Hjälp! Airbag: Honda cr-v 2001

Willy92
28 december 2023 · 3 Inlägg

Tjena!

Jag behöver tips/hjälp!

Jag har kopplat ur passagerar airbagen på min gamla Honda CR-V 2001 för att jag haft barnstol i framsätet. Det går inte att stänga av den på något sätt så det var enda alternativet jag hade.

Problemet är att jag nu inte får tillbaka kabeln in i själva airbagen. Honda kan inte hjälpa mig med delar eller liknande du de har utgått sen långt tillbaka och jag kan inte hitta airbag-kabeln någonstans att köpa. (Kabeln  är en egen enskild del.)

Jag har köpt ett airbag motstånd 2.0Ohm men det fungerar inte heller.

Jag behöver helt enkelt bara få SRS lampan att slockna så jag kan besikta bilen och få den godkänd. Själva airbagen i sig skiter jag i.

Tack!

Pininfarina406
28 december 2023 · 543 Inlägg

Willy92 skrev:
Tjena!

Jag behöver tips/hjälp!

Jag har kopplat ur passagerar airbagen på min gamla Honda CR-V 2001 för att jag haft barnstol i framsätet. Det går inte att stänga av den på något sätt så det var enda alternativet jag hade.

Problemet är att jag nu inte får tillbaka kabeln in i själva airbagen. Honda kan inte hjälpa mig med delar eller liknande du de har utgått sen långt tillbaka och jag kan inte hitta airbag-kabeln någonstans att köpa. (Kabeln  är en egen enskild del.)

Jag har köpt ett airbag motstånd 2.0Ohm men det fungerar inte heller.

Jag behöver helt enkelt bara få SRS lampan att slockna så jag kan besikta bilen och få den godkänd. Själva airbagen i sig skiter jag i.

Tack!

Om du tar reda på var andra änden av kabeln är så kan du koppla in motståndet där.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2023 · 17 556 Inlägg

2 Ohm? Ska det inte vara cirka 70 Ohm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Willy92
28 december 2023 · 3 Inlägg

Hej,

Jag vet faktiskt inte med 100%, jag köpte detta:
https://www.mrtuning.se/universal/inter … kCEALw_wcB

Men det har inte fungerat, jag har inte kopplat det på "andra änden" av kontakten till airbagen än däremot då jag måste ta bort hela frontkonsolen för det. Så jag gissar att det är nästa sak att testa.

det står faktiskt "EJ till stolar & sidoairbags" men dom kan ju inte mena passagerar airbag?

Senast redigerat av Willy92 (28 december 2023)

Pininfarina406
28 december 2023 · 543 Inlägg

Willy92 skrev:
Hej,

Jag vet faktiskt inte med 100%, jag köpte detta:
https://www.mrtuning.se/universal/inter … kCEALw_wcB

Men det har inte fungerat, jag har inte kopplat det på "andra änden" av kontakten till airbagen än däremot då jag måste ta bort hela frontkonsolen för det. Så jag gissar att det är nästa sak att testa.

det står faktiskt "EJ till stolar & sidoairbags" men dom kan ju inte mena passagerar airbag?

Nej passagerar airbagen sitter ju i brädan och funkar med 2 Ohm. Stolar och sidoairbags 3.6 Ohm

Senast redigerat av Pininfarina406 (28 december 2023)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
jaka54
28 december 2023 · 5 797 Inlägg

Och varför går kabeln (som du  tidigare tog ur) inte att sätta i igen?

zzr94092
28 december 2023 · 4 407 Inlägg

Måste du inte släcka  lampan först /efter att du monterat motståndet/?För att det ska fungera som tänkt..

Willy92
29 december 2023 · 3 Inlägg

Jag kopplade ur den mot själva airbagen istället för att koppla ur den bakom frontkonsolen för göra det så enkelt som möjligt så istället för en (sockerbits kontakt) är det någon typ av 2pins kontakt och jag gissar att jag skadat plasthöljet runt den när jag drog ur den för jag har försökt med allt och får inte in den i airbagen igen tyvärr.

Muskelbil
29 december 2023 · 400 Inlägg

Kontakta en bildemontering och försök att köpa en kabelbit med kontakt från dom?
Då fungerar din airbag som den ska, det kan vara värdefullt om den dagen kommer då det sker en olycka och det sitter en vuxen där framme.

jaka54
29 december 2023 · 5 797 Inlägg

Har du en bild på hur kontakten ser ut? -Har svårt att förstå hur en kontakt inte ska gå att få tillbaka på sin plats.

husseman
30 december 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, vissa kontakter på airbags är känsliga. Dvs, man ska vara lite försiktig när man tar bort dom.
Ofta nåt säkerhetslås i plast som måste släppas på rätt sätt osv. Om man bara kör upp näven o sliter ur kontakten- så e´den rökt.  Så antingen fixar man en frisk kontakt, eller sätter dit ett motstånd.
En 20 år gammal airbag kan funka- men frågan e´hur?...inte min avdelning.

mvh/husse

Pininfarina406
30 december 2023 · 543 Inlägg

Willy92 skrev:
Tjena!

Jag behöver tips/hjälp!

Jag har kopplat ur passagerar airbagen på min gamla Honda CR-V 2001 för att jag haft barnstol i framsätet. Det går inte att stänga av den på något sätt så det var enda alternativet jag hade.

Problemet är att jag nu inte får tillbaka kabeln in i själva airbagen. Honda kan inte hjälpa mig med delar eller liknande du de har utgått sen långt tillbaka och jag kan inte hitta airbag-kabeln någonstans att köpa. (Kabeln  är en egen enskild del.)

Jag har köpt ett airbag motstånd 2.0Ohm men det fungerar inte heller.

Jag behöver helt enkelt bara få SRS lampan att slockna så jag kan besikta bilen och få den godkänd. Själva airbagen i sig skiter jag i.

Tack!

Men om du klipper bort kontakten och löder dit motståndet du har köpt, en kabel på varje ben, då tror ju bilen att det sitter en airbag där. Det kan dock vara så att du måste släcka lampan med dator el dyl. Eller så kan det vara så att du behöver starta om bilen, på vissa Peugeot är det sju! gånger, för att den ska slockna.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang