Köpt avställd Skoda Octavia 1Z hur bör jag göra med service?

Iamdiesel
8 mars · 4 Inlägg

Hej!

Vi har nyligen köpt en Skoda Octavia 1Z som stått avställd i typ 2 år. Föregående ägare skötte om den väldigt bra. Den har snart gått 10 tusen mil.

Vi funderar på om vi borde göra någon service på den? Samtidigt kanske de snart kommer en stor service sa polaren.

Lite halvtärt att man inte ser det i servicehandboken.. Polaren min nämnde även att ringer jag en verkstad kan de alltid rekommendera service för de tjänar ju dom på.

Vi tänkte att de kanske är bra att göra det eftersom bilen stått avställd i två år. Vad är rimligt? Är det värt att göra eller bara onödigt?

Eller vet någon när nästa service bör utföras enligt protokollet? (har liksom ingen aning hur sånt funkar heller.. Men jag lär mig gärna smile)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars · 17 509 Inlägg

Kamrem på den va? Då bör ni byta den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
8 mars · 2 163 Inlägg

Oljebyte är standard på en bil som stått, helt rätt tänkt. Oljan i motorn åldras även över tid, inte bara med körda mil. Det är bland annat därför serviceintervallerna är tid eller mil, vilket som inträffar först.

Kamremmen är som nämnt väldigt viktig att hålla koll på intervallerna på, och absolut inte slarva med den servicen - rasar kamremmen blir det dyrt. Utöver det är det bra att göra en allmän översyn - vätskor, filter, bromsar. Har den till exempel stått med handbromsen dragen utomhus i två år kan vajern eller någon del av mekanismen rostat fast, osv osv.

En verkstad hade nog rekommenderat att göra en rejäl översyn/storservice (enligt intervall och lite till), och jag håller nog med. Allt kanske inte behöver bytas, men jag hade nog velat se över det mesta för att bilda mig en uppfattning. Är budgeten begränsad så är prioriteringarna att byta olja+filter, och byta kamrem/vattenpump/multirem om det inte t.ex. gjordes precis innan bilen ställdes. Ingen anteckning i servicebok =  räkna med att det inte är gjort, och ska göras omgående (som i, NU). smile

Edit: Just det, och kolla så att bromsarna fungerar som de ska och inte ligger på. Antar att bilen behöver besiktas, så det får ni reda på då om inte annat. Det lär däremot finnas ytrost på bromsskivorna, det går att bromsa bort om det inte är allt för illa - gör gärna det innan besiktning. Upp i landsvägs/motorvägshastighet och gör några stabila inbromsningar till krypfart. På en väg utan övrig trafik, givetvis.

Senast redigerat av Mew (8 mars )

Iamdiesel
9 mars · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kamrem på den va? Då bör ni byta den.

Bör vi byta kamrem (Edit, se nedan) ? Bilen har stått i ett garage och använts av två äldre.. Som knappt kört den sen den köptes. De är de enda ägarna som stått på bilen med.

Mew skrev:
Oljebyte är standard på en bil som stått, helt rätt tänkt. Oljan i motorn åldras även över tid, inte bara med körda mil. Det är bland annat därför serviceintervallerna är tid eller mil, vilket som inträffar först.

Kamremmen är som nämnt väldigt viktig att hålla koll på intervallerna på, och absolut inte slarva med den servicen - rasar kamremmen blir det dyrt. Utöver det är det bra att göra en allmän översyn - vätskor, filter, bromsar. Har den till exempel stått med handbromsen dragen utomhus i två år kan vajern eller någon del av mekanismen rostat fast, osv osv.

En verkstad hade nog rekommenderat att göra en rejäl översyn/storservice (enligt intervall och lite till), och jag håller nog med. Allt kanske inte behöver bytas, men jag hade nog velat se över det mesta för att bilda mig en uppfattning. Är budgeten begränsad så är prioriteringarna att byta olja+filter, och byta kamrem/vattenpump/multirem om det inte t.ex. gjordes precis innan bilen ställdes. Ingen anteckning i servicebok =  räkna med att det inte är gjort, och ska göras omgående (som i, NU). smile

Edit: Just det, och kolla så att bromsarna fungerar som de ska och inte ligger på. Antar att bilen behöver besiktas, så det får ni reda på då om inte annat. Det lär däremot finnas ytrost på bromsskivorna, det går att bromsa bort om det inte är allt för illa - gör gärna det innan besiktning. Upp i landsvägs/motorvägshastighet och gör några stabila inbromsningar till krypfart. På en väg utan övrig trafik, givetvis.

Tack för ett sånt himla genomgående svar! Verkligen. Sånt här förväntar man sig inte att få bara sådär när man vädjar om hjälp på nätet smile

Bilen är i ett jättebra skick. En kompis till mig som är bilnörd var med och kika på bilen innan köp. Han sa att egentligen fick vi den till ett dunderpris.

Bilen har stått i ett garage hela tiden. Knappt körts på vintrarna endast vid behov. Och av två äldre som nu gått bort.

Den besiktades även utan anmärkning, ifall jag minns rätt. Men den känns som en sprillans ny bil.

Tror du ändå att kamrem (Edit, se nedan) behöver bytas? Oljan är jag helt med på i varje fall, men kamremmen kanske inte behöver bytas kanske tänker jag?

Bromsarna är väl lugnt i och med besiktningen?

Ska nämnas att den har komplett servicebok med! Dock är jag ingen fena på sånt här, men måste väl läsa igenom det ordentligt bara kanske. 😅

EDIT:
Det är en kamkedja! Dumt av mig.. Därav jag mena att den inte behöver bytas väl mör jag skrev det längre upp. Då är väl den lugn hur som helst?

Senast redigerat av Iamdiesel (9 mars )

Mew
9 mars · 2 163 Inlägg

Är det kamkedja är det lugnt på den fronten ja. Samma sak med bromsarna om den är besiktad. Låter som att ni gjort ett riktigt kap! smile Då är ett byte av olja+oljefilter det enda "akuta".

Resterande vätskor är bra att se över också - kylarvätska och bromsvätska bör bytas med jämna mellanrum för att bibehålla sin funktion, men det är inte hela världen om man gör det allt eftersom. Bromsvätska brukar ha en rekommendation på byte vartannat år, men jag använder hellre en testare för att bedöma om det behövs eller inte. Finns för typ 150kr på Biltema om du vill ta dig an det själv.

Senast redigerat av Mew (9 mars )

Iamdiesel
11 mars · 4 Inlägg

Mew skrev:
Är det kamkedja är det lugnt på den fronten ja. Samma sak med bromsarna om den är besiktad. Låter som att ni gjort ett riktigt kap! smile Då är ett byte av olja+oljefilter det enda "akuta".

Resterande vätskor är bra att se över också - kylarvätska och bromsvätska bör bytas med jämna mellanrum för att bibehålla sin funktion, men det är inte hela världen om man gör det allt eftersom. Bromsvätska brukar ha en rekommendation på byte vartannat år, men jag använder hellre en testare för att bedöma om det behövs eller inte. Finns för typ 150kr på Biltema om du vill ta dig an det själv.

Tack för ditt svar! Himlarns vad kunskap jag får här smile

Kupefilter, är de något man bör se över med? Ena verkstan verkade tycka de kunde behövas. Sen ångra han sig. Misstänker väl att de handlar om mersälj mest 😅

Nybergrobin
11 mars · 2 382 Inlägg

Ge oss regnummer så blir det lättare att komma med rekommendationer smile

Iamdiesel
11 mars · 4 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ge oss regnummer så blir det lättare att komma med rekommendationer smile

LBH914 smile

Blixnabb
11 mars · 245 Inlägg

Iamdiesel skrev:

Nybergrobin skrev:
Ge oss regnummer så blir det lättare att komma med rekommendationer smile

LBH914 smile

Då kan du kolla lite här om bilen https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/LBH914

Mew
11 mars · 2 163 Inlägg

Iamdiesel skrev:

Mew skrev:
Är det kamkedja är det lugnt på den fronten ja. Samma sak med bromsarna om den är besiktad. Låter som att ni gjort ett riktigt kap! smile Då är ett byte av olja+oljefilter det enda "akuta".

Resterande vätskor är bra att se över också - kylarvätska och bromsvätska bör bytas med jämna mellanrum för att bibehålla sin funktion, men det är inte hela världen om man gör det allt eftersom. Bromsvätska brukar ha en rekommendation på byte vartannat år, men jag använder hellre en testare för att bedöma om det behövs eller inte. Finns för typ 150kr på Biltema om du vill ta dig an det själv.

Tack för ditt svar! Himlarns vad kunskap jag får här smile

Kupefilter, är de något man bör se över med? Ena verkstan verkade tycka de kunde behövas. Sen ångra han sig. Misstänker väl att de handlar om mersälj mest 😅

Rekommendationen på kupéfilter brukar vara varje eller vartannat år, men... sällan jag byter så ofta på min egen bil. Har väl blivit i snitt var tredje år eller så som jag byter kupefilter+luftfilter, och de brukar inte vara överdrivet skitiga när jag byter. Kupéfiltret är, som namnet antyder, filtret för luften in i kupén, sitter ofta (men inte alltid) på ett sätt så att det är enkelt att byta själv, guider brukar finnas på youtube.

Mekanikern hade en poäng, när bilen stått ett tag är det inte fel att byta kupéfilter, jag hade nog bytt kupéfilter och luftfilter, så vet man att det är gjort. smile Det är inget stort jobb alls, och så vet man att det är nytt och fräscht.

Senast redigerat av Mew (11 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang