dom brukar ju inte fungera alls men antar att det är ett litet läckage bara. idag strulade bilen på båda kallstarterna det brukar den inte göra..   inte nog med det så har båda oken bak hängt sig.. trött man blir bes 1feb oxå..  iof har ett ok strulat i 3år men brukar ta mig igenom bes men nu tar handbromsen högt upp  får se om det räcker med att trycka tillbaka armarna och att det fungerar hjälpligt.. för nu var det så det fräste i bakbromsarna när jag kom hem..  det är straffet för att man försöker åka brett med en fwd bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
14 december 2023 · 2 398 Inlägg

Det sitter en EA288 i din kärra också va?
Och då sitter egr-paketet inbakat mellan block och dpf?
Då bör du kunna släppa inloppsröret ifrån turbon och kunna se kontakten till egr.
Med en hyfsat lång skruvmejsel kan du då klicka loss kontakten.. är det ett elfel så har du ju löst det tillsvidare, eller om du har sån tur att ventilen har lyckats stänga sig helt när du kopplar ur egr. big_smile

Gällande oken så kan man inte säga att VAG’s skruvok är de bästa på marknaden.
Skruvok överlag är skit i min mening, men å andra sidan så rostar ju expanderlåsen ihop sig när man har pbromsen i skivan istället.
Bromsar är skit helt enkelt. lol

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 776 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det sitter en EA288 i din kärra också va?
Och då sitter egr-paketet inbakat mellan block och dpf?
Då bör du kunna släppa inloppsröret ifrån turbon och kunna se kontakten till egr.
Med en hyfsat lång skruvmejsel kan du då klicka loss kontakten.. är det ett elfel så har du ju löst det tillsvidare, eller om du har sån tur att ventilen har lyckats stänga sig helt när du kopplar ur egr. big_smile

Gällande oken så kan man inte säga att VAG’s skruvok är de bästa på marknaden.
Skruvok överlag är skit i min mening, men å andra sidan så rostar ju expanderlåsen ihop sig när man har pbromsen i skivan istället.
Bromsar är skit helt enkelt. lol

Jag pluggar ege sne är det löst just ju överlever jag den startar alltid tillslut 😁.   Ja dom där okej för mig lite förbannad dom har fungerat hela förra vintern och fram till för en månad sen sen började dom från ingenstans igen.    Visst jag har använd handbromsen rejält.  Har nu ett spel på säker 5cm innan det tar alls men inget sugen att byta ok 🤣 så försöker nog fuska ihop det med en fjäder externt brukar fungera några år 🤣

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dsg177
15 december 2023 · 38 Inlägg

Jag kunde inte se några larmkoder på min kassa biltema obd läsare. Tidigare har en lampa lyst till och från, den har något med avgaser att göra. Den har dock inte lyst på ett tag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2023 · 13 776 Inlägg

dsg177 skrev:
Jag kunde inte se några larmkoder på min kassa biltema obd läsare. Tidigare har en lampa lyst till och från, den har något med avgaser att göra. Den har dock inte lyst på ett tag.

Är det en motor eller är det för partikelfiltret? 

Den sistnämnda lyser gult när den behöver göra en regenerirng   då måste man se till att köra med bilen.    Min har aldrig tänt motorlampan pga läckage av egr.   Nu när dke strular har den varit helt felkodsfri. 

Jag har en obdeleven till min bil och den ger noll ledtråd när den inte startar.

Men är till 99% säker på egr problem.

Ganska tråkigt jobb att byta den  eftersom den sitter inklämd på baksidan av motorn ihop med turbon 😁.    Har gjort ett flertal passater och det är väldigt tråkigt jobb.  Numera släpper jag ner aggregatbalken låter den hängs i bärarmarna.  Det går fortast för man får mer plats. Man kan helt enkelt stå där under med huvudet mellen torpedväggen och motorn.     Men man behöver låsverktygen från vag att låsa positionen av balken eftersom dom inte kan bygga bilar raka så kan balken flyttas runt ganska ordentligt och det blir aldrig 100% att balken hamnar rätt om man inte låser positionerna.  Men dert är ett jobb på max 10min att plocka ner och upp balken när man vet hur man ska göra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dsg177
15 december 2023 · 38 Inlägg

Det var inte något med motorn att göra. Kan ha varit partikelfiltret. Jag har aldrig sett att någon lampa lyser när den renegerar. Detta var en varningslampa.

Hur som helst så nu startade bilen som tidigare utan minsta problem utan värmare och -12. Det jag har gjort är att ha batteriet urkopplat under natten. Får se om problemet återkommer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2023 · 13 776 Inlägg

dsg177 skrev:
Det var inte något med motorn att göra. Kan ha varit partikelfiltret. Jag har aldrig sett att någon lampa lyser när den renegerar. Detta var en varningslampa.

Hur som helst så nu startade bilen som tidigare utan minsta problem utan värmare och -12. Det jag har gjort är att ha batteriet urkopplat under natten. Får se om problemet återkommer.

Det kommer mest troligen komma lite random när det är lite kallare   min kan fungera felfritt ett par dagar och rät vad det är börjar det igen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dsg177
18 december 2023 · 38 Inlägg

Igår var det tillbaka. Tog 10 försök innan den startade i +1. Finns det någon bra obd som kan tänka sig visa felkod?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2023 · 13 776 Inlägg

dsg177 skrev:
Igår var det tillbaka. Tog 10 försök innan den startade i +1. Finns det någon bra obd som kan tänka sig visa felkod?

tror inte du kommer få någon felkod. 

jag kör med obdeleven.  den kan man läsa och programera rätt mycket saker på vag bilar.
annars är det vcds som gäller på vag bilar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sands
18 december 2023 · 1 Inlägg

Jag har passat men en 2013 och upplever liknande problem efter att jag bytt batteri. Slår jag på tändningen och väntar ca 30 sekunder så startar bilen men är jag för snabb så dör den som du beskriver och så får jag felkod på batteri och motorstyrdon.

Senast redigerat av Sands (18 december 2023)

dsg177
18 december 2023 · 38 Inlägg

Tittat vidare på tipset om EGR och känns bökigt att byta/göra rent. Det jag funderar på är varför detta kommit så tvärt. Har som sagt inte haft problem med detta förut och varit utan dieselvärmaren i säkert 5+ år utan problem. Vid några enstaka gånger har jag noterat att jag behövde en till start för att bilen ska gå igång, men aldrig mer än så. Det som gjorde att jag bytte vattenpump och kamrem var akut läckage av kylarvätska. Fick köra 20 mil med påfyllning var tredje mil. Motorn gick lite varm och tände någon varningslampa vid ett tillfälle. Kan denna varmkörning ha något med saken att göra?

Om det är EGR, byter jag eller rengör?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2023 · 13 776 Inlägg

byte som gäller eller att man helt enkelt pluggar den och progaramerar bort den..  ska man plugga den ska man göra det vid grenröret och på utloppet av kylaren.  för det är vanligt att dom börjar läcka kylvätska i egrkylaren.

det är ett vanligt fel att egr strular..     den är inte jättedyr att köpa  därimot är det en del jobb. skitjobb rent sagt.. 

lämnar man in den på vw är det mega dyrt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dsg177
12 januari · 38 Inlägg

Uppdatering.

Åkte vanlig långkörning på 50 mil non-stop. Stannade för en pizza och sedan blev det problem att starta bilen. Dagen efter fick jag inte igång bilen trots dieselvärmare och massor av försök. Tur i oturen var jag på orten där jag tvingats göra vattenpump och kamremsbytet. Dom hämtade bilen och jag kunde hämta den nästa dag. De sa inte vad som hade gjorts mer än typ justerat blabla. Tydligt att dom inte ville säga vad dom hade gjort men jag gissar att dom glömt sätta tillbaka någon givare eller liknande.
Nu går den som vanligt, med eller utan dieselvärmaren så jag slipper byta egr porten som jag var inställd på. Man ska inte alltid lita på vad alla säger smile tack ändå!

Senast redigerat av dsg177 (12 januari )

Bmsone Reservdelsnisse
12 januari · 183 Inlägg

Det blinkar inte en gul  lampa med en nyckelsymbol? Om den startar i 1-2 sekunder och stannar låter det som startspärren.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
dsg177
17 januari · 38 Inlägg

Nej, var aldrig några lampor som inte skulle lysa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang