Tändning drar tjuvström

axel05
12 januari · 74 Inlägg

Har en 1998 volvo 945ft som drar tjuvström någonstans men bara när man har tändning eller parkeringsljus på. Inte lite ström heller, batteriet går från 12.6v till 11v på ca 45 sekunder när man slår på tändningen och ca 60 sekunder med parkeringsljusen. Har prövat plocka bort säkringarna 21-22 och då drar inte parkeringsljusen något inte parkeringsljusen något men tändningen drar fortfarande sjukt med ström utan dem säkringarna. Batteriet är bytt till ett "nytt" från skroten då jag först trodde det var batteriet som bara inte orkade hålla elen men tydligen är det inte de. Osäker på vars jag ska leta och just el hatar man så jag är helt vilsen nu. Måste oftast ha laddare på medans jag startar bilen för att se till att inte batteriet dör. Generatorn laddar fint med 14v direkt på generatorn och 13.8 på batteriet.

Kanske ni elkunniga kan ge några tips på vad som kan vara problemet och vars man bör leta

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari · 17 556 Inlägg

På en 945 kan du koppla in en multimeter i serie med en batteripol. Då ser du hur många A den drar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axel05
12 januari · 74 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På en 945 kan du koppla in en multimeter i serie med en batteripol. Då ser du hur många A den drar.

Jag har prövat testa Ampere i varje säkring och den högsta var 5.2 från halvljuset. Tror totalt ca 15-20A men jag kan pröva göra det imorgon

husseman
13 januari · 1 605 Inlägg

Hmm, "Batteriet är bytt till ett "nytt" från skroten "  låter inte bra.  - ska du felsöka så måste du ha ett bra batteri till att börja med.  Sen fattar ja inte varför du jagar tjuvström med tändning på.
Antigen kör man, eller så kör man inte..va e´ problemet? Att sitta med tändning på, låter som ett  a-traktor problem. Man vill spela musik o vara häftig... o man har kopplat in "skit" som drar ström.
mvh/husse

Mossan1
13 januari · 2 869 Inlägg

Alltså, rasar spänningen fort är ju NÅGOT fel, så JAG begriper varför man felsöker.  Generatorn kan ju ev tokjobba för att hålla spänningen under färd. 
Varför ignorera detta?

2 batterier (om än begagnade) med exakt lika symptom är ju möjligt men inte helt sannolikt.

Dock, är det inte för mig helt säkert att något är direkt fel, faktiskt.
Helt "vaken" bil, med ljus, drar en del, och inget av batterierna är nytt.
Sällan man står med tändning på uppmot 60sek.  Att det mäter 11v under BELASTNING, är inte samma sak som att det är urladdat.  11v i vila ärr urladdat.
Du kan jaga spöken.

Jag hade därför börjat med att mäta A från batteriet.  Hur mycket drar det egentligen? Notera vilka ljus som lyser, för den kan man räkna ut förbrukningen på.
Watt delat med volt = Ampere.
Ex: 120w / 12v = 10A
Tänk på att spänningen sjunker och därmed A för samma Watt.

Om något drar mycket ström utan att utveckla ljus eller mekaniskt arbete (elmotor typ) så blir det varmt mycket fort.

Senast redigerat av Mossan1 (13 januari )

axel05
13 januari · 74 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, "Batteriet är bytt till ett "nytt" från skroten "  låter inte bra.  - ska du felsöka så måste du ha ett bra batteri till att börja med.  Sen fattar ja inte varför du jagar tjuvström med tändning på.
Antigen kör man, eller så kör man inte..va e´ problemet? Att sitta med tändning på, låter som ett  a-traktor problem. Man vill spela musik o vara häftig... o man har kopplat in "skit" som drar ström.
mvh/husse

Ja varför det blev ett begagnat batteri är då jag inte har budgeten till ett sprillans nytt. Men tändningen. Är inget jag sitter och har på utan från att man slår på tändningen med batteriet på 12.6 så tar det 3 sekunder till 12.3 och sedan inte länge till innan det är för lite för att ens starta. Bara igår så skulle jag backa ut från en parkering, gasade för lite och bilen dog. Startade direkt och batteriet var redan dött efter ca 2 sekunder. De vore självklart annat om batteriet dör efter någon timme på tändning eller parkeringsljus men vore skönt att få sånthär lagat så man kan lita på att man tar sig hem med bilen

axel05
13 januari · 74 Inlägg

Mossan1 skrev:
Alltså, rasar spänningen fort är ju NÅGOT fel, så JAG begriper varför man felsöker.  Generatorn kan ju ev tokjobba för att hålla spänningen under färd. 
Varför ignorera detta?

2 batterier (om än begagnade) med exakt lika symptom är ju möjligt men inte helt sannolikt.

Dock, är det inte för mig helt säkert att något är direkt fel, faktiskt.
Helt "vaken" bil, med ljus, drar en del, och inget av batterierna är nytt.
Sällan man står med tändning på uppmot 60sek.  Att det mäter 11v under BELASTNING, är inte samma sak som att det är urladdat.  11v i vila ärr urladdat.
Du kan jaga spöken.

Jag hade därför börjat med att mäta A från batteriet.  Hur mycket drar det egentligen? Notera vilka ljus som lyser, för den kan man räkna ut förbrukningen på.
Watt delat med volt = Ampere.
Ex: 120w / 12v = 10A
Tänk på att spänningen sjunker och därmed A för samma Watt.

Om något drar mycket ström utan att utveckla ljus eller mekaniskt arbete (elmotor typ) så blir det varmt mycket fort.

Tack, jag ska pröva mäta ampere å räkna på allt. Förhoppningsvis så är de inget som är fel men vem vet

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 298 Inlägg

axel05 skrev:

husseman skrev:
Hmm, "Batteriet är bytt till ett "nytt" från skroten "  låter inte bra.  - ska du felsöka så måste du ha ett bra batteri till att börja med.  Sen fattar ja inte varför du jagar tjuvström med tändning på.
Antigen kör man, eller så kör man inte..va e´ problemet? Att sitta med tändning på, låter som ett  a-traktor problem. Man vill spela musik o vara häftig... o man har kopplat in "skit" som drar ström.
mvh/husse


Ja varför det blev ett begagnat batteri är då jag inte har budgeten till ett sprillans nytt. Men tändningen. Är inget jag sitter och har på utan från att man slår på tändningen med batteriet på 12.6 så tar det 3 sekunder till 12.3 och sedan inte länge till innan det är för lite för att ens starta. Bara igår så skulle jag backa ut från en parkering, gasade för lite och bilen dog. Startade direkt och batteriet var redan dött efter ca 2 sekunder.
De vore självklart annat om batteriet dör efter någon timme på tändning eller parkeringsljus men vore skönt att få sånthär lagat så man kan lita på att man tar sig hem med bilen

Då är det batteri du köpte på skroten också slut. Skulle du tappa så mycket från batteriet på så kort tid måste någonting röra, låta eller bli varmt. Och då så det märks...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axel05
13 januari · 74 Inlägg

Brådhis skrev:

axel05 skrev:

husseman skrev:
Hmm, "Batteriet är bytt till ett "nytt" från skroten "  låter inte bra.  - ska du felsöka så måste du ha ett bra batteri till att börja med.  Sen fattar ja inte varför du jagar tjuvström med tändning på.
Antigen kör man, eller så kör man inte..va e´ problemet? Att sitta med tändning på, låter som ett  a-traktor problem. Man vill spela musik o vara häftig... o man har kopplat in "skit" som drar ström.
mvh/husse


Ja varför det blev ett begagnat batteri är då jag inte har budgeten till ett sprillans nytt. Men tändningen. Är inget jag sitter och har på utan från att man slår på tändningen med batteriet på 12.6 så tar det 3 sekunder till 12.3 och sedan inte länge till innan det är för lite för att ens starta. Bara igår så skulle jag backa ut från en parkering, gasade för lite och bilen dog. Startade direkt och batteriet var redan dött efter ca 2 sekunder.
De vore självklart annat om batteriet dör efter någon timme på tändning eller parkeringsljus men vore skönt att få sånthär lagat så man kan lita på att man tar sig hem med bilen

Då är det batteri du köpte på skroten också slut. Skulle du tappa så mycket från batteriet på så kort tid måste någonting röra, låta eller bli varmt. Och då så det märks...

Jag vet att det ska finnas batteritestare som testar hälsan på batteriet. Det jag fick var inte ett påfyllbart syrabatteri så jag kan inte kolla syran själv men kanske man kan göra det på mekonomen eller så svänger jag tillbaka till skroten och ber dem testa batteriet igen och möjligtvis byta ut till ett nytt. Behåller alltid kvitto på allt jag köper till bilen. Vilket fall ska jag testa hur mycket amp bilen drar med tändning på, hittade min tång amp mätare och den klarar 600amp så de ska nog gå att hitta felet om det är bågot

Utmarks-Loke
13 januari · 5 871 Inlägg

Brådhis skrev:
Då är det batteri du köpte på skroten också slut. Skulle du tappa så mycket från batteriet på så kort tid måste någonting röra, låta eller bli varmt. Och då så det märks...

Ja, så fort skall det inte sjunka ens när man kör på startmotorn, och det är den största strömslukaren i hela bilen. Om det stämmer som beskrivits måste batteriet vara kass. Förstår inte att skroten ens säljer batterier utan att mäta upp dom först, men det kanske var en självplocksskrot.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari · 17 556 Inlägg

Hm. Så stora strömmar fixar inte en multimeter. Intern säkring på 10A. Just saying´

EDIT: Såg att du har en tångampere. Bra.

Senast redigerat av Hybrid_ (13 januari )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axel05
13 januari · 74 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Då är det batteri du köpte på skroten också slut. Skulle du tappa så mycket från batteriet på så kort tid måste någonting röra, låta eller bli varmt. Och då så det märks...

Ja, så fort skall det inte sjunka ens när man kör på startmotorn, och det är den största strömslukaren i hela bilen. Om det stämmer som beskrivits måste batteriet vara kass. Förstår inte att skroten ens säljer batterier utan att mäta upp dom först, men det kanske var en självplocksskrot.

Nä dem ska tydligen ha kollat batterierna innan. Och jag litade ju såklart på dem eftersom jag köpt där flera andra gånger men det kan vara värt att få det testat och sedan kanske bytt om det är så att det är dåligt. Har inget jobb ännu då jag fortfarande har en termin kvar av gymnasie så när man har valet att betala 400 för ett begagnat eller 1400 för ett nytt så blir det ett enkelt val

Mossan1
13 januari · 2 869 Inlägg

Nja, du får ett tillräckligt bra batteri för ca 900kr som duger gott till en bensin 940. Märkesbatteri = Nej, men varför?
Har en hel massa Biltemabatterier i olika fordon, och jäklar vad dom levererar trots långt ifrån exemplariska förhållanden.

Men visst, jag har också varit ung och fattig så även 900kr är mycket pengar på gissning.

Ovh alltså, att ha över 12v i just i STARTÖGONBLICKET, dessutom nu i minusgrader...  Hör ni, Mät igen...

Och en gammal 940 med halogenlampor, mm, ja, att spänningen sjunker till typ 12v med den belastningen, dessutom med ett äldre batteri.  Jag är inte 100% säker på att det är fel alls i den bilen, och batteriet säkert inte i nyskick, men tillräckligt för vardagen.

Men visst låter det lite misstänkt, så en A-mätning är på sin plats.  I synnerhet innan det slängs pengar på nytt batteri.

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 298 Inlägg

axel05 skrev:
Är inget jag sitter och har på utan från att man slår på tändningen med batteriet på 12.6 så tar det 3 sekunder till 12.3 och sedan inte länge till innan det är för lite för att ens starta. Bara igår så skulle jag backa ut från en parkering, gasade för lite och bilen dog. Startade direkt och batteriet var redan dött efter ca 2 sekunder.

Mossan1 skrev:
Ovh alltså, att ha över 12v i just i STARTÖGONBLICKET, dessutom nu i minusgrader...  Hör ni, Mät igen...

Och en gammal 940 med halogenlampor, mm, ja, att spänningen sjunker till typ 12v med den belastningen, dessutom med ett äldre batteri.  Jag är inte 100% säker på att det är fel alls i den bilen, och batteriet säkert inte i nyskick, men tillräckligt för vardagen.

Men visst låter det lite misstänkt, så en A-mätning är på sin plats.  I synnerhet innan det slängs pengar på nytt batteri.

Är det som trådskaparen beskriver att bilen inte startar efter ett tjuvstopp så är batteriet slut, så är det bara skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari · 17 556 Inlägg

Brådhis skrev:

axel05 skrev:
Är inget jag sitter och har på utan från att man slår på tändningen med batteriet på 12.6 så tar det 3 sekunder till 12.3 och sedan inte länge till innan det är för lite för att ens starta. Bara igår så skulle jag backa ut från en parkering, gasade för lite och bilen dog. Startade direkt och batteriet var redan dött efter ca 2 sekunder.

Mossan1 skrev:
Ovh alltså, att ha över 12v i just i STARTÖGONBLICKET, dessutom nu i minusgrader...  Hör ni, Mät igen...

Och en gammal 940 med halogenlampor, mm, ja, att spänningen sjunker till typ 12v med den belastningen, dessutom med ett äldre batteri.  Jag är inte 100% säker på att det är fel alls i den bilen, och batteriet säkert inte i nyskick, men tillräckligt för vardagen.

Men visst låter det lite misstänkt, så en A-mätning är på sin plats.  I synnerhet innan det slängs pengar på nytt batteri.

Är det som trådskaparen beskriver att bilen inte startar efter ett tjuvstopp så är batteriet slut, så är det bara skulle jag säga.

Min tanke med. Det kan inte dra ut sig på 30 sekunder utan att något blir rejält varmt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
13 januari · 10 298 Inlägg

Kanske lite tveksamma till en 940...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
13 januari · 2 869 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det som trådskaparen beskriver att bilen inte startar efter ett tjuvstopp så är batteriet slut, så är det bara skulle jag säga.

Har visst läst slarvigt och missat den infon.
Då är det ett fel, helt klart.

Men att spänningen sjunker till 12v ganska fort under flera A belastning är inget konstigt i sig. Där hängde jag upp mig.

axel05
13 januari · 74 Inlägg

Tack att så många skriver och jag har mycket att testa nu. På måndag ska jag tillbaka till skroten och be dem byta till ett annat. Mest troligt från vad ni säger så verkar batteriet dött. När man jämför hur länge min kompis med 740 kan ha igång tändningen så är det flera minuter innan batteriet är så lågt så man måste ladda. Ska även pröva med tång ampere mätare ikväll för att se vilken förbrukning som den skapar när man slår igång tändningen eftersom via säkringarna dras endast 15-20A då halvljusen och andra ljus runtom är igång. Och som mossan säger så är 900kr mycket när man har 2500 i månaden och man även måste ha råd att tanka. Tack för all hjälp. Jag uppdaterar på måndag när det förhoppningsvis sitter nytt och fungerande batteri i bilen

Mossan1
14 januari · 2 869 Inlägg

Med halvljus lysande kan nog 15A + moms vara rimlig förbrukning med tändning på.
Såvida ingen elbakruta, sätesvärme, osv, är aktiverat.

Räknar 2x 55w halvljus, ca 8st 5w lampor = 150w = ca 11A bara där + kontrollampor, + reläer + några äldre databoxar + kupefläkten på lågfart + uppvärmning i lamdasond/er mm. 

Bensinpumpen går bara nån sekund.

Så mätresultatet blir intressant.

Sjunker spänningen långt under 12v ökar amperen för samma förbrukning
120w vid 12v = 10A
120w vid 10v = 12A
Detta innebär att ett dåligt batteri också måste jobba hårdare.

Senast redigerat av Mossan1 (14 januari )

Utmarks-Loke
14 januari · 5 871 Inlägg

Mossan1 skrev:
Sjunker spänningen långt under 12v ökar amperen för samma förbrukning
120w vid 12v = 10A
120w vid 10v = 12A

Ja, men i praktiken består belastningen av tex. halvljuset och andra resistiva laster som kommer dra mindre ström när spänningen sjunker. Om man har glödlampor på 120W vid 12V så är resistansen 1,2 ohm. Då kommer det dra 8,33A när spänningen sjunkit till 10V, alltså 83W. Det är bara relativt avancerad elektronik som kan kompensera en lägre spänningen genom att dra mera ström, för att bibehålla samma effekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang