Volvo V70 2.0f -08 Bränner olja, kolvringar?

VolvoSaab_
19 mars · 14 Inlägg

Hej,

Jag köpte en 2.0f enligt rubrik för ett tag sedan och efter ett tag märkte jag att den drog mycket olja (typ 1l/10mil!!). Jag har bytt PCV ventil men det gjorde ingen skillnad… ganska drygt då hela insuget var tvungen att komma av…

Jag testade kompen och kom fram till följande:
1: 230
2: 205
3: 225
4: 225

Lite avvikande på 2an men inte supermycket. Sen är ju problemet att kompen inte visar om oljeringarna är dåliga, som jag förstått de.

Sen har jag även mycket blowby vilket jag också tycker pekar på kolvringar - för mycket avgaser kommer ner i vevhuset som dras upp av ventilationen. Men, hur tar sig avgaserna sen? Är ventilerna/sätena dåliga då också eftersom de trycks ut genom oljelocket?

Jag kontaktade även gamla ägaren och han påstod att han inte märkt att den bränt olja vid köpet, såklart… han sa dock att den har gjort de tidigare och att mekonomen då använt Omega powerjet 992 (spridarrengöring) och CRC carb & egr Cleaner. Testat båda dessa utan framgång…

Är de nån som har erfarenhet av dessa motorer eller har nån idé? Börjar ångra mitt köp väldigt mycket…

All input uppskattas!

jaka54
20 mars · 5 797 Inlägg

Drar motorn mycket olja tyder det på att kolvringarna är slut!
Blåser motorn ut mycket rök? Blårök ? Också ett tecken på att kolvringarna är slut.
Dina kompprov säger inte mig så mycket...vad är det för sort på värdena?

VolvoSaab_
20 mars · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Drar motorn mycket olja tyder det på att kolvringarna är slut!
Blåser motorn ut mycket rök? Blårök ? Också ett tecken på att kolvringarna är slut.
Dina kompprov säger inte mig så mycket...vad är det för sort på värdena?

Ja, den ryker en del och luktar en del. Dock mindre än vad man kan tänka sig med sån extrem förbrukning. Men har även fått felkod från katalysatorn. Sen är de inga oljefläckar så bränner olja känns ganska konstaterat👍

Vad menar du med ”sort”, typ av komptest eller enhet? De är psi iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang