Död koppling Passat B6

Hugan
6 maj · 31 Inlägg

Passat B6 2.0 FSI -06

Hejsan svejsan!

Skulle köra hem innan från min praktik. Märkte direkt att kopplingen var skum. Liksom seg och hård, och när man körde och växlade så hackade den och fastnade i olika positioner. Skickade till polaren och han tyckte det var jävligt skumt.

Iallafall. Stannade i en korsning och kollade bromsvätskan, sen skulle jag köra iväg igen. Startade även om bilen ifall att den hade strulat till med något. När jag ska trycka ner kopplingen så är den stenhård. Dum som jag är så trycker jag hårdare, varav den går rakt i botten och stannar där.

Det lät som att jag drog av någonting för det var verkligen det ljudet av att något gick av. Men kanske jag som är ute och cyklar?

Kopplingen överlag har inte gett några missljud eller något. Den har varit lite skum innan att den växlar mellan att vara jätte lätt att trycka ner och går hela vägen upp, till att det ligger och glappar lite med 1-2cm mellanrum mellan toppläget och där den tar. Men verkligen inte i det läget att den knappt går att trycka ner.

Nu har jag iallafall ingen koppling kvar och undrar vad jag har hittat på? Uppskattar all hjälp. Behöver maskinen vardagligen så behöver fixa det helst igår big_smile

Bilen har bara stått från morgon till eftermiddag och ingen har pillat på den. Men börjar bli trött på att skithögen går sönder varje gång man lämnar den... sist var det fläkten, nu är det kopplingen big_smile

//

Hugo

Mossan1
6 maj · 2 871 Inlägg

Ett möjligt scenario är att lagret kärvade på axeln och nu gick inte slavcylindern tillbaka när pedalen släpptes. Sen med ett pedaltryck till går den för långt och "ploppar ur". Säkert visst motstånd innan den gör det.

Om så är fallet måste växellådan ner.
Oavsett vad som hänt kopplingen måste lådan ner, såvida inte felet enbart är i huvudcylindern vid kopplingspedalen.  Därför bör den uteslutas först.  Någonstans borde bromsvätska rinna.....   Från kopplingskåpan = slavcylindern.
Från torpedväggen under huven eller inne i bilen = huvudcylindern.

Det måste inte rinna till 100% säkerhet. Men troligt.

Senast redigerat av Mossan1 (6 maj )

Hugan
7 maj · 31 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ett möjligt scenario är att lagret kärvade på axeln och nu gick inte slavcylindern tillbaka när pedalen släpptes. Sen med ett pedaltryck till går den för långt och "ploppar ur". Säkert visst motstånd innan den gör det.

Om så är fallet måste växellådan ner.
Oavsett vad som hänt kopplingen måste lådan ner, såvida inte felet enbart är i huvudcylindern vid kopplingspedalen.  Därför bör den uteslutas först.  Någonstans borde bromsvätska rinna.....   Från kopplingskåpan = slavcylindern.
Från torpedväggen under huven eller inne i bilen = huvudcylindern.

Det måste inte rinna till 100% säkerhet. Men troligt.

Hittade felen. Det som lät som att det gick av var ”pinnen” som sitter bakom pedalen. Det plus att det är läckage i kopplingen till pedalen, så det droppar ständigt bromsvätska därifrån. Blir att montera ner allt idag och kolla närmre på det. Blir förmodligen en ny pedal👍🏻

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang