3470
Sök

vad behövs till turbo bygge?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#1
tja! går i tankarna att bygga turbomotor! vad behöver man till det? funderar på denna turbo: http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … ts_id=8087

måste man byta spridare, måste man ha IC, vad behövs? behöver all info jag kan få!

MVH båge

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

xcOOb
388 Inlägg
12 februari 2007
#2
finns mycket guider för det o byggen att titta på.. vi har annars en del info på våran sida..


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 februari 2007
#3
sprut, turbo, grenrör, ic, eventuelt spridare, diverse tryckrör, nytt avgas (iaf delar av det) någon form av dumpventil, och säkert massa smågrejjer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

12 086 Inlägg
12 februari 2007
#4
Du behöver ganska mkt om du ska använda den där turbon som den är tänkt.

5 710 Inlägg
13 februari 2007
#5
Gissar lite priser OM du bara handlar allt äver disk.....:

• Pulssplitt grenrör då turbon hade "twin entry" ~8000-12.000
• DP i 3" med racekat ~5000
• 3" AVG ~4000
• Oljerör , nipplar packningar + någon som svetsar returhål i ditt tråg ~2000
• IC, slangar och rör ~4000
• Spridare ~2000
• Bränslepump ~1000
• Styrsystem ~5000-15.000

Sedan får du nog kompsänka med nya kolvar och de brukar lätta lädret med minst ~10.000

Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé?

MVH Jonas
..............

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé?

nej

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 004 Inlägg
13 februari 2007
#7
tycker nog att du ska läsa på lite före du drar igång ett bygge... när man inte vet vad som behövs för att bygga en turbo motor så är steget ganska långt till att få ihop en spis som funkar bra.... inget illa menat alls..... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

ingen aning
687 Inlägg
13 februari 2007
#8
jonTe skrev:
Gissar lite priser OM du bara handlar allt äver disk.....:

• Pulssplitt grenrör då turbon hade "twin entry" ~8000-12.000
• DP i 3" med racekat ~5000
• 3" AVG ~4000
• Oljerör , nipplar packningar + någon som svetsar returhål i ditt tråg ~2000
• IC, slangar och rör ~4000
• Spridare ~2000
• Bränslepump ~1000
• Styrsystem ~5000-15.000

Sedan får du nog kompsänka med nya kolvar och de brukar lätta lädret med minst ~10.000

Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé?

men smakar det så kostar det...

även zebran har sina fläckar

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 februari 2007
#9
båge skrev:
jonTe skrev:
Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé?

nej

Det svaret sa allt. Kör hårt!

Mitt tips är att söka i forumet efter liknande trådar om turbokonvertering, finns massor med tips och råd smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

.......
2 655 Inlägg
13 februari 2007
#10
jonTe skrev:
Gissar lite priser OM du bara handlar allt äver disk.....:

• Pulssplitt grenrör då turbon hade "twin entry" ~8000-12.000
• DP i 3" med racekat ~5000
• 3" AVG ~4000
• Oljerör , nipplar packningar + någon som svetsar returhål i ditt tråg ~2000
• IC, slangar och rör ~4000
• Spridare ~2000
• Bränslepump ~1000
• Styrsystem ~5000-15.000

Sedan får du nog kompsänka med nya kolvar och de brukar lätta lädret med minst ~10.000

Räcker det för att övertyga dig om att det inte var någon särskilt bra idé?

*komplett 3" avgassystem kan man ju bygga för ca2000kr om du handlar på mekonimen.
* spridare 2000kr? knappast. behövde 2st 528 spridare till min och dom gick på 1300kr/st.
* sen har ja kollat på högkompskolvar till min och de skulle kosta 12000kr för bara kolvarna och låsningarna och kollade på ross kolvar (riktiga kvalitets grejer) från usa, dom skulle tåla 700hk och dom kostade 5800kr + frakt så de blev ju typ halva kostnaden så ja säger de som tipps till alla. kolla va ni hittar för pris från staterna och leta fler som beställer från usa så blir de MYCKE billigare...

48 Inlägg
13 februari 2007
#11
behöver ju absolut inte bli så dyrt Jonte skrev. Om du skiter i sprut o gör mkt själv så ska de ju gå o få ihop det för under 10k
www.pure-pf.com och gå in på BMW turbo forum finns mkt bra info
lycka till mvh jonas


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#12
262turbo skrev:
tycker nog att du ska läsa på lite före du drar igång ett bygge... när man inte vet vad som behövs för att bygga en turbo motor så är steget ganska långt till att få ihop en spis som funkar bra.... inget illa menat alls..... mvh jimmy

ååå undra varför jag frågar, för att jag VILL LÄRA mig.. hade jag annars frågat? jag hittar inget någon annanstans, vi säger såhär..

turbo, grenrör, å downpipe å sånt vet jag att ja måste ha, grenröret och downpipe ska jag tillverka själv. köpa turbo, men sen..
måste man ha, spridare, IC, å sånt med en gång? lr kan man vänta med det?

kan man sätta i större spridare i en orginalmotor? och det ger mer effekt? om man chipar å sånt me? eller e d bara meningslöst?

MVH båge

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 004 Inlägg
13 februari 2007
#13
en bra start är ju att berätta vad det är för motor du har planerat att bygga turbo på... med ditt val av agregat så anntar jag att det inte är 318:en du ska bygga på.... önskad efekt? motor volym?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 277 Inlägg
13 februari 2007
#14
Följer din tråd då jag går i samma tankar! smile

Visst kan det bli hur dyrt som helst som vissa säger....men då skulle jag köpa en färdig bil.

Vad jag vill är bara att ha det enklast möjliga......alltså inte 1000 jävla hästar utan runt 300hk smile

Det är så du tänker med eller?


1 004 Inlägg
13 februari 2007
#15
då är det väll  billigast att köpa ett komplet "snik kitt" på blocket för 5-10 tusen och bara bulta på och tuta och köra.... men det lär ju komma upp några trådar om motor ras och "varför har jag hål i mina kolvar?"....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
#16
262turbo skrev:
en bra start är ju att berätta vad det är för motor du har planerat att bygga turbo på... med ditt val av agregat så anntar jag att det inte är 318:en du ska bygga på.... önskad efekt? motor volym?

min 318i motor, 1,8 liter, tänkt ca 190 HK

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

169 Inlägg
13 februari 2007
#17
Nu kommer svaret du inte vill ha! Sälj din 318 och köp en 325 istället. Det blir billigare och  du får en bättre motor. Dessutom får du en bil som du kan sälja den dagen det blir aktuellt.

Att du vill lära dig är ju bra, men tyvärr är det inte så lätt att du lär dig det genom tipps i ett forum. Innan man ens ska tänka tanken på ett motorbygge bör man ha goda motorkunskaper såväl praktiskt som teoretiskt. Tyvärr verkar du inte ha det ÄN.

Jag vill inte vara kaxig utan bara avråda dig ifrån ett projekt som bara kommer ge dig bekymmer.

Mvh Mattias

146 Inlägg
14 februari 2007
#18
Till att börja med så ska du hålla dig långt borta från turbokopior. Jag har tre kompisar som köpt sådanna, och alla tre rasade på någon timme eller någon dag.

Börja med att köpa ett gammalt volvo-agg(mitsubishi t16 eller t19) på någon skrot. Få till grenrör och smörjning. Sikta på att ladda 0.3-0.4 i första "versionen" av ditt trim. Skit i IC i första stadiet.

Håll dig till progressiv bränsletrycksregulator och/eller större spridare.


I steg två går du upp mot 0.5-0.6, skaffar IC och nytt sprut eller ett piggyback sprut.

I steg tre så kompsänker du (tjockare packning och/eller andra kolvar), portar toppen, skaffar ny turbo, ordentligt sprut och nytt soppasystem. Nu borde du nå 1 bar och runt 200hk.
Senast redigerat av dstr (14 februari 2007)

5 710 Inlägg
14 februari 2007
#19
beemern skrev:
*komplett 3" avgassystem kan man ju bygga för ca2000kr om du handlar på mekonimen.

Bygga ja men det var inte det jag skrev.....

beemern skrev:
* spridare 2000kr? knappast. behövde 2st 528 spridare till min och dom gick på 1300kr/st.

Där kan du lyssna lite granna till ditt eget tips....kika i USA, där där är det billigt...
2000kr för 4 st kanske var i underkant.... 3000 är nog mer rimligt.

MVH Jonas
..............

1 004 Inlägg
14 februari 2007
#20
till 190hk kan du ha vilka gammla turbo spridare som helst... tex 940 turbo spridare räcker lätt till runt 250hk... kostar runt en 50 lapp styck.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"


Sök