Peugeot 308 SW 1.2 T PureTech rycker vid körning + oljelampa

Sblaztr
14 april · 2 Inlägg

Hej!

Jag köpte min bil (Peugeot 308 SW 1.2 T PureTech från 2015, bensin, 110hk) detta året den 3e januari av en bilhandlare som sa att bilen var ny servad och att allt funkade korrekt.
Den 5e januari tändes service lampan men släcktes igen efter att jag stängde av och startade bilen igen, detta upprepades ett par gånger under ett par dagars tid.
Den 29e januari så åkte jag tillbaka med bilen till bilhandlaren för att den hade börjat hacka/ryckte dagen innan vid körning och sen tändes motor lampan.
(Jag stannade bilen och körde igen efter 40 min ungefär och samma problem då fast motor lampan började blinka så jag fick bogsera tillbaka bilen för att bilen slutade att gå upp i hastighet.)

Den 1a februari var bilen klar och de skyllde på att jag hade hällt i 7 liter ollja (vilket jag absolut inte gjort pga att bilen var ju nyservad?) men att de hade bytt olja och någon del som jag ej minns namnet på nu, kan ha varit toppblocket eller något tändstift...

Den 13e mars kom service lampan upp igen och en felkod "Top-up engine oil level" så han frågade om jag hade fyllt olja och det hade jag ej gjort så han bad mig att kolla om det fanns olja i glykolen eller om det hade blandat sig med vatten och det hade det inte så jag körde in bilen till honom igen.
Under tiden jag körde dit så kom det väldigt mycket vit rök och luktade olja.

Han sa även till mig att det kan vara fel på turbon och då står de för felet men att om det är motorfel så kommer de inte att stå för det (och jag vet redan alla lagar och regler som gäller vid bilköp från bilhandlare så han kan inte lura mig då jag har haft andra tvister förut, det har inte gått 6 månader ännu.)

Den 22a mars var bilen klar och han sa att de hade bytt turbon och att han var 90% säker på att det var det som var felet. (Dock hade han satt i en begagnad turbo pga att det hade varit för "dyrt" med en ny.)

På nyckelknippan hade han glömt att ta bort lappen som står bilens reg nr på och där hade mekanikern skrivit "motor är slut, kolv ringar".
Så jag frågade han om detta och han sa att det inte stämde.

Idag den 14 april så började service och oljelampan att lysa igen vid 2 olika tillfällen.
Har även märkt att bilen har varit lite ryckig de senaste dagarna men var osäker på om det var bilen eller vägen.
(Föra veckan när jag körde så såg det ut som att det kom otroligt mycket vit rök när jag körde men det slutade efter en stund så jag var osäker på om det var rök eller grus för jag såg inte så bra, den ryckte lite men slutade ganska snabbt.)

Vad kan det vara för fel på bilen?
Vad ska jag göra?

Allt annat funkar i den och den går bra för övrigt men det är något som inte stämmer med den...
Jag satte i min felkodsläsare i obd uttaget men den hittade inga felkoder och ingen service eller olje lampa kom upp när jag startade bilen vid detta tillfället så jag har den i bilen tills jag ska testa igen och se om det kommer upp någon felkod.

Senast redigerat av Sblaztr (14 april )

Mossan1
15 april · 2 836 Inlägg

Frågan är om du inte ska ta den till en annan oberoende verkstad och ha det utlåtandet med dig tillbaka till försäljaren.

Presidento Of World
15 april · 3 329 Inlägg

Jag var inne på att köpa en citroen med 1.2T men hoppade det just pga detta problem som verkar vara mer regel än undantag tyvärr. Tog idag och ringde till en verkstad som har att göra med ovannämnda och 1.2 med Turbo är något man skall undvika som pesten. När dom drar olja så är det alltid motorbyte

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Sblaztr
15 april · 2 Inlägg

Okej, det var bra information!
🙏🏻 Tack så jätte mycket.
Ska åka till en verkstad imorgon och se om de kan hitta felet.
Alternativt får jag försöka lämna tillbaka bilen till bilhandlaren eftersom att felet på bilen upptäcktes under första månaden.

Det är så ledsamt och jag har verkligen otur när det gäller bilar, alla bilar jag har köpt från bilhandlare har det varit fel på.
Hade en peugeot 307 från 2005 i tre år som jag köpte privat och den funkade iallafall bra förutom småfel som jag fick fixa men sålde den och köpte denna bilen istället då den drog mindre o skatten var låg. 😥

Presidento Of World
15 april · 3 329 Inlägg

Sblaztr skrev:
Okej, det var bra information!
🙏🏻 Tack så jätte mycket.
Ska åka till en verkstad imorgon och se om de kan hitta felet.
Alternativt får jag försöka lämna tillbaka bilen till bilhandlaren eftersom att felet på bilen upptäcktes under första månaden.

Det är så ledsamt och jag har verkligen otur när det gäller bilar, alla bilar jag har köpt från bilhandlare har det varit fel på.
Hade en peugeot 307 från 2005 i tre år som jag köpte privat och den funkade iallafall bra förutom småfel som jag fick fixa men sålde den och köpte denna bilen istället då den drog mindre o skatten var låg. 😥

Köp en 1.2 utan turbo dom verkar funka eller 1.6 HDI

Alternativt en toyota

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang