3436
Sök

Catch tank

65 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
Jag undrar vad en "Catch tank" är för någon.
Finns det någon som kan vara så snäll och berätta detta för mig?
MVH Daniel

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 februari 2007
oftast har man olje catchtank sätter den mellan vevhusventilation och insuget (Dålig förklaring på placering fredag idag skyller på det wink) fångar upp olja och slamm som annars skulle gått tillbax in i motorn helt enkelt änvänds även i vattensystem ibland samt bränslesystemet...

5 710 Inlägg
17 februari 2007
Direktöversättning blir "fånga upp" tank och det är just det som är vitsen.
Antingen har man den för att man vill fånga upp oönskade saker t.ex olja i vevhusventilationsluften.
Eller så har man den tex i ett bränslesystem för att pumpen alltid skall ha bränsle att suga ifrån eller likadant i oljesystemet.
Vid väldiga g-krafter som kan uppstå vid kraftig kurvtagning kan ju faktiskt bränsle/oljemängd flyttas till ett ställe där pumparna inte kommer åt att suga=det blir inge bra.
Har man då en catch-tank har man ett extra förråd= man klarar kurvan utan  att bränsle/oljesystemet fylls med luft.

MVH Jonas
..............

3 Inlägg
27 februari 2007
Sorry där Jonas du tänker på collector tank. Jonte har rätt i det han säger. Du kanske borde komma över och kolla lite närmare på JDM Insider avsnitt 3 när dom är hos A'pexi kyoto wink om du inte tror mig...

8 883 Inlägg
28 februari 2007
jonTe har rätt som vanligt. smile

Fotograf på tierpidag.se

Sök