Bromspedal går i botten (Avensis t25)

SebastianLeo
25 april · 13 Inlägg

Som rubriken lyder så får jag inget tryck i bromssystemet. Jag har bytt huvudbromscylinder och luftat med tryck. Lämnade in den på Meca och dom har felsökt och även luftat men fick ingen ordning på det.

Vad kan det vara?

sollu
25 april · 423 Inlägg

Kolla noga med bromsslangar och bromsok. Vi luftar 4 gånger men blir samma sak. Sen byter vi huvudcylinder men blir ingen bättre. Tills sist vi klämma fast bak bromslangarna och lifta fram det blir bättre. Sen släppte vi höger bak bromsoket och pedalen gå i botten. Alltså höger bak bromsok som var kass. Det tar 2 dagar för oss. Lycka till

Hilmer
25 april · 1 789 Inlägg

Är systemet luftat på rätt sätt? Tag först reda på hur just din bil ska luftas.
Det finns lite olika sätt att göra detta på beroende på hur systemen ser ut och hur dom är utformade, på äldre bilar så var ju alltid proceduren att man alltid började med det bromsok som var längst ifrån och sedan tog man sig framåt till alla var luftade. På lite modernare bilar kan andra sätt vara mer riktiga, bl a vet jag att vissa Skoda skulle luftas precis tvärtom, och jag vill minnas att även tändningen skulle vara på för att luftningen skulle kunna utföras korrekt.

SebastianLeo
26 april · 13 Inlägg

Tack så mycket för bra svar. Jag ska kika lite närmare på oken och se om jag luftat i rätt ordning 👍

Jomn
26 april · 58 Inlägg

Hade en kundbil med samma bekymmer (Avensis 2005), personen hade bromsat av ett bromsrör, d.v.s. tömt systemet på bromsvätska.

Bytte röret, men fick ej ur luften. Bytte huvudcylinder då många säger att den kan gå sönder om man trampar den i botten, fick fortfarande inte ur luften.

Testade att lufta med hjälp av dator (aktiverar bl.a. vissa ventiler i ABS-modulen) men blev inte bättre.

Jag trycksatte systemet med hjälp av Mekonomens bromsluftare (art.nr 42-71340) samtidigt som jag hade bilen igång och luftade på det gamla viset. Då försvann all luft och allt fungerade smile

/ Jomn

SebastianLeo
26 april · 13 Inlägg

Jag får bra tryck när bilen är av men så fort jag startar den så går den i botten utan nästan något motstånd.

Kan det vara luft då?

Hade du alltså bilen igång och inte bara tändningen på när du lufta och pumpade du även på pedalen när du använde bromsluftaren?

Jomn
26 april · 58 Inlägg

Ibland kan det vara svårt att känna om någon luft är kvar med bilen avstängd, utan servo.

Hade bilen igång så servon fungerade när jag luftade, tog orimligt lång tid att få ur luften men lyckades som sagt till slut smile

edit: medan jag trycksatte systemet så pumpade jag även på pedalen, med hjälp av en flaska med backventil på nippeln.

/ Jomn

Senast redigerat av Jomn (26 april )

SebastianLeo
26 april · 13 Inlägg

Kan man behöva pressa igenom flera lite bromsvätska och hur avgör man att man är klar med ett ok innan man går vidare?

Ursäkta att jag är så frågvis men du gav mig hopp 😄

Jomn
26 april · 58 Inlägg

Det är lugnt, vill bara hjälpa till smile

Vanligtvis när man bytt ett bromsok så räcker en minut för att lufta, men strular det kan det ta timmar.

Ta en genomskinlig slang och sätt på nippeln, då ser man när det är klar vätska som kommer ut och ej luftbubblor.

Som någon skrev tidigare, lufta i rätt ordning och börja med det bromsok som ligger längst ifrån huvudcylindern (i ditt fall, börja med höger bak).


/ Jomn

SebastianLeo
26 april · 13 Inlägg

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Nya tag imorgon 👍

Återkommer med resultat.

jaka54
26 april · 5 754 Inlägg

Det är också viktigt att hela tiden kolla så att nivån i bromsvätskekärlet inte sjunker för mycket för då får du luft i systemet.

Jomn
26 april · 58 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är också viktigt att hela tiden kolla så att nivån i bromsvätskekärlet inte sjunker för mycket för då får du luft i systemet.

Ja det är sant, glömde nämna det 🙂

/ Jomn

SebastianLeo
26 april · 13 Inlägg

Tack den ska jag hålla koll på 👌

Xebers76
26 april · 2 278 Inlägg

Hade en koppling för många år sedan som bråkade med mig på liknande sätt. Slutade med att jag luftade den baklänges. Fyllde en oljekanna med bromsvätska och pumpade in bromsvätskan via slang direkt på nippeln tills behållaren i bilen var full. Sen funkade det.

Inte alls säkert man kan göra så på bromsar. Bara en tanke.

Och när det gäller bromsar har jag varit med om att man luftar och luftar med det känns svampigt endå. Då har det i regel varit i samband med en bromskloss-byte. Enbart klossar, inte skivor, och då kan dem ibland fjädra en del innan man bromsat in dem och då känns pedalen rätt igen.

Har även varit med om att bromsok varit monterade på fel sida. Detta har inneburit att luftningsnippeln har varit riktad neråt, då får man aldrig ur luften.

Senast redigerat av Xebers76 (26 april )

husseman
27 april · 1 597 Inlägg

Hmm,  en Meca verkstad som inte lyckats att få bromsar som funkar? Låter konstigt, va sa de?  Nåt låter konstigt här, du hade bytt huvudbromscylinder innan du lämnade in till Meca? O den va av bra kvalle? Inte stark eller nåt annat muppmärke från tysksidorna ? Mer info behövs, varför de inte hjälpte dig på Meca . mvh/husse

xXSammy
27 april · 6 580 Inlägg

Har kretsen varit öppen före abs-enheten, vilket den blir vid byte huvudcylinder så rekommenderas stark/krävs dator för att öppna ventilerna i abs-enheten annars går det  inte att lufta

Möjligtvis som nämnts innan, lufta tvärtom.

De/Dem
husseman
27 april · 1 597 Inlägg

Hmm, mjo nån gång får man ta fram datorn för att lufta- men detta borde inte vara nåt problem för en Meca verkstad.
mvh/husse

SebastianLeo
27 april · 13 Inlägg

Så här var det. Jag lämnade in bilen för att byta huvudbromscylinder då jag tappade trycket i bromssystemet.

När dom hade bytt den så ringde dom och sa att det fortfarande var samma problem och då kom vi överens om att dom skulle felföka.

Dagen därpå sa dom att dom inte kunde hitta felet och att dom luftat bromsarna igen med 2 bar och att jag borde lämna in den till toyota.

Men nu efter att jag gjort som Jomo sa så har jag äntligen fått tillbaka trycket! Tack återigen för hjälpen!

Visst borde man be om pengar tillbaka för "felsökning" åtminstone? Tycker det är katastrof att dom inte kunde lösa det.

sollu
27 april · 423 Inlägg

Jag tror att problemet ligger på bromsok eller bromslangarna.

zzr94092
27 april · 4 399 Inlägg

"Men nu efter att jag gjort som Jomo sa så har jag äntligen fått tillbaka trycket! Tack återigen för hjälpen!"
Har du "sollu"ens läst inlägget före ditt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang