Volvo S40 1.8F -08 startar inte (LÖST)

Zaander
20 januari · 12 Inlägg

Hej,

Har en Volvo S40 1.8 Flexifuel från 2008 med 8000 mil som inte vill starta.
Motorlampan började lysa igår på vägen hem efter att motorn gått hackigt en stund.
Läste av med OBDII läsare igår och fick felkoden O2 Sensor Circuit High Voltage.

Bytte batteri igår kväll då det gamla från 2013 var helt urladdat dagen innan när jag skulle starta den.
Trodde att det var felet.

Någon här som vet vad det kan vara för fel?

Kör just nu på 100% etanol och det är ungefär -22 där jag bor. Kan det ha någon betydelse?

Idag visar den inga felkoder.
Testade med multimeter och när bilen är låst drar den 0.4A från batteriet.

Tack på förhand för svar!

Senast redigerat av Zaander (21 januari )

Utmarks-Loke
20 januari · 5 871 Inlägg

Startar inte, skriver du. Menar du att startmotorn snurrar som den skall, men motorn tänder inte? Vad händer då om du ger motorn en liten sprut startgas? Och hur är tändstiften efter att du försökt starta, våta eller torra?

Zaander
20 januari · 12 Inlägg

Ja precis. Startmotorn går igång och jag kan även höra bensinpumpen.

Kan pröva med startgas. Men vart ska jag spraya?
Vet att det är en dum fråga, har bara använt startgas tidigare på bilar med förgasare.

Tog loss tändspolarna men har inte rätt verktyg för att få upp tändstiften.
Har sökt som en galning på google vilken storlek på tändstiftshylsa jag behöver men hittar ingenting.

Senast redigerat av Zaander (20 januari )

xXSammy
20 januari · 6 584 Inlägg

Zaander skrev:
Hej,

Har en Volvo S40 1.8 Flexifuel från 2008 med 8000 mil som inte vill starta.
Motorlampan började lysa igår på vägen hem efter att motorn gått hackigt en stund.
Läste av med OBDII läsare igår och fick felkoden O2 Sensor Circuit High Voltage.

Bytte batteri igår kväll då det gamla från 2013 var helt urladdat dagen innan när jag skulle starta den.
Trodde att det var felet.

Någon här som vet vad det kan vara för fel?

Kör just nu på 100% etanol och det är ungefär -22 där jag bor. Kan det ha någon betydelse?

Idag visar den inga felkoder.
Testade med multimeter och när bilen är låst drar den 0.4A från batteriet.

Tack på förhand för svar!

Koppla in motorvärmaren så är chansen större att du får igång bilen

De/Dem
Zaander
20 januari · 12 Inlägg

Hade tänkt att göra det men följde tyvärr inte med någon motorvärmarkabel i bilen.
Gissar att bilen är utrustad med motorvärmare ändå då det finns ett uttag vid sidan av stötfångaren fram.

Senast redigerat av Zaander (20 januari )

xXSammy
20 januari · 6 584 Inlägg

Alla svensksålda etanolbilar kommer med motorvärmare monterad just för att kunna köra på etanol oavsett yttertemperatur (Teoretiskt)

Sitter en Calix värmare i Ford Focus/Volvo V50

De/Dem
Zaander
20 januari · 12 Inlägg

Okej vad bra, tack för svaret!
Då får jag försöka få tag på en sån kabel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari · 13 764 Inlägg

att köra e75 som det är på vintern.. är alltid en dålig ide.  det behövs så lite för att dom inte ska starta.. 

bättre att köra bensin.  jag personligen skulle bara köra bensin idagens läge.. tanke på att bilen drar cirka 30% mer bränsle så sparar man noll och inget på att köra på sprit.  men baksidan får man svårstartade kalla och går oftast inte ens speciellt bra kalla heller. 

minns när ford släppte sin fokus ett riktigt skämt hur dåligt dom bilarna gick kalla.. ryckte och hade sig..    det var endå inte ens kallt när jag åkte i en sån det måste varit 2003-2004 så den var helt ny  och gick som en påseskit smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari · 17 556 Inlägg

Fick en hyrbil genom jobbet för många år sedan. En helt ny V50 1.8F. Åkte till Stockholm. Den var fulltankad med E85. Dagen efter så skulle den startas. Cirka 10-15 minusgrader ute. Det var på håret... Startmotorn fick gå länge. Tanken var i princip tom så fyllde på bensin. Följande dagar var det inget problem. Som folk nämnt ovan.

Kör den inte på E85. Finns ingen anledning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Zaander
20 januari · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fick en hyrbil genom jobbet för många år sedan. En helt ny V50 1.8F. Åkte till Stockholm. Den var fulltankad med E85. Dagen efter så skulle den startas. Cirka 10-15 minusgrader ute. Det var på håret... Startmotorn fick gå länge. Tanken var i princip tom så fyllde på bensin. Följande dagar var det inget problem. Som folk nämnt ovan.

Kör den inte på E85. Finns ingen anledning.

Ska köpa en Calix kabel imorgon. Om det får igång bilen så är jag garanterat klar med E85...

Zaander
21 januari · 12 Inlägg

Nu äntligen gick bilen igång!
Fick ladda batteriet igen och låta motorvärmarkabeln sitta i några timmar.
Tack till alla som tipsade om calix kabeln!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang