Missljud från sidobackspegel

JTFix
15 december 2023 · 28 Inlägg

Toyota Avensis 2007 sedan

Starta upp bilen igår efter att ha varit och handlat och hör ett typ högt elmotor ljud, ser nästan direkt att h sidobackspegeln hänger och härleder ljudet hit.
Måste ju köra hem och upptäcker efter ett tag att ljudet försvinner, men att det sen kommer och går.
Tur man har bra ljud i bilen för det hörs ganska så högt. 😎

Nån måste ha kört på min sidobackspegel i riktning fram, för hade det varit bakåt så hade den lagt sig mot rutan. (elektriskt infällbara)

Försökte rätta upp/fästa det hemma men nått saknas för det blir inte stabilt,   så idioten gjorde rätt i att köra innan jag kom ut.

Någon som vet hur det skall vara fäst och om det finns någon räddning på den?
Det sitter 3 skruvar undertill men fick bara loss den ena och den är inte fäst i den övre delen sen så därför fattar jag inte hur den skall vara fäst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247898/247898-3639f6b2744f37bcf08de4f9b140889a.jpg

Senast redigerat av JTFix (15 december 2023)

Muskelbil
15 december 2023 · 400 Inlägg

Det där är vänster backspegel.
Hela enheten är, enligt ett sviktande minne, skruvad inifrån dörren.

JTFix
15 december 2023 · 28 Inlägg

Muskelbil skrev:
Det där är vänster backspegel.
Hela enheten är, enligt ett sviktande minne, skruvad inifrån dörren.

Ja visst är det vänstra. Det är ju högra som är trasig.
Nej ingen del som fick sig en känga är skruvad inifrån dörren, då hade jag väl skrivit det.

Frågan är vad som får ljudet att uppstå och hur jag får tyst på det och hur jag fäster sidobackspegeln  igen..

JTFix
15 december 2023 · 28 Inlägg

Bilden visar var sbs gick av ich pilen visar var dom 3 skruvarna finns som jag inte begriper har med saken att göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247898/247898-39d5a1aa518ef081d25913051c054b13.jpg

Mew
15 december 2023 · 2 169 Inlägg

Han menar att sidospegeln, som komplett enhet, är skruvad inifrån. Nej visst, jag fattar vad du menar, den är såklart inte tillverkad i ett stycke utan består i sig av flera "delar", men det är inte säkert att det går att få tag på så specifika delar om något gått sönder, spegeln säljs som en komplett enhet. (Däremot den lackade kåpan brukar vara hyfsat smidig att flytta över om man nu köper en ny backspegel, då slipper man lämna in den nya kåpan på lackering.)
Exempel:
https://www.hova.com/sidospegel-vanster-toyota-avensis/

Senast redigerat av Mew (15 december 2023)

JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

Ja visst går det att köpa en ny men det måste väl finnas en förklaring till ljudet jag hör, det sitter något inne i sbs (en motor troligtvis) som gör detta ljud så varför?
Och hur lagar jag det/alternativt stänger av/kopplar ifrån motorn tills jag har bytat den?

mondeofin
16 december 2023 · 217 Inlägg

Enklast är väl att ta ur säkringen för både elspeglar och för speglarnas infällning tills du fixar en ny spegel, troligen fösöker bilen få ut alternativt ställa spegelglaset när du startar men eftersom något är ur läge går det mot ändläge en stund

Honda CR-V (2011)
JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

mondeofin skrev:
Enklast är väl att ta ur säkringen för både elspeglar och för speglarnas infällning tills du fixar en ny spegel, troligen fösöker bilen få ut alternativt ställa spegelglaset när du startar men eftersom något är ur läge går det mot ändläge en stund

Ja jag får väl göra det och hoppas att säkringen/relät bara går på dom.

Normalt så fälls dom inte in och ut vid start utan bara via knapp när man vill fälla in dom.

Hade dock varit nice att komma på hur man skall placera den för att den skall sluta jobba för då kan jag limma fast den och köra så tills nya har kommit och iaf kunna fälla in ena sidan.

Mew
16 december 2023 · 2 169 Inlägg

JTFix skrev:

mondeofin skrev:
Enklast är väl att ta ur säkringen för både elspeglar och för speglarnas infällning tills du fixar en ny spegel, troligen fösöker bilen få ut alternativt ställa spegelglaset när du startar men eftersom något är ur läge går det mot ändläge en stund

Ja jag får väl göra det och hoppas att säkringen/relät bara går på dom.

Normalt så fälls dom inte in och ut vid start utan bara via knapp när man vill fälla in dom.

Hade dock varit nice att komma på hur man skall placera den för att den skall sluta jobba för då kan jag limma fast den och köra så tills nya har kommit och iaf kunna fälla in ena sidan.

Ja säkringen är nog smidigast att komma åt, men om säkringen även går på något mer så kan du ju koppla ur kontaktstycket till sidospegeln om den sitter hyfsat lättillgängligt.

På vissa bilar är det väldigt smidigt och kontakten sitter direkt bakom en liten plastkåpa på insidan av dörren, men på många måste man ta bort den inre dörrsidan för att komma åt. Har ingen aning hur det är på just din bil, men tänker att det är värt att nämna iallafall. smile

JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

MrHyde skrev:
Du fäller väl inte in och ut dom på vintern? För då är risken stor att du själv orsakat en del av problemen!

Aha så att använda dom på sommaren betyder att ingen hade kört på dom då och om någon gjort det så hade den h varit hel nu.
Jag använder dom året runt när det behövs för det är väl det dom är gjorda för. Eller?
Eller du syftar på att den skulle varit fastfrusen? Knappast, har garage och är med duktig på att underhålla rörliga ting som behöver det.

Fattar inte varför en del bara måste kommentera saker som inte är till nån hjälp alls.

JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

JTFix skrev:
Ja jag får väl göra det och hoppas att säkringen/relät bara går på dom.

Såklart gick dom på hela navigationssystemet inkl stereon.

Muskelbil
16 december 2023 · 400 Inlägg

JTFix skrev:

Muskelbil skrev:
Det där är vänster backspegel.
Hela enheten är, enligt ett sviktande minne, skruvad inifrån dörren.

Ja visst är det vänstra. Det är ju högra som är trasig.
Nej ingen del som fick sig en känga är skruvad inifrån dörren, då hade jag väl skrivit det.

Frågan är vad som får ljudet att uppstå och hur jag får tyst på det och hur jag fäster sidobackspegeln  igen..

Lycka till då.

JTFix
16 december 2023 · 28 Inlägg

Mew skrev:
På vissa bilar är det väldigt smidigt och kontakten sitter direkt bakom en liten plastkåpa på insidan av dörren, men på många måste man ta bort den inre dörrsidan för att komma åt. Har ingen aning hur det är på just din bil, men tänker att det är värt att nämna iallafall. smile

Fick montera ner hela dörrsidan men har gjort det förr så jag avled inte.
Nu skall vi se om jag klarar av att laga den med lite DIY lösningar.
Hittade några YT filmer där många inte fick med sig den automatiska infällda funktionen vid byte till ny, så testar att laga denna först.

JTFix
17 december 2023 · 28 Inlägg

Har kört fast lite.
Inget verkar itu men det saknas något som får spegeln att stanna i det rörliga blecket/plattan med armen.
Armen är fäst till blecket/plattan med 3 skruvar. Men mellan armen/blecket finns där ingen skruv till spegeln.(av förklarliga skäl)

Så vad saknas som håller A + B fast så att det ändå är rörligt i sidled för infällning. https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247898/247898-e916165e18f0a9125705f80bc18cd33c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247898/247898-f6777273956a8d90761c17ac567c8f67.jpg

Mew
17 december 2023 · 2 169 Inlägg

Har inte svar på din fråga, men går det kanske att få den fungerande spegeln vinklad i en position som visar samma del på den, så kan du jämföra med hur det ska se ut? Eller det kanske är för trångt när allting fungerar?

Senast redigerat av Mew (17 december 2023)

JTFix
17 december 2023 · 28 Inlägg

Mew skrev:
Har inte svar på din fråga, men går det kanske att få den fungerande spegeln vinklad i en position som visar samma del på den, så kan du jämföra med hur det ska se ut? Eller det kanske är för trångt när allting fungerar?

Ja det är för trångt för att se.
Men nu har jag plockat ner den V. med så får jag se hur det är fäst.

JTFix
18 december 2023 · 28 Inlägg

Så då var backspegeln på plats igen men motorn för fortfarande oväsen.
Funderar på att klippa någon utav kablarna.
Nån som vill gissa på vilken jag bör ta för att bara stänga av funktionen med infällbara sbs?

Eftersom jag även har både blinkers och inställning av spegeln så vill jag kunna ha kontakten i.
Inställning av spegeln kanske ryker men blinkers borde gå separat.
Och den bör väl fungera iom att den finns där?
Skall snart in och bes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247898/247898-73c77e5e728e6f092eb2cdee7b4e515d.jpg

Senast redigerat av JTFix (18 december 2023)

Muskelbil
18 december 2023 · 400 Inlägg

JTFix skrev:
Så då var backspegeln på plats igen men motorn för fortfarande oväsen.
Funderar på att klippa någon utav kablarna.
Nån som vill gissa på vilken jag bör ta för att bara stänga av funktionen med infällbara sbs?

Eftersom jag även har både blinkers och inställning av spegeln så vill jag kunna ha kontakten i.
Inställning av spegeln kanske ryker men blinkers borde gå separat.
Och den bör väl fungera iom att den finns där?
Skall snart in och bes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247898/247898-73c77e5e728e6f092eb2cdee7b4e515d.jpg

Det står i kopplingsschemat vilken kabel som är till vad.
Men varför klippa när det är så enkelt att stifta ur?

Jesper328
18 december 2023 · 2 387 Inlägg

Jag gissar på blå kabel för att den ser så fin ut, dock endast 11,1% chans att det är rätt.

Mät med multimetern bara vilka stift som får strömming när du fäller in/ut backspegeln ELLER följ kablaget ifrån spegelmotorn till andra sidan av kontaktstycket på bild.

Senast redigerat av Jesper328 (18 december 2023)

Up the RA
JTFix
18 december 2023 · 28 Inlägg

@Muskelbil. Vilket kopplingsschema?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang