Vilken växellådsolja i volvo v70?

johannesburg
22 februari · 36 Inlägg

Jag funderar på att byta växellådsolja i min volvo v70 2.4t från 2002 med automatlåda.
Det står i handboken att man endast ska använda Volvos olja nr 1161540-8, så ja jag vet att man borde lyssna på det.
Men bilen har gått ca 30000 mil och jag undrar bara om det funkar att använda någon annan billigare olja än Volvos för att få ut några extra mil på bilen.

Jag har läst något om att man kan använda olja jws3309 som ska vara motsvarande till Volvos krav på olja?

Hittade denna : https://weboil.se/shop/410-mannol-autom … 3309---4l/

Den borde väl duga?

Undrar också om biltemas hade fungerat, inte för att jag tänkt använda den men vore intressant att veta : https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000053020

Och som sagt jag vet att man alltid ska följa rekommendationer från biltillverkaren men jag är bara nyfiken på om det är någon som vet hur eller om det fungerar och vad som kan hända om man har en billigare olja i.

Gör det någon skillnad på växellådan alls om man inte byter olja i hela systemet utan bara tappar ut dom 3-4 litrena olja i lådan för att sedan fylla på, köra några mil och göra det 1-2 gånger till?  Eller måste man göra en ordentlig spolning av lådan?

Mossan1
22 februari · 2 832 Inlägg

Ha olja med rätt viscostiet och klassning.
Företagsloggan på etiketten på flaskan saknar därefter betydelse.

Dyrare olja impar kanske på polarna.
Växellådan bryr sig inte.

Jag vet flera som delbytt olja i lådor så, (då ett par gånger med kort intervall) och upplevt förbättring.

Men det är faktiskt något i mjukvaran också man BÖR justera. Den kompenserar för sliten olja liksom.

Senast redigerat av Mossan1 (22 februari )

johannesburg
22 februari · 36 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ha olja med rätt viscostiet och klassning.
Företagsloggan på etiketten på flaskan saknar därefter betydelse.

Dyrare olja impar kanske på polarna.
Växellådan bryr sig inte.

Jag vet flera som delbytt olja i lådor så, (då ett par gånger med kort intervall) och upplevt förbättring.

Men det är faktiskt något i mjukvaran också man BÖR justera. Den kompenserar för sliten olja liksom.

Okey tack för alla svaren, då känns det som att jag vågar chansa på den oljan jag länkade till.

Ja just det adapteringen också.. finns det risk för att växellådan blir ännu sämre efter ett byte av oljan då om man inte gör den? Eller vad är det värsta som kan hända?

Det är också därför jag funderade på att bara byta ut lite istället för all olja på en gång, då kanske lådan har lättare för att anpassa sig till den nya oljan?

Senast redigerat av johannesburg (23 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang