Xc70 2013 växellådsproblem

Alexopel
19 januari · 11 Inlägg

Hejsan, skulle behöva hjälp med att identifiera vad som kan vara problem med min automatlåda.
Köpte bilen på firma för någon vecka sen och dom ska stå för felet men dom ligger ganska långt ifrån mig så dom undrade om jag kunde försöka ta reda på vad som eventuellt kan ha hänt för att dom ska kunna beställa hem grejer och lösa problemet snabbare åt mig.
Det som hände var då att Påväg hem från jobbet igår så märkte jag på e4 att när jag släppte gasen i 120 så bromsades farten ner rejält och jag tänkte att det var en broms som hade frusit fast eller något, men om jag släppte gasen i 90 eller neråt så betedde den sig som vanligt, då blev jag lite fundersam men fortsatte resan hemåt, efter typ 20 min i 100 km/h så varnade den ”växellåda varm, sänk hastigheten” så jag svängde av och stängde av bilen, stod med bilen avstängd i nästan en timme för jag ringde till bilfirman och förklarade.
När jag skulle testa åka iväg igen för att se om det gamla knepet ”stäng av, sätt på” funkade så märkte jag att han smällde i drive men la i backen mjukt, testade att åka iväg lite försiktigt men märkte snabbt att det bara var treans växel som gick att åka på, det gick inte att växla manuellt heller så fick åka i 50 på trean hela vägen hem (7 mil) inga meddelanden kom upp och märkte inte av något annat än att den bara höll sig på trean såklart.. nu dagen efter så testade jag igen att starta bilen och lägga i drive, då lägger han i växeln lugnt och försiktigt som den alltid gjort förut, blev lite förvånad och testade att åka en sväng, det visar sig att den växlar som vanligt nu, tänker mig att det kanske kan ha blivit låg oljenivå av någon anledning och att den funkar kall men inte varm? Är det någon som varit med om samma problem? Vad var det för fel på eran bil isåfall..

Mossan1
19 januari · 2 871 Inlägg

Var INTE och slit i kåpor, säkringar och annat själv nu. Du kan radera felkoder som är hjälp i felsökning och i värsta fall skapa misstro i att du har mixtrat med den och att den därefter pajat.

Ingen verkstad med förnuft skaffar material på en kunds gissning i så här pass allvarliga fall.
Du kommer knappast få den fixad medan du väntar. Då ska det vara skitfel i så fall.  Möjligt = Ja, troligt = Nej

Har du långt kanske du kan få en lånebil istället.  Eller bra deal på hyrbil.
Vissa kan acceptera att du lämnar den till lokal bilverkstad godkänd av dom också.  Kanske inte en Nisse-på-hörnet

Lämna in den och låt dom sköta detta eftersom dom menar stå för det.
Vilket en seriös bilfirma SKA göra.

Låst i en växel typ 3an är ett nödläge dom går in i för att kunna "köras".
Orsaken kan vara många.

Senast redigerat av Mossan1 (19 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang