Bosch 55amp generator laddar inte volvo 240 -85

Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Till att börja med. Kopplat en jordkabel från batteriets minus till motorblocket.

Kopplade sedan en jordkabel från generatorn till blocket.

Kopplade b+ direkt till batteriet.

Kopplade d+ till korrekt anslutning i kontaktstycket vid brandväggen

När batteriet kopplades på med tändning av så smälte jordkabeln från generator - motorblock.

När jag mäter med multimeter på generatorns b+ och batteriets minuspol visar den 12.5v när bilen är avstängd.

När jag mäter batteriet vid drift visar den 12.5.

Batterilampan lyser när batteriet är inkopplat, och försvinner när bilen startar oavsett om den verkar ladda eller inte. Går bara att släcka batterilampan genom att dra loss minuspolen.

Möjliga fel:
- laddningsregulator är sprängd efter en kortslutning (varför kortslöts den i första början?)
- generator är dålig (funkade förr)
- d+ kretsen. Kanske felkopplat eller har något annat problem. Kanske kan tjuvkoppla en ny 12v+ kabel till D+ för att se om generatorn börjar ladda?



Behöver verkligen råd här. Bilelektronik är mitt absolut sämsta område när det kommer till bilar. Kan bli tvingad att lämna in till en verkstad.





P.S: Bilen ville inte dö innan motorbyte, så jag drog av minuspolen vid två tillfällen då bilen var igång. Kan detta ha dödat generatorn?

Senast redigerat av Blanke (4 mars )

Brådhis * Voff voff *
4 mars · 10 298 Inlägg

Blanke skrev:
P.S: Bilen ville inte dö innan motorbyte, så jag drog av minuspolen vid två tillfällen då bilen var igång. Kan detta ha dödat generatorn?

Ja...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Brådhis skrev:

Blanke skrev:
P.S: Bilen ville inte dö innan motorbyte, så jag drog av minuspolen vid två tillfällen då bilen var igång. Kan detta ha dödat generatorn?

Ja...

Inte lätt när det är svårt. Är mentalt handikappad när det kommer till el. Inser även nu varför jordkabeln brann upp.

Från minus till blocket är det en 16mm2 kabel. Från plus till B+ är det en 16mm2 kabel. Kabeln från generatorn till blocket var kanske 3-5mm2. Så klart den började att brinna då.

Så ny jordkabel och ny generator så är problemet löst. Förhoppningsvis.

Mossan1
4 mars · 2 871 Inlägg

Generatorn brukar vara monterad metall mot metall rakt in i blocket, och därmed ingen jordkabel nödvändig.
Är generatorns chassie isolerat från blocket på något vis? Tex gummibussningar.

Generatorn jordar alltså genom sitt chassie. Inte en anslutning.
D+ är från laddlampan. Den lampan jordar via D+ (lampan lyser och lindningen magnetiseras den vägen igenom lampan) och när rotorn roterar och ger ström lämnar den också ström via D+ och lampan får + från två håll och slocknar.

I vilket skede smälte den tunnare jordkabeln?  Utan motor igång (ingen ström genomgång i den kabeln alls) eller när motorn går och generatorn lämnar ström? (Potensiellt ström som jord och den inte jordar i blocket)

Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:
Generatorn brukar vara monterad metall mot metall rakt in i blocket, och därmed ingen jordkabel nödvändig.
Är generatorns chassie isolerat från blocket på något vis? Tex gummibussningar.

Generatorn jordar alltså genom sitt chassie. Inte en anslutning.
D+ är från laddlampan. Den lampan jordar via D+ (lampan lyser och lindningen magnetiseras den vägen igenom lampan) och när rotorn roterar och ger ström lämnar den också ström via D+ och lampan får + från två håll och slocknar.

I vilket skede smälte den tunnare jordkabeln?  Utan motor igång (ingen ström genomgång i den kabeln alls) eller när motorn går och generatorn lämnar ström? (Potensiellt ström som jord och den inte jordar i blocket)

fästet har gummibussningar och kabeln var original från den generatorn och fästet.

Smälte utan motor igång.

Men varför slocknar batterilampan om generatorn inte laddar vid drift?

Senast redigerat av Blanke (4 mars )

Mossan1
4 mars · 2 871 Inlägg

Blanke skrev:
Smälte utan motor igång.

Då ska inga A gå genom den kabeln öht även om generatorn är avisolerad jordmässigt.
Den kabeln är i princip bara en potensialsättning i det läget.
Om tändningen är på, är det bara laddlampan och magnetiseringen av lindningen = under 1A.

Det krävs ganska många A för att smälta en 3mm2 kabel.  Speciellt en kort och på kort tid.   Över 30 A gissar jag om vi snackar sekunder.

Blanke skrev:
Men varför slocknar batterilampan om generatorn inte laddar vid drift?

Lampan tänds bara om det blir minus i D+, tex, om ingen ström alstras.  Men det är många sätt den kan låta bli att ladda utan att tända lampan. Släckt lampa är INGEN garanti för att generatorn ger ström. Bara att den inte har "rätt fel" för det.

Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:

Blanke skrev:
Smälte utan motor igång.

Då ska inga A gå genom den kabeln öht även om generatorn är avisolerad jordmässigt.
Den kabeln är i princip bara en potensialsättning i det läget.
Om tändningen är på, är det bara laddlampan och magnetiseringen av lindningen = under 1A.

Det krävs ganska många A för att smälta en 3mm2 kabel.  Speciellt en kort och på kort tid.   Över 30 A gissar jag om vi snackar sekunder.

Blanke skrev:
Men varför slocknar batterilampan om generatorn inte laddar vid drift?

Lampan tänds bara om det blir minus i D+, tex, om ingen ström alstras.  Men det är många sätt den kan låta bli att ladda utan att tända lampan. Släckt lampa är INGEN garanti för att generatorn ger ström. Bara att den inte har "rätt fel" för det.

Det är det jag tänker. Det måste ju ha varit en större mängd ampere som gått genom kabeln. Den måste väl ha haft en sluten krets och sedan brinna upp pga för mycket direktström från batteriet?

Varför det här är så svårt för mig att klura ut är för att elektroniken i bilen är väldigt hemmamekad. Många tidigare ägare som gjort saker.

Vad rekommenderar du att jag gör i såna fall? Kan en trasig generator orsaka kortslutning på det här sättet?

Har väl inte lust att sätta dit nya generatorn om det riskerar att brinna igen.

Jag visade diagrammet och förklarade hur jag kopplade till en elektriker med bilder. Han sa att den kabeln brann för att det var den svagaste länken. Jag har ju bytt ut gamla jordflätan till blocket mot en 16mm2 som går direkt till minus på batteriet. Sedan är det en 16mm2 kabel till b+. Bör den tunna jordkabeln då brinna upp pga av det är den enda kabeln som inte uppgraderades?

Eller kan det ha och göra med att gummibrickorna på B+ är i fel ordning?

Senast redigerat av Blanke (4 mars )

Mossan1
4 mars · 2 871 Inlägg

Blanke skrev:
Jag visade diagrammet och förklarade hur jag kopplade till en elektriker med bilder. Han sa att den kabeln brann för att det var den svagaste länken.

Ja, om man belastar kretsen hårt är det absolut så. Men men motor av är det ingen (ska inte vara) belastning, och med motor igång är belastningen inte heller så skyhög, såvida inte generatorn laddar stenhårt. En 3mm2 kabel duger inte då, men smälta på sekunder = Nej.

Blanke skrev:
Eller kan det ha och göra med att gummibrickorna på B+ är i fel ordning?

Fel ordning?
Kommer B+ kabeln åt chassiet på generatorn på något vis är det ju fullständig kortslutning som skulle förklara varför kabeln smälte.


En trasig generator kan ha kortslutning. Ja. Men frågan är varför den skulle få det helt plötsligt.
Sitter verklogen B+ rätt, och utan kontakt med generatorns chassie?
Via D+ skulle du inte få den kortslutningen då det antingen blåst säkringen och/eller ladd-glödlampan.

Edit:
Är det varianten med D+ som en skruv för ringkabelsko inte långt ifrån B+ eller den med D+ som ett flatstift lite nedsänkt på baksidan?

Eller, rent av modellen med externt laddrelä? Satt nog bara fram till 140 serien, men.... Med begagnade delar....

Senast redigerat av Mossan1 (4 mars )

Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:

Blanke skrev:
Jag visade diagrammet och förklarade hur jag kopplade till en elektriker med bilder. Han sa att den kabeln brann för att det var den svagaste länken.

Ja, om man belastar kretsen hårt är det absolut så. Men men motor av är det ingen (ska inte vara) belastning, och med motor igång är belastningen inte heller så skyhög, såvida inte generatorn laddar stenhårt. En 3mm2 kabel duger inte då, men smälta på sekunder = Nej.

Blanke skrev:
Eller kan det ha och göra med att gummibrickorna på B+ är i fel ordning?

Fel ordning?
Kommer B+ kabeln åt chassiet på generatorn på något vis är det ju fullständig kortslutning som skulle förklara varför kabeln smälte.


En trasig generator kan ha kortslutning. Ja. Men frågan är varför den skulle få det helt plötsligt.
Sitter verklogen B+ rätt, och utan kontakt med generatorns chassie?
Via D+ skulle du inte få den kortslutningen då det antingen blåst säkringen och/eller ladd-glödlampan.

https://ibb.co/gdZ0Wxm

Här har du en bild på hur det ser ut med gummibrickorna. Har då säkert kopplat det fel så att det kopplar direkt till chassit av generatorn.

Mossan1
4 mars · 2 871 Inlägg

Blanke skrev:
https://ibb.co/gdZ0Wxm

Här har du en bild på hur det ser ut med gummibrickorna. Har då säkert kopplat det fel så att det kopplar direkt till chassit av generatorn.

Ok, modellen med flatstift för D+.

Kopplingen är rätt, MEN, jag tycker det ser ut som om ringkabelskon på B+ får kontakt med generatorns stål.  Den ska ha kontakt med mutter och skruv. 
INGET ANNAT.
Bilden kanske luras.

Ev isolerande bricka ska vara BAKOM kabelskon.  Inte framför på muttersidan om man säger....

Senast redigerat av Mossan1 (4 mars )

Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:

Blanke skrev:
https://ibb.co/gdZ0Wxm

Här har du en bild på hur det ser ut med gummibrickorna. Har då säkert kopplat det fel så att det kopplar direkt till chassit av generatorn.

Ok, modellen med flatstift för D+.

Kopplingen är rätt, MEN, jag tycker det ser ut som om ringkabelskon på B+ får kontakt med generatorns stål.  Den ska ha kontakt med mutter och skruv. 
INGET ANNAT.
Bilden kanske luras.

Ev isolerande bricka ska vara BAKOM kabelskon.  Inte framför på muttersidan om man säger....

Jag håller med dig, och jag ska vara ärlig och säga att när jag satte dit kabelskon tappade jag alla gummidetaljer på marken och satte bara dit dom utan att tänka till.

Men om jag då sätter det korrekt, tror du att generatorn kan börja ladda då?

Mossan1
4 mars · 2 871 Inlägg

Blanke skrev:
Men om jag då sätter det korrekt, tror du att generatorn kan börja ladda då?

Fullt möjligt.
Att det inte är kortslutning bara du ansluter batteriet är ju steg1.

Mossan1
4 mars · 2 871 Inlägg

Givetvis kan kortslutningen ha kvaddat något men är det vid B+ är kortslutningen utanför/före generatorn och BORDE inte ha belastat den skadligt.
Men, med lite otur.....

Kan ju ha blåst nån säkring och ev laddlampan i sig också.
Men BORDE inte iom att det inte borde blivit strömrusning så.

Blanke
4 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:
Givetvis kan kortslutningen ha kvaddat något men är det vid B+ är kortslutningen utanför/före generatorn och BORDE inte ha belastat den skadligt.
Men, med lite otur.....

Kan ju ha blåst nån säkring och ev laddlampan i sig också.
Men BORDE inte iom att det inte borde blivit strömrusning så.

Alla säkringar är intakta och lampan lyser ju fortfarande så. Men jag tar och åtgärdar detta härnäst, och lägger dit en fetare jordkabel bara för att. Ser vad som händer.

Har även en fråga om tändning. Utan vakuum och vid 1000 varv ligger tändningen på runt 10 grader. Med vakuum runt 12. Är detta okej? Kan inte justera tändningen nå mer då den är "maxad" åt ena hållet.

Mossan1
5 mars · 2 871 Inlägg

Man kollar alltid tändning utan vakuumslangen.

Hade inte B21 och B23 typ 10', men minns inte. 
Har bok på dom, men inte här. 

Dock, ska man kunna få den både hög och lågtänd med att vrida fördelaren.  Går det inte sitter nog aggregataxeln fel vid kamremmen, eller ,man har satt i fördelaren ett eller två kugg fel.
Ev om centrifugalvikternas fjäder gått av, typ, men inte särskilt sannolikt.  Då borde den inte fjädra om man vrider på rotorn utan ha ett glapp bara.

Förutsätter också att brytaravståndet är rätt om den inte är brytarlös. Dom hade brytare också långt in på 80talet, beroende på motoralternativ.
Hade själv en 245 1983 med brytare orginal.

Blanke
5 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man kollar alltid tändning utan vakuumslangen.

Hade inte B21 och B23 typ 10', men minns inte. 
Har bok på dom, men inte här. 

Dock, ska man kunna få den både hög och lågtänd med att vrida fördelaren.  Går det inte sitter nog aggregataxeln fel vid kamremmen, eller ,man har satt i fördelaren ett eller två kugg fel.
Ev om centrifugalvikternas fjäder gått av, typ, men inte särskilt sannolikt.  Då borde den inte fjädra om man vrider på rotorn utan ha ett glapp bara.

Förutsätter också att brytaravståndet är rätt om den inte är brytarlös. Dom hade brytare också långt in på 80talet, beroende på motoralternativ.
Hade själv en 245 1983 med brytare orginal.

Det är en tidigare brytarlös variant. TFZ nånting. Hallgivare i fördelare och en tändmodul vid batteriet.

Men då är tändningen någorlunda rätt, 10-12 grader ungefär. Ska dubbelkolla dock nästa gång då bilen inte hann bli varm när jag ställde in.

Även fundersam på hur mycket jag vågar lita på tempmätarna. Mätaren i bilen fungerar inte, så kopplade in en biltema-mätare på originalgivare. Visar att tempen går upp till 110 grader innan termostaten öppnar. Låter inte så logiskt enligt mig då termostaten är splitterny och satt på 93 grader, och jag kan dessutom känna på övre slangen när termostaten öppnar upp.

Jag har även kommit på att jag bara använde en rem på generatorn, kan säkert bidraga till att den inte laddar så ska åtgärda det nästa gång också.

Mossan1
6 mars · 2 871 Inlägg

Givaren är inte rätt för mätaren, så den ska tas med nypa salt. Motståndet skiljer nog.

Endast en rem spelar nog mer roll för fläkten. Remen ska ju driva den stora fläkten, även när Viscokopplingen är stum, samt, om generatorn laddar stenhårt.  I nuvarande utetemp och kall motor är det inga problem alls även om generatorn laddar hårt.

Man brukar höra tydligt om remmen slirar.  Skriker ganska bra.

NoVolvo
6 mars · 28 Inlägg

Efter att ha skummat igenom tråden..
Det har i min värld alltid varit ett big no-no att lossa generatorn från batteriet under drift.
Regulatorn uppfattar detta som "aha, batteriet tomt" och eldar på med laddning (spänning!) och utspänningen kan då öka helt okontrollerat och knäcka elektroniken (dioderna) Spec kraftdioderna (de som likriktar utströmmen uill batteriet) som ofta är rätt lågspända. (<<100V)
Byt generator, bör väl finnas gott om beg gen till en 240?

Blanke
6 mars · 353 Inlägg

NoVolvo skrev:
Efter att ha skummat igenom tråden..
Det har i min värld alltid varit ett big no-no att lossa generatorn från batteriet under drift.
Regulatorn uppfattar detta som "aha, batteriet tomt" och eldar på med laddning (spänning!) och utspänningen kan då öka helt okontrollerat och knäcka elektroniken (dioderna) Spec kraftdioderna (de som likriktar utströmmen uill batteriet) som ofta är rätt lågspända. (<<100V)
Byt generator, bör väl finnas gott om beg gen till en 240?

Jag misstänkte att det var någonting i den här stilen som händer när man drar minuspolen. Dum som jag var skulle jag ha dragit tändkabeln och inte minuspolen. Men lätt att vara efterklok.

Jag får se om generatorn är trasig, ska införskaffa en ny från biltema för 1000kr som jag kan sätta dit ifall org inte funkar.

Blanke
6 mars · 353 Inlägg

Mossan1 skrev:
Givaren är inte rätt för mätaren, så den ska tas med nypa salt. Motståndet skiljer nog.

Endast en rem spelar nog mer roll för fläkten. Remen ska ju driva den stora fläkten, även när Viscokopplingen är stum, samt, om generatorn laddar stenhårt.  I nuvarande utetemp och kall motor är det inga problem alls även om generatorn laddar hårt.

Man brukar höra tydligt om remmen slirar.  Skriker ganska bra.

Okej tack för svaret. Du råkar inte veta av något sätt att fixa originalgivaren? Bränslemätaren fungerar, men inte tempmätaren. Folk säger att dessa hör ihop och brukar oftast gå sönder samtidigt pga en transistor där bak?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang