Peugot 407 2004, Motorlampa lyser/motorn tappar kraft vid gaspådrag

Marcoo
23 december 2023 · 5 Inlägg

Tjena!
Har en Peugot 407 av årsmodell 2004 där motorlampan lyser. Tog den till en verkstad för 2 veckor sen och då fick han felkoderna för egr ventil samt tändkassetten. Att tändspole 1 och 2 är trasiga. Bytte egr ventilen och tändkassetten men lampan lyser fortfarande? Tog bilen till honom igen och då fick han inte upp något om egr ventilen men däremot samma felkoder för tändkassetten? Att tändspole 1 och 2 är defekta? Tändkassetten va ny från mekonomen och han kunde inte fastställa exakt vad problemet va. Någon som kanske vet vad det kan bero på? Lite mer info->

Bilen brukar tappa motoreffekt och ibland när jag gasar så reagerar inte motorn förrän 1-2 sekunder och då drar den

När jag sätter på den ibland så stängs den av innan varvmätaren hinner gå upp. Och då jag redan testat en gång och vet att den kommer stängas av andra gången så håller jag ner gaspedalen när jag sätter på den en andra gång men den hinner inte reagera på gas innan den stängs av.

I övrigt så går bilen bra har inte haft andra problem än slitage delar som bromsbelägg skivbroms o så vidare.

Bilen är bensin.

All hjälp uppskattas tack i förhand!

- Glömde tillägga att i början så lyste motorlampan och kom tillbaks efter nån dag eller så medans nu så lyser den konstant/Hela tiden varje gång bilen sätts på och stannar kvar.

Senast redigerat av Marcoo (23 december 2023)

Jesper328
23 december 2023 · 2 388 Inlägg

Vet du vilka specifika felkoder han fick upp?

Misstänker att koderna på tändkassetten har med misständningar att göra.

Rent spontant på din beskrivning så känner jag;
Luftläckage eller dålig luftmassemätare.
EGR-ventilen ballar ur - prova att lossa kontakten till den.

Byt även till en mekaniker som inte står och slänger delar på en bil i hopp om att laga felet.

Up the RA
Marcoo
24 december 2023 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vet du vilka specifika felkoder han fick upp?

Misstänker att koderna på tändkassetten har med misständningar att göra.

Rent spontant på din beskrivning så känner jag;
Luftläckage eller dålig luftmassemätare.
EGR-ventilen ballar ur - prova att lossa kontakten till den.

Byt även till en mekaniker som inte står och slänger delar på en bil i hopp om att laga felet.

Han fick upp något med P305 eller något men de va för tändspole 1 och 2 i tändkassetten.
EGR ventilen bytte jag och de gick bra

Snackade med en annan mekaniker som sa något on lufttryck vid cylindrarna eller så att om de har läckt eller är över 12 bar eller nått så är motorn helt förstörd?

Dedär med att dra ur kontakten till egr ventilen händer det så om den strular? Även om den inte ger några felkoder?

Vart kan luft läckage ske? Och vart sitter en luftmässeskivare?

Tack för svar!!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 december 2023 · 17 556 Inlägg

Snackade med en annan mekaniker som sa något on lufttryck vid cylindrarna eller så att om de har läckt eller är över 12 bar eller nått så är motorn helt förstörd?

Var hittar du dessa mekaniker? Bakom det lokala systembolaget?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
25 december 2023 · 2 388 Inlägg

Marcoo skrev:

Jesper328 skrev:
Vet du vilka specifika felkoder han fick upp?

Misstänker att koderna på tändkassetten har med misständningar att göra.

Rent spontant på din beskrivning så känner jag;
Luftläckage eller dålig luftmassemätare.
EGR-ventilen ballar ur - prova att lossa kontakten till den.

Byt även till en mekaniker som inte står och slänger delar på en bil i hopp om att laga felet.

Han fick upp något med P305 eller något men de va för tändspole 1 och 2 i tändkassetten.
EGR ventilen bytte jag och de gick bra

Snackade med en annan mekaniker som sa något on lufttryck vid cylindrarna eller så att om de har läckt eller är över 12 bar eller nått så är motorn helt förstörd?


Dedär med att dra ur kontakten till egr ventilen händer det så om den strular? Även om den inte ger några felkoder?

Vart kan luft läckage ske? Och vart sitter en luftmässeskivare?

Tack för svar!!!

P0305?
P0300 är felkod för misständningar, P0301 är t.ex cylinder 1.
P0305 skulle betyda cylinder 5 vilket vi vet inte existerar på din bil.

Den andra mekanikern snackar goja.

Drar du ut kontakten till egr och bilen fortsätter att gå illa så kan du utesluta internt elektriskt fel i egr-ventilen.
Luftläck kan ske mellan luftmassemätare och topplock.
LMM sitter ofta vid luftrenaren.

Up the RA
Marcoo
29 december 2023 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:

Marcoo skrev:

Jesper328 skrev:
Vet du vilka specifika felkoder han fick upp?

Misstänker att koderna på tändkassetten har med misständningar att göra.

Rent spontant på din beskrivning så känner jag;
Luftläckage eller dålig luftmassemätare.
EGR-ventilen ballar ur - prova att lossa kontakten till den.

Byt även till en mekaniker som inte står och slänger delar på en bil i hopp om att laga felet.

Han fick upp något med P305 eller något men de va för tändspole 1 och 2 i tändkassetten.
EGR ventilen bytte jag och de gick bra

Snackade med en annan mekaniker som sa något on lufttryck vid cylindrarna eller så att om de har läckt eller är över 12 bar eller nått så är motorn helt förstörd?


Dedär med att dra ur kontakten till egr ventilen händer det så om den strular? Även om den inte ger några felkoder?

Vart kan luft läckage ske? Och vart sitter en luftmässeskivare?

Tack för svar!!!

P0305?
P0300 är felkod för misständningar, P0301 är t.ex cylinder 1.
P0305 skulle betyda cylinder 5 vilket vi vet inte existerar på din bil.

Den andra mekanikern snackar goja.

Drar du ut kontakten till egr och bilen fortsätter att gå illa så kan du utesluta internt elektriskt fel i egr-ventilen.
Luftläck kan ske mellan luftmassemätare och topplock.
LMM sitter ofta vid luftrenaren.

Efter att jag bytt tändkassett och egr ventil så fick han inte upp felkoder för den men däremot så fick han upp för cylinder 1 och 2 precis som du sa så va de p0301 och 02.

Kan luft läckage göra så att motorn stängs av ibland? Dock inte när jag kör utan det händer ibland nu när jag står på tomgång. Innan jag bytte tändkassetten så stängdes den av med mig när jag körde. Vet du även om luftläckage gör så att felkoder för cylinder kommer upp?

Tack så jätte mycket för svaren!

husseman
29 december 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, här va det rörigt.. är tändstift bytta? En bil som gått med misständningar en bra stund - vill gärna ha nya stift om man byter tändspolar/kassett.  Annars så fattar ja inte mkt. av arab/svenska.
Lycka till/ mvh husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang