Identifiera bilbatteri

NuclearAnt
5 maj · 1 Inlägg

Tjena allesammans!

Bilen det hela rör är en Mistubishi Colt (VI) 1.3 från 2010

Jag har lite problem med att identifiera batteriet i min bil som verkar ha dött. Satt och letade nytt batteri online men det finns ju flera olika typer och vissa av dem är det viktigt (såvitt jag förstått) att man byter till samma typ av batteri.
Problemet nu är att mitt batteri är en kolsvart klump utan någon som helst identifierbar information utöver att siffrorna 2060 är instämplade i den svarta plasten på ett ställe. Inga etiketter eller någonting.
Jag misstänker blybatteri men vill inte chansa. Även på sidor där jag får mata in mitt regnummer så dyker det upp Bly, AGM och EFB som kompatibla batterier med stora fina varningar att om du har ett EFB så måste du skaffa ett EFB även om det låter osannolikt efter vad jag läst om EFB batterier.

Om jag misstänker blybatteri, hur mycket medhåll får jag från er då? Är ni av någon annan åsikt? Varför isåfall? Jag är hyfsat okunnig på området så all hjälp är uppskattad.

Tack på förhand!
/Tomas

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj · 14 079 Inlägg

NuclearAnt skrev:
Tjena allesammans!

Bilen det hela rör är en Mistubishi Colt (VI) 1.3 från 2010

Jag har lite problem med att identifiera batteriet i min bil som verkar ha dött. Satt och letade nytt batteri online men det finns ju flera olika typer och vissa av dem är det viktigt (såvitt jag förstått) att man byter till samma typ av batteri.
Problemet nu är att mitt batteri är en kolsvart klump utan någon som helst identifierbar information utöver att siffrorna 2060 är instämplade i den svarta plasten på ett ställe. Inga etiketter eller någonting.
Jag misstänker blybatteri men vill inte chansa. Även på sidor där jag får mata in mitt regnummer så dyker det upp Bly, AGM och EFB som kompatibla batterier med stora fina varningar att om du har ett EFB så måste du skaffa ett EFB även om det låter osannolikt efter vad jag läst om EFB batterier.

Om jag misstänker blybatteri, hur mycket medhåll får jag från er då? Är ni av någon annan åsikt? Varför isåfall? Jag är hyfsat okunnig på området så all hjälp är uppskattad.

Tack på förhand!
/Tomas

Köp ett AGM. Mät storleken LxBxH och se att polställningen är likadan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
5 maj · 5 797 Inlägg

Det är så här! Alla bilbatterier är blybatterier! Sen finns det olika sätt som tillverkarna har byggt upp batterierna innuti, men det är fortfarande "blyplattor" innuti!
"Vanliga" moderna bilbatterier är helt inkapslade och har antingen lös syra i eller en syra i geleform. "Gammaldags" bilbatterier hade plastkorkar vid varje battericell som gjorde att man kunde fylla på vatten om batteriet hade "kokat" och förlorat vätska. -Sådana batterier säljs nästan inte längre utan i dag är alla moderna bilbatterier helt slutna (Går inte att fylla på vätska i dessa).

Så när man väljer batteri så välja ett bilbatteri som passar i batterihållaren i bilen...konstigare är så är det inte!
AGM batterier (Forfarande blybatterier) är uppbyggda med glasfibermattor" indränkta i syra "mellan" blyplattorna, vilket gör att de ska tåla vibrationer bättre än "vanliga" batterier, men de är inte "bättre"än vanliga batterier bara dyrare eftersom de har en uppbyggnad som är mer raffinerad.
Regeln för att ladda ett blybatteri är att man som mest  laddar (Vi pratar ampere här)med tiondelen av batteriets kapacitet vilket betyder att ett 70A batteri mest laddas med 7A men...det här är inte något man behöver tänka på eftersom moderna laddare klarar av detta automatiskt åt oss.
Detta  om blybatterier.

När det sedan gäller modernare batterier som Life och Lipo batterier (Lipo sitter t.ex i nästan alla elbilar och i alla telefoner) så fordras det specialladdare till dessa. Dessa batterier innehåller mycket mer "kraft" och kan lämna betydligt mer "kraft  än vanliga blybatterier. Men dessa används inte (ännu) i vanliga bilar.

Senast redigerat av jaka54 (5 maj )

Hamilton
6 maj · 8 868 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är så här! Alla bilbatterier är blybatterier! Sen finns det olika sätt som tillverkarna har byggt upp batterierna innuti, men det är fortfarande "blyplattor" innuti!
"Vanliga" moderna bilbatterier är helt inkapslade och har antingen lös syra i eller en syra i geleform. "Gammaldags" bilbatterier hade plastkorkar vid varje battericell som gjorde att man kunde fylla på vatten om batteriet hade "kokat" och förlorat vätska. -Sådana batterier säljs nästan inte längre utan i dag är alla moderna bilbatterier helt slutna (Går inte att fylla på vätska i dessa).

Så när man väljer batteri så välja ett bilbatteri som passar i batterihållaren i bilen...konstigare är så är det inte!
AGM batterier (Forfarande blybatterier) är uppbyggda med glasfibermattor" indränkta i syra "mellan" blyplattorna, vilket gör att de ska tåla vibrationer bättre än "vanliga" batterier, men de är inte "bättre"än vanliga batterier bara dyrare eftersom de har en uppbyggnad som är mer raffinerad.
Regeln för att ladda ett blybatteri är att man som mest  laddar (Vi pratar ampere här)med tiondelen av batteriets kapacitet vilket betyder att ett 70A batteri mest laddas med 7A men...det här är inte något man behöver tänka på eftersom moderna laddare klarar av detta automatiskt åt oss.
Detta  om blybatterier.

När det sedan gäller modernare batterier som Life och Lipo batterier (Lipo sitter t.ex i nästan alla elbilar och i alla telefoner) så fordras det specialladdare till dessa. Dessa batterier innehåller mycket mer "kraft" och kan lämna betydligt mer "kraft  än vanliga blybatterier. Men dessa används inte (ännu) i vanliga bilar.

Finns inga bilar som har Lithium Polymer (Li-Po) batterier, möjligen kan du hitta dom i RC-bilar.

Fotograf på tierpidag.se
zemet
6 maj · 4 047 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är så här! Alla bilbatterier är blybatterier! Sen finns det olika sätt som tillverkarna har byggt upp batterierna innuti, men det är fortfarande "blyplattor" innuti!
"Vanliga" moderna bilbatterier är helt inkapslade och har antingen lös syra i eller en syra i geleform. "Gammaldags" bilbatterier hade plastkorkar vid varje battericell som gjorde att man kunde fylla på vatten om batteriet hade "kokat" och förlorat vätska. -Sådana batterier säljs nästan inte längre utan i dag är alla moderna bilbatterier helt slutna (Går inte att fylla på vätska i dessa).

Så när man väljer batteri så välja ett bilbatteri som passar i batterihållaren i bilen...konstigare är så är det inte!
AGM batterier (Forfarande blybatterier) är uppbyggda med glasfibermattor" indränkta i syra "mellan" blyplattorna, vilket gör att de ska tåla vibrationer bättre än "vanliga" batterier, men de är inte "bättre"än vanliga batterier bara dyrare eftersom de har en uppbyggnad som är mer raffinerad.
Regeln för att ladda ett blybatteri är att man som mest  laddar (Vi pratar ampere här)med tiondelen av batteriets kapacitet vilket betyder att ett 70A batteri mest laddas med 7A men...det här är inte något man behöver tänka på eftersom moderna laddare klarar av detta automatiskt åt oss.
Detta  om blybatterier.

När det sedan gäller modernare batterier som Life och Lipo batterier (Lipo sitter t.ex i nästan alla elbilar och i alla telefoner) så fordras det specialladdare till dessa. Dessa batterier innehåller mycket mer "kraft" och kan lämna betydligt mer "kraft  än vanliga blybatterier. Men dessa används inte (ännu) i vanliga bilar.

Du har rätt i mycket av det du skriver, men jag vill hända att AGM är överlägset ett vanligt batteri och kan därför motivera det dyrare priset.

Ett AGM batteri kan laddas ur till ungefär 70% utan att ta skada, DVS du kan nyttja mer utan dom AH batteiet är på. Ett "vanligt blött" batteri är 30-50%.

Ett AGM batteri klarar ungefär 50% fler laddcykler innan det är förbrukat, dvs ett AGM batteri håller 50% längre.

Har man tex en dieselvärmare som drar mycket ström eller kör mycket korta sträckor under veckan och kanske en längre tur på helgen så batteriet laddas upp så är AGM bättre.

Skall man bara ha bilen en kortare period i ett år eller 2 så är det kanske ingen ide att lägga pengarna på AGM men i det långa loppet lönare det sig om man tänkt behålla bilen ett längre tag.

Till TS, följ Vettemannens råd.

Mät höjd bredd och djup och notera batteripolernas position.
Köp sedan ett batteri med samma dimensioner.
Vill du ha ett batteri som håller länge så köper du AGM.
VIll du ha ett billigt batteri som funkar några år så köper du ett vanligt billigt batteri.

Senast redigerat av zemet (6 maj )

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mossan1
6 maj · 2 871 Inlägg

En Mitsubishi Colt år 2010 är ingen märkvärdig bil, så gör som redan har sagts:  köp ett efter måtten och batteripolernas placering. (Finns spegelvända och då når ev inte kablarna)

Köp var du vill.
Har personligen MYCKET goda erfarenheter av Biltemas silverfärgade.
Dom får spö som bara den i maskinerna på gården och bara levererar. Nu i flera år. Dubbelt så dyra vore inte dubbelt så bra, törs jag säga.

Muskelbil
6 maj · 400 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är så här! Alla bilbatterier är blybatterier! Sen finns det olika sätt som tillverkarna har byggt upp batterierna innuti, men det är fortfarande "blyplattor" innuti!
"Vanliga" moderna bilbatterier är helt inkapslade och har antingen lös syra i eller en syra i geleform. "Gammaldags" bilbatterier hade plastkorkar vid varje battericell som gjorde att man kunde fylla på vatten om batteriet hade "kokat" och förlorat vätska. -Sådana batterier säljs nästan inte längre utan i dag är alla moderna bilbatterier helt slutna (Går inte att fylla på vätska i dessa).

Så när man väljer batteri så välja ett bilbatteri som passar i batterihållaren i bilen...konstigare är så är det inte!
AGM batterier (Forfarande blybatterier) är uppbyggda med glasfibermattor" indränkta i syra "mellan" blyplattorna, vilket gör att de ska tåla vibrationer bättre än "vanliga" batterier, men de är inte "bättre"än vanliga batterier bara dyrare eftersom de har en uppbyggnad som är mer raffinerad.
Regeln för att ladda ett blybatteri är att man som mest  laddar (Vi pratar ampere här)med tiondelen av batteriets kapacitet vilket betyder att ett 70A batteri mest laddas med 7A men...det här är inte något man behöver tänka på eftersom moderna laddare klarar av detta automatiskt åt oss.
Detta  om blybatterier.

När det sedan gäller modernare batterier som Life och Lipo batterier (Lipo sitter t.ex i nästan alla elbilar och i alla telefoner) så fordras det specialladdare till dessa. Dessa batterier innehåller mycket mer "kraft" och kan lämna betydligt mer "kraft  än vanliga blybatterier. Men dessa används inte (ännu) i vanliga bilar.

Vad är en vanlig bil?
Vad är en ovanlig bil?

torsen
6 maj · 7 274 Inlägg

Vettemannen skrev:

NuclearAnt skrev:
Tjena allesammans!

Bilen det hela rör är en Mistubishi Colt (VI) 1.3 från 2010

Jag har lite problem med att identifiera batteriet i min bil som verkar ha dött. Satt och letade nytt batteri online men det finns ju flera olika typer och vissa av dem är det viktigt (såvitt jag förstått) att man byter till samma typ av batteri.
Problemet nu är att mitt batteri är en kolsvart klump utan någon som helst identifierbar information utöver att siffrorna 2060 är instämplade i den svarta plasten på ett ställe. Inga etiketter eller någonting.
Jag misstänker blybatteri men vill inte chansa. Även på sidor där jag får mata in mitt regnummer så dyker det upp Bly, AGM och EFB som kompatibla batterier med stora fina varningar att om du har ett EFB så måste du skaffa ett EFB även om det låter osannolikt efter vad jag läst om EFB batterier.

Om jag misstänker blybatteri, hur mycket medhåll får jag från er då? Är ni av någon annan åsikt? Varför isåfall? Jag är hyfsat okunnig på området så all hjälp är uppskattad.

Tack på förhand!
/Tomas

Köp ett AGM. Mät storleken LxBxH och se att polställningen är likadan.

/Benny

Och även poldiametern.
Vissa bilar, bl a min japanska Suzuki, har "små" poler på batteriet.
Går ju att byta polskor.
Men jobbigt om huvudsäkringen är integrerad i pluskabelskon.

jaka54
6 maj · 5 797 Inlägg

"Vanliga bilar" är bilar som körs på allmän väg.
"Ovanliga bilar" är bilar som bara är avsedda att köras i tävlingssammanhang ,på bana.

Muskelbil
8 maj · 400 Inlägg

jaka54 skrev:
"Vanliga bilar" är bilar som körs på allmän väg.
"Ovanliga bilar" är bilar som bara är avsedda att köras i tävlingssammanhang ,på bana.

Jag har inte något svar på det

husseman
9 maj · 1 605 Inlägg

Hehe, till TS - köp ett AGM batteri om du tänkt behålla bilen Yuasa kan Rek.
Ska du bara hålla bilen vid liv nåt år- köp billigaste Feltemabatteri.
mvh/Husse

jaka54
9 maj · 5 797 Inlägg

Körde med ett silverfärgat Biltemabatteri i 18 år i min Audi 100 -89:a.
Vi kör med silverfärgat Biltemabatteri i klubbens Belosklippare sedan 10 år tillbaka.
Brorsan har ett silverfärgat Biltemabatteri i sin Audi 100 Turbo 91:a sedan 7 år tillbaka.
Säger väl något om hur bra de batterierna  fungerar!?

Muskelbil
9 maj · 400 Inlägg

jaka54 skrev:
Körde med ett silverfärgat Biltemabatteri i 18 år i min Audi 100 -89:a.
Vi kör med silverfärgat Biltemabatteri i klubbens Belosklippare sedan 10 år tillbaka.
Brorsan har ett silverfärgat Biltemabatteri i sin Audi 100 Turbo 91:a sedan 7 år tillbaka.
Säger väl något om hur bra de batterierna  fungerar!?

Biltemas batterier har ojämn kvalitet och livslängd
Varför?
Det är olika tillverkare av batterierna och allt annat från biltema också.
Produktetna Köps in från stora fabriker i Kina och sätts biltema på sakerna
Samma saker som från temu och alibaba.

En del funkar länge som dom du skrev om och några går sönder fort.

jaka54
9 maj · 5 797 Inlägg

Hur vet du att batterierna har ojämn kvalite?

Muskelbil
10 maj · 400 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur vet du att batterierna har ojämn kvalite?

Många fungerar bra som dina och många går sönder
Hade kvalitet varit jämn hade det varit mer lika för alla andvändare

Se på KIA de flesta bilarna håller bra.
Jämn kvalitet

Se på AUDI många är problem bilar några fungerar bra
Ojämn kvalitet

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj · 17 556 Inlägg

Muskelbil skrev:

jaka54 skrev:
Hur vet du att batterierna har ojämn kvalite?

Många fungerar bra som dina och många går sönder
Hade kvalitet varit jämn hade det varit mer lika för alla andvändare

Se på KIA de flesta bilarna håller bra.
Jämn kvalitet

Se på AUDI många är problem bilar några fungerar bra
Ojämn kvalitet

Bra förklaring där! Batterier är en djungel. Det är riktigt att kvaliteten skiftar enormt. Ett märke som var bra för 3 år sedan kan vara kass nu. Biltema har ju lite press på sig. De säljer nog mycket batterier... Så ser de tendenser till att kvalitet går ner så tar de nog tag i problemet. Undrar vem som tillverkar silverbatterierna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang