Audi 100 c4 - 92

Miclar
21 april · 7 Inlägg

Audi 100 som rycker och går dåligt, stiften var sotiga.
Satte nya stift och bytte lamdasond och bilen gick bra i ca 5-6mil, sedan började den gå lika dåligt igen.

Någon som har nån ide vad det kan vara?
/Micke

jaka54
21 april · 5 753 Inlägg

Är det femman du har?
Vilka stift satte du i? Bosch sond?
Har du bytt rotor, fördelarlock och olja och luftfilter samt kollat att du inte har läckage i någon slang?

Senast redigerat av jaka54 (22 april )

Miclar
22 april · 7 Inlägg

Jo det är 5cyl
Bosch wr8ltc
Rotor och fördelare är nyligen bytt.
Nytt luftfilter
Sprayat startgas över slangarna utan skillnad.
Olja bytt förra året

jaka54
22 april · 5 753 Inlägg

Och sonden? Bosch?

Miclar
22 april · 7 Inlägg

Sonden är en bosch

jaka54
23 april · 5 753 Inlägg

Du säger att motorn går dåligt ...När då? På tomgång? Vid acceleration? När du kör på motorväg i jämn fart (100km/t)?
Tomgångsvarvet ska var ca 800-850v/min.
Går motorn ojämnt på tomgång så kolla att tomgångsmotorn fungerar (Ta loss och gör rent den vridbara kolven och smörj den). Kolla också att gummislangen fram till tomgångsmotorn är hel genom att spraya på Brakekleen (Motorn reagerar bättre på det än startgas).

Miclar
24 april · 7 Inlägg

Tomgången är jämn på ca 900rpm. Den går dåligt så fort man börjar gasa, rycker fast man kör med jämn gas, spelar ingen roll vilken hastighet.
Alla 5 stift blir sotiga direkt, borstar man av dem går den bättre en kort bit innan den börjar rycka igen.

Miclar
tisdag 09:02 · 7 Inlägg

Haft lös slangar och kollat läkage, rengjort vevhusventilation.
Mätt tändspole.
Hällt spridarrengöring i tanken.
Bilen har bra tomgång, svarar bra på gasen när den är kall, så fort den blir varm börjar den vandra på tomgång och bluddra och knappt gå framåt när man gasar.

jaka54
tisdag 16:56 · 5 753 Inlägg

Är det Bosch stift som rekommenderas? Själv kör jag alltid på NGK BUR 6ET i min femma (Audi 100 Avant 2,0E -89:a). Likadant i min brors Audi 100 Avant  Turbo -91:a.
Blir stiften svartsotiga tyder det på att motorn får för mycket soppa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang