Hej
Har en 2001'as A4 1.8T Avant Quattro Dahlbäck chippad sen 2 år tillbaks.
Har fått lite snea vingar på sugsidan på min turbo rev upp idag och konstaterade en del saker som jag tänkte bolla med er.
Bakgrund:
Jag var in med bilen på en mellan service i Måndags hos Audi i Örnsköldsvik 18000mil , bytte olja+filter rörde ej något luftfilter eller stift då det var bytt förra gången. Servicen gick bra och jag hade inga annmärkningar.
Åkte där ifrån ca 5 km och ställde undan bilen för dagen. Inget konstigt med det.
Sen var det kanske -15 grader i Tisdags morse när jag åkte från tjejen mot Bispgården ca 15 mil, hade ingen motorvärmare då jag stog på en gäst parkering.
När jag kommit ca 7 mil körde jag om en lastbil och konstaterade att bilen känndes ovanligt trött var som inget riktigt klipp i turbon, jag gasade på lite å tänkte att den kanske fått nå spel. Ingen förändring, testade då att slå av motorn fram å tillbaks i farten alltså slog av tänningen med kopplingen å friläge i, sen startade jag den med friläge å koppling i med startmotorn å gasade till. Nu hade turbon vaknat och den laddade som vanligt men nu hördes ett tjutande ljud varje gång turbon laddade...
Körde hem med bilen lugnt och försiktigt försökte undvika att turbon laddade i onödan.
Felsökning:
Började med att riva isär nu idag Lördag för att försöka hitta någon läcka samt kolla wastegate samt om proppellern fått någon skada. När jag rev lös slangen som går från vevhusventilationen via en liten plast ventil (Pressure control valve for crankshaft housing ventilation) in i insugsslangen rann det ca 5cl kondens vatten ur denna slang. Tankar började genast i mitt huvud om hur detta vatten sett ut när det var -15 grader...
Ventilen som detta går via är öppen som ett såll man blåser åt båda håll vet ej hur den ska fungera men någon av er kanske vet?
När jag sedan rivit ner till trubon så kunde jag bara konstatera att en vinge böjt sig innåt och är nog orsaken till mitt missljud.
Kollade wastegaten genom att blåsa svagt med tryckluft och staget rör sig som det ska är tätt när man blåser suger med.
Funderat lite på bypass ventilen (Mecnhanical -recirculation valve) den som har en slang från insuget som går längs framsidan av motorn, den går att suga/blåsa hur som hellst i utan att det är nogot motstånd ska det vara så?
Nu till min egentliga fråga:
Kan det vara is från vevhusventilationen som släppt och sugits in i turbon?
Har svårt å tänka mig vad annat som ska kunnat åka in där och böja vingen.
Kännt lite på lagret med och det känns lite glapp även i axialled ca 1mm svårt att känna när det är så litet hål å få in fingrarna i...
En annan orsak kan ju kanske vara att lagret glappat så att vingen tagit i väggen men den har böjt sig kanske fem milimeter i överkant mjukt innåt så det ser nästan mer ut som ett föremål tagit i men det är svårt att säga (min första turbo bil).
Blir väll till att köpa en ny turbo men det skulle vara roligt att veta vad som orsakat haverit så det om möjligt går att förhindra att det händer igen.
Har någon några tipps om bra firmor att handla utbytes turbos från gärna i sundsvall, östersund, örnsköldsvik regionen.
Får ursäkta om det blev långt men det känndes som det var lika bra å ta hela historien på en gång
Har en 2001'as A4 1.8T Avant Quattro Dahlbäck chippad sen 2 år tillbaks.
Har fått lite snea vingar på sugsidan på min turbo rev upp idag och konstaterade en del saker som jag tänkte bolla med er.
Bakgrund:
Jag var in med bilen på en mellan service i Måndags hos Audi i Örnsköldsvik 18000mil , bytte olja+filter rörde ej något luftfilter eller stift då det var bytt förra gången. Servicen gick bra och jag hade inga annmärkningar.
Åkte där ifrån ca 5 km och ställde undan bilen för dagen. Inget konstigt med det.
Sen var det kanske -15 grader i Tisdags morse när jag åkte från tjejen mot Bispgården ca 15 mil, hade ingen motorvärmare då jag stog på en gäst parkering.
När jag kommit ca 7 mil körde jag om en lastbil och konstaterade att bilen känndes ovanligt trött var som inget riktigt klipp i turbon, jag gasade på lite å tänkte att den kanske fått nå spel. Ingen förändring, testade då att slå av motorn fram å tillbaks i farten alltså slog av tänningen med kopplingen å friläge i, sen startade jag den med friläge å koppling i med startmotorn å gasade till. Nu hade turbon vaknat och den laddade som vanligt men nu hördes ett tjutande ljud varje gång turbon laddade...
Körde hem med bilen lugnt och försiktigt försökte undvika att turbon laddade i onödan.
Felsökning:
Började med att riva isär nu idag Lördag för att försöka hitta någon läcka samt kolla wastegate samt om proppellern fått någon skada. När jag rev lös slangen som går från vevhusventilationen via en liten plast ventil (Pressure control valve for crankshaft housing ventilation) in i insugsslangen rann det ca 5cl kondens vatten ur denna slang. Tankar började genast i mitt huvud om hur detta vatten sett ut när det var -15 grader...
Ventilen som detta går via är öppen som ett såll man blåser åt båda håll vet ej hur den ska fungera men någon av er kanske vet?
När jag sedan rivit ner till trubon så kunde jag bara konstatera att en vinge böjt sig innåt och är nog orsaken till mitt missljud.
Kollade wastegaten genom att blåsa svagt med tryckluft och staget rör sig som det ska är tätt när man blåser suger med.
Funderat lite på bypass ventilen (Mecnhanical -recirculation valve) den som har en slang från insuget som går längs framsidan av motorn, den går att suga/blåsa hur som hellst i utan att det är nogot motstånd ska det vara så?
Nu till min egentliga fråga:
Kan det vara is från vevhusventilationen som släppt och sugits in i turbon?
Har svårt å tänka mig vad annat som ska kunnat åka in där och böja vingen.
Kännt lite på lagret med och det känns lite glapp även i axialled ca 1mm svårt att känna när det är så litet hål å få in fingrarna i...
En annan orsak kan ju kanske vara att lagret glappat så att vingen tagit i väggen men den har böjt sig kanske fem milimeter i överkant mjukt innåt så det ser nästan mer ut som ett föremål tagit i men det är svårt att säga (min första turbo bil).
Blir väll till att köpa en ny turbo men det skulle vara roligt att veta vad som orsakat haverit så det om möjligt går att förhindra att det händer igen.
Har någon några tipps om bra firmor att handla utbytes turbos från gärna i sundsvall, östersund, örnsköldsvik regionen.
Får ursäkta om det blev långt men det känndes som det var lika bra å ta hela historien på en gång
0
0
0
0