Kamrem

Mackan21
18 februari · 1 Inlägg

Hej!

Funderar på och köpa en gammel Skoda pickup årsmodell 1999 med en 1,3 liters motor.
Min fråga är, rasar motorn om kamremmen går av på sådana motorer?

mvh Marcus

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari · 13 749 Inlägg

är det verkligen rem på 1.3:An   tror det är en stötstångs historia.. så det bör inte vara någon rem i huvudtaget..   säkert bra motor om man vill ramla 50år bakåt i tiden.. 

jag personligen skulle satsa på en med vw motorn istället  förvisso rem och lite sånna saker.. men mycket bättre motor    1.6orna finns i dom på 75hk

Senast redigerat av Growe (18 februari )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari · 17 509 Inlägg

En  Skoda pickup årsmodell 1999 med en 1,3 liters motor är ju en raritet! Köp den! Otrevlig och slö, törstig. Man kan bara avguda den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
18 februari · 344 Inlägg

Mackan21 skrev:
Hej!

Funderar på och köpa en gammel Skoda pickup årsmodell 1999 med en 1,3 liters motor.
Min fråga är, rasar motorn om kamremmen går av på sådana motorer?

mvh Marcus

Den har ingen kamrem eller kamkedja.
Det är en stötstångsmotor.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 februari · 7 234 Inlägg

Muskelbil skrev:

Mackan21 skrev:
Hej!

Funderar på och köpa en gammel Skoda pickup årsmodell 1999 med en 1,3 liters motor.
Min fråga är, rasar motorn om kamremmen går av på sådana motorer?

mvh Marcus

Den har ingen kamrem eller kamkedja.
Det är en stötstångsmotor.

Är där kugg transmission till kamaxeln då? Någon form av drivning måste den ju ha

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari · 13 749 Inlägg

SportPilot skrev:

Muskelbil skrev:

Mackan21 skrev:
Hej!

Funderar på och köpa en gammel Skoda pickup årsmodell 1999 med en 1,3 liters motor.
Min fråga är, rasar motorn om kamremmen går av på sådana motorer?

mvh Marcus

Den har ingen kamrem eller kamkedja.
Det är en stötstångsmotor.

Är där kugg transmission till kamaxeln då? Någon form av drivning måste den ju ha

kedja.  men det där är ju inget som kan gå sönder...

tillskillnad på det där moderna skräpet som säljs med kedja nuförtiden..  den där motorn är ju något avdankat  sovjetunionen skräp...  så det kan nog inte gå sönder så länge man inte byter ut oljan mot blästersand och vatten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari · 13 749 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En  Skoda pickup årsmodell 1999 med en 1,3 liters motor är ju en raritet! Köp den! Otrevlig och slö, törstig. Man kan bara avguda den!

nu har jag nog aldrig kört en 1.3:A  men polarn hade en diesel.. fyfan vilken dryg bil att köra.. 

lånade den där några veckor  tog inte lång tid innan jag körde sönder en bromsledning.. men körde vidare ett par veckor efter det smile


skulle oroa mig mer för bilens rost än motorn.. 

dom rostar som aldrig förr..  redan när dom där var relativt nya alltså några år gamla så fick vi rostlaga väldigt många fjäderben bak på dom där smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang