Motor darrar

Abbe20
22 januari · 5 Inlägg

Har en peugeot 206 2003 modell. Förra igår darrade motor medans jag körde. Sen samma dag eftermiddag bilen vilade lite sen körde jag igen och inga darrningar denna gång. Sen igen idag på morgonen började den darra igen. Nu Jag skulle ta den till mekanikern och den har slutat agera så nu. Vad kan vara att den darrar sen löser det sig?

Jag har tagit fram gamla besiktning och det står såhär:

Brister på fordonet: Avgassystem, (EG: 6.1.2), läckage, avgasmätning inte utförd. (2)

Sen nästa besiktning är den godkänd. Hur kan det vara? kan detta orsaka vibrering?

Senast redigerat av Abbe20 (22 januari )

uhlin
22 januari · 2 834 Inlägg

Abbe20 skrev:
Har en peugeot 206 2003 modell. Förra igår darrade motor medans jag körde. Sen samma dag eftermiddag bilen vilade lite sen körde jag igen och inga darrningar denna gång. Sen igen idag på morgonen började den darra igen. Nu Jag skulle ta den till mekanikern och den har slutat agera så nu. Vad kan vara att den darrar sen löser det sig?

Jag har tagit fram gamla besiktning och det står såhär:

Brister på fordonet: Avgassystem, (EG: 6.1.2), läckage, avgasmätning inte utförd. (2)

Sen nästa besiktning är den godkänd. Hur kan det vara? kan detta orsaka vibrering?

Låter som misständning. Är det tändspolar på den? Isåfall är det en stark kandidat.  Annars tändkablar eller tändstift.  Kan givetvis va tändstift nu med för den delen.

När servades den senast?

Senast redigerat av uhlin (22 januari )

Abbe20
22 januari · 5 Inlägg

uhlin skrev:

Abbe20 skrev:
Har en peugeot 206 2003 modell. Förra igår darrade motor medans jag körde. Sen samma dag eftermiddag bilen vilade lite sen körde jag igen och inga darrningar denna gång. Sen igen idag på morgonen började den darra igen. Nu Jag skulle ta den till mekanikern och den har slutat agera så nu. Vad kan vara att den darrar sen löser det sig?

Jag har tagit fram gamla besiktning och det står såhär:

Brister på fordonet: Avgassystem, (EG: 6.1.2), läckage, avgasmätning inte utförd. (2)

Sen nästa besiktning är den godkänd. Hur kan det vara? kan detta orsaka vibrering?

Låter som misständning. Är det tändspolar på den? Isåfall är det en stark kandidat.  Annars tändkablar eller tändstift.  Kan givetvis va tändstift nu med för den delen.

När servades den senast?

Enligt säljaren har den servats nyligen. Farsan säger också tändstift och han bokad tid för det. Motorlampan lyser.

Mossan1
22 januari · 2 858 Inlägg

Abbe20 skrev:
Motorlampan lyser.

Då finns det en eller flera felkoder med mer eller mindre bra information om vad det är för fel.

För utan att ha läst ut och tolkat dessa finns inte mycket annat att göra än att leta uppenbara fel som brusten slang, lösa kablar osv.
Sannolika fel = Nej.

Felkoderna behövs för bra gissningar.
Skulle inte ens skaffa tändstift på gissning om det inte ändå är dags för byte av serviceskäl.

uhlin
22 januari · 2 834 Inlägg

Ja, som sagt, lyser motorlampan så har bilen nåt och säga dig.

Läs av felkoder så får du svar. Enda vägen och gå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang