Topplock ventil läckage-tolerans?

Oreggad Ruter Knekt
7 april · 671 Inlägg

Hej, tänkte höra om det finns någon övre gräns hur pass man kan tillåta läckage mellan ventilsäte+ventil utan att motorn kommer gå skit?

Har när jag lägger ventil löst på ventilsäte, ett högst ovetenskapligt uträknat läckage på drygt 6ml vätska i timmen. D.v.s. kammarens rum tömmer sig på t-röd efter sju timmar, kondensförlust ej medräknad. Är på avgasventil efter slipning med ventilpasta.

Senast redigerat av Oreggad (7 april )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
torsen
7 april · 7 264 Inlägg

Om ventilen endast ligger löst på (det uppochnervända) topplocket antar jag att det tätar sämre än när ventilfjädern hjälper till att stänga ventilen.
I praktiken kanske även gastrycket i cylindern bidrar till ventilens tätning.

Oreggad Ruter Knekt
7 april · 671 Inlägg

Högst troligt. Ska testa igen när allt sitter ihop, tror de bli bättre då. Men man vet ju s.a.s. vad man har redan nu. Så tänkte höra om man ska hålla tummarna och slipa så minialt man kan med bara pasta så man får kramp o de bli tätt.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
simlar
7 april · 5 535 Inlägg

Dom topplock jag gjort till mina egna budget-motorer så har jag som mest bara kollat med vatten så det håller tätt i nån minut efter jag slipat in ventilerna.
Oftast har jag inte kollat alls, bara sett så jag fått en ny matt yta på ventilen och ventilsätet.

Det har då aldrig varit några problem med motorgången för mig.
Gick motorn bra innan så lär den inte gå sämre efter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Oreggad Ruter Knekt
7 april · 671 Inlägg

simlar skrev:
Dom topplock jag gjort till mina egna budget-motorer så har jag som mest bara kollat med vatten så det håller tätt i nån minut efter jag slipat in ventilerna.
Oftast har jag inte kollat alls, bara sett så jag fått en ny matt yta på ventilen och ventilsätet.

Det har då aldrig varit några problem med motorgången för mig.
Gick motorn bra innan så lär den inte gå sämre efter.

Sitter och renoverar topplock me för att lära mig kring processen! Supertack för svar smile Har 30 liter sprit hemma så lika bra att köra med det tongue
Nej motorn gick bra innan också enligt den 17åriga killen jag köpte den av, inget som vridit sig eller något och toppen verkar vara i rätt schyst skick i övrigt. Men vill gärna att de ska var lite bättre än innan handpåläggning började.

Senast redigerat av Oreggad (7 april )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang