Anorlounda tändfel volvo 740-88

Nubbekasper
11 april · 5 Inlägg

Volvo 740-88
Bilen är en A-traktor med LOH-electronics h-regulator

Jag har en fråga kring tändsystem eller liknade. Första cylindern på min bil tänder inte alls om tändkabeln sitter ordentligt på tändstiftet, men om man endast lägger på tändhatten löst på tändstiftet går bilen utan problem.

Problemet är alltså att tändkabeln slutar skicka ström om den sitter på som det ska göra.

Någon som vet vad det kan bero på .

Tack i förhand!

Senast redigerat av Nubbekasper (11 april )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april · 13 749 Inlägg

trasig kabel kanske.. den skickar väll gnistan rätt i jord när den sitter på ordenkligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Aronson
11 april · 914 Inlägg

Dåliga tändkablar,lock och rotor.

Xebers76
11 april · 2 278 Inlägg

Såg exakt detta problemet i en video som Junkyard Digs laddade upp för ett tag sen.

"Will this BIG BLOCK Dodge Run After 27 YEARS??" heter videon.

Han hade samma problem och vart väldigt förvirrad kring detta.
Här är 3 intressanta kommentarer som skrevs av tittare:

Första:
Holding the spark plug wire further away from the plug caused it to have better spark because when you create high resistance (aka making the electricity have to jump an inch) it actually gains energy- aka then has great spark. This is an old hot rodder trick, whenever the engine would flood from fuel, they would pull all the plug wires off and just hang them on the plugs (make it have to jump a large gap before getting to the plug like you did) to allow it to generate greater spark energy and start even with fouled plugs

---------------------

Andra:
Can confirm, this was one of the 1st tricks I was taught as an apprentice mechanic by an old head. Still my go to on flooded small engines.

Pro tip: You can decarbon a fuel fouling plug and bring it back round on a running motor by "gapping" the boot slightly off for 10-20 seconds on the affected cylinder. The bump in current is no joke.  Saved me a few times on the trail with my 2 stroke bikes and sleds.

---------------

Tredje:
The science is a wet plug won't let the coil charge enough to be able to jump a gap.   When you unplug the wire and force it to jump there, the coil can saturate enough to fire fully hot and dry out the plug.   That's pretty common on motorcycles that don't have a distributor and don't have a gap from the rotor/cap.  Kinda odd in your case with this engine.


---------------

Vad jag får ut av detta är att tändstiftet behöver bytas. Men det är nog vist att se över alla andra delar i tändsystemet också.

Senast redigerat av Xebers76 (11 april )

Nubbekasper
12 april · 5 Inlägg

Jag har ny rotor och fördelar lock, ny högeffekts tändspole hyfsat nya kablar och hyfsat nya tändstift. Igår fick jag igång bilen och den gick som den ska genom att helt enkelt bara rengöra tändstiftet och byta kabeln som var dålig….. Men idag är en ny dag med nya problem. Idag har tändspolen dubbel laddning. Ena sidan är - (jord) och andra är +-(plus och jord) har en tanke om att det möjligt vis påverkar tändnings systemet. Någon som har en arning om vad det kan bero på.

Problemet är alltså att plus+ på tändspolen har även -minus laddning och - har endast minus så som det ska vara.

Bilen går också bara på 1 cylinder, cylinder 4 som är närmast torped väggen
tack för alla tidigare svar!

Senast redigerat av Nubbekasper (12 april )

Xebers76
13 april · 2 278 Inlägg

Montera rätt tändspole.

Inga tänddelar från Biltema. Absolut nej.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang