Det skrivs ofta om "snärt i subbasar". Detta är ett kapitel som behövs redas ut.
------------------------------------------------------
Musik, eller det som fysikaliskt beskrivs med ordet vågformer, kan i princip brytas ner i tre (besläktade) egenskaper. "fasta grundtoner" , "komplexa fasta toner" och "attacker".
En "fast grundtonton" är en sinuston på en viss frekvens.
En "komplex fast ton" är en ton sammansatt av flera frekvenser, grundton och övertoner.
En "attack" är ett skeende i tiden som inte är sinusformat.
Det finns ett samband mellan dessa egenskaper. Detta samband gör att man kan bryta ner vilken "attack" som helst - dvs vilket skeende i tiden som helst - i "fasta toner", sinustoner.
Detta kallas att gå från tid till frekvens (tidsdomän till frekvensdomän).
Var nu så väldigt vänliga att inse att denna matematisk/fysikaliska teori, Fouriertransform, är så grundläggande att ingenting av det som ni som moderna männsikor använder skulle fungera om denna teori inte var sann! Det går dessutom att se detta enkelt med en spektrumanalysator. (som bygger på FFT, Fast Fourier Transform).
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transform
---------------------------------------------------------------
OK, nu har vi tex en trummis som kickar till på sin baskagge. Det som kommer ut från mikrofonen på baskaggen är en signal som i tidsperspektivet är en "attack" följd av en efterklang. Detta motsvaras i frekvensplanet av en grundton och en massa övertoner. Alla dessa övertoner har olika styrka - amplitud - och avklingar olika fort.
Om nu baskaggen vore ideal så skulle det bara finnas en enda grundton - ofta runt 50 - 60Hz på en baskagge. Nu är inga instrument ideala så man får alltid flera olika "grundtoner" men detta spelar ingen roll eftersom alla mekanismen är densamma - dvs grundtoner genererar övertoner.
Övertoner är ALLTID multiplar av grundtonen, dvs om grundtonen är 60Hz, då är första MÖJLIGA övertonen 120Hz, nästa 180Hz, nästa 240Hz etc.
------------------------------------------------------------------
Nu har vi alltså en subbas som är frekvensskuren så att den bara återger frekvenser under 80Hz. Matar vi nu in signalen från baskaggen som kommer bara grundtonen - 60Hz - att återges av subbasen. All annan information - ljud - från attacken kommer att ligga högre i frekvens - dvs all annan information än just grundtonen återges av middar och diskanter.
Det som är viktigt att inse här är att en subbas som klarar av att spela till 80Hz - och är frekvensskuren till 80Hz med ett lågpassfilter inte kan vara "snabbare" eller "långsammare" än 80Hz. Frekvens är bara ett sätt att beskriva tid -snabbhet - på ett annat sätt.
Klarar basen av att spela med "full output" vid dessa 80Hz så spelar det ingen roll om magneten är stor som Halland eller liten som en tekopp, ingen av varianterna kommer att vara snabbare eller långsammare. 80Hz är 80Hz är 80Hz. Det går alltså inte att få 80Hz att bli "snabbare" med en större/kraftigare magnet.
Så faktum är att en subbas inte har en aning om hur mycket attack det är i en elbas eller baskagge. Subbasen tar bara hand om grundtonen. Och desto häftigare attack det är - desto större mängd energi kommer att hamna i mid + diskant, men det kan ändå vara exakt samma nivå på grundtonen.
Det går alltså inte att på något sätt "beordra" mera snärt ifrån en subbas genom att sätta dit ett mindre element. Återigen: Subasen har inte en jädra aning om hur "brant" en attack i en signal är.
-----------------------------------------------------------------
Att baslådor/basar ändå låter olika beror på en massa andra egenskaper. Zoopåse tar upp en av dom i sitt inlägg direkt nedan, grupplöptid. Men det finns många andra egenskaper som spelar oändligt mycket större roll än själva elementet. Centrala problem är lådans avstämning och basens fasläge gentemot fasläget hos mid/diskant när ljudet når lyssnarens öron.
Lådans storlek/avstämning kontra elementets fysikaliska parametrar (Thiele-Small parametrarna) kommer att avgöra i princip allt om hur lådan beter sig med det element man har valt. Att säga att 10" är bäst för en viss slags musik kan man inte göra utan det är som att rekommendera "storlek 43 i skor för det passar mig bäst".
Här kommer vi alltså in på dimensionering och anpassning, och där är där man skall jaga om man är ute efter fungerande, tajt, bas med "attack".
Och dimensionering / anpassing var inte topic för denna förklaring.
/Göran
Not 1: Jag har med flit förenklat beskrivningen runt Fouriertransform. Det spelar ingen roll för sammanhanget men jag ville undvika att trampa in på begrepp runt tidsinvarians.
Not 2: Tro inte att det finns en "verklighet" som är annan än teorierna runt Fouriertransform. En vetenskaplig teori är just att beskriva verkligheten som vi känner och kan mäta den. Skilj från hypotes.
------------------------------------------------------
Musik, eller det som fysikaliskt beskrivs med ordet vågformer, kan i princip brytas ner i tre (besläktade) egenskaper. "fasta grundtoner" , "komplexa fasta toner" och "attacker".
En "fast grundtonton" är en sinuston på en viss frekvens.
En "komplex fast ton" är en ton sammansatt av flera frekvenser, grundton och övertoner.
En "attack" är ett skeende i tiden som inte är sinusformat.
Det finns ett samband mellan dessa egenskaper. Detta samband gör att man kan bryta ner vilken "attack" som helst - dvs vilket skeende i tiden som helst - i "fasta toner", sinustoner.
Detta kallas att gå från tid till frekvens (tidsdomän till frekvensdomän).
Var nu så väldigt vänliga att inse att denna matematisk/fysikaliska teori, Fouriertransform, är så grundläggande att ingenting av det som ni som moderna männsikor använder skulle fungera om denna teori inte var sann! Det går dessutom att se detta enkelt med en spektrumanalysator. (som bygger på FFT, Fast Fourier Transform).
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_transform
---------------------------------------------------------------
OK, nu har vi tex en trummis som kickar till på sin baskagge. Det som kommer ut från mikrofonen på baskaggen är en signal som i tidsperspektivet är en "attack" följd av en efterklang. Detta motsvaras i frekvensplanet av en grundton och en massa övertoner. Alla dessa övertoner har olika styrka - amplitud - och avklingar olika fort.
Om nu baskaggen vore ideal så skulle det bara finnas en enda grundton - ofta runt 50 - 60Hz på en baskagge. Nu är inga instrument ideala så man får alltid flera olika "grundtoner" men detta spelar ingen roll eftersom alla mekanismen är densamma - dvs grundtoner genererar övertoner.
Övertoner är ALLTID multiplar av grundtonen, dvs om grundtonen är 60Hz, då är första MÖJLIGA övertonen 120Hz, nästa 180Hz, nästa 240Hz etc.
------------------------------------------------------------------
Nu har vi alltså en subbas som är frekvensskuren så att den bara återger frekvenser under 80Hz. Matar vi nu in signalen från baskaggen som kommer bara grundtonen - 60Hz - att återges av subbasen. All annan information - ljud - från attacken kommer att ligga högre i frekvens - dvs all annan information än just grundtonen återges av middar och diskanter.
Det som är viktigt att inse här är att en subbas som klarar av att spela till 80Hz - och är frekvensskuren till 80Hz med ett lågpassfilter inte kan vara "snabbare" eller "långsammare" än 80Hz. Frekvens är bara ett sätt att beskriva tid -snabbhet - på ett annat sätt.
Klarar basen av att spela med "full output" vid dessa 80Hz så spelar det ingen roll om magneten är stor som Halland eller liten som en tekopp, ingen av varianterna kommer att vara snabbare eller långsammare. 80Hz är 80Hz är 80Hz. Det går alltså inte att få 80Hz att bli "snabbare" med en större/kraftigare magnet.
Så faktum är att en subbas inte har en aning om hur mycket attack det är i en elbas eller baskagge. Subbasen tar bara hand om grundtonen. Och desto häftigare attack det är - desto större mängd energi kommer att hamna i mid + diskant, men det kan ändå vara exakt samma nivå på grundtonen.
Det går alltså inte att på något sätt "beordra" mera snärt ifrån en subbas genom att sätta dit ett mindre element. Återigen: Subasen har inte en jädra aning om hur "brant" en attack i en signal är.
-----------------------------------------------------------------
Att baslådor/basar ändå låter olika beror på en massa andra egenskaper. Zoopåse tar upp en av dom i sitt inlägg direkt nedan, grupplöptid. Men det finns många andra egenskaper som spelar oändligt mycket större roll än själva elementet. Centrala problem är lådans avstämning och basens fasläge gentemot fasläget hos mid/diskant när ljudet når lyssnarens öron.
Lådans storlek/avstämning kontra elementets fysikaliska parametrar (Thiele-Small parametrarna) kommer att avgöra i princip allt om hur lådan beter sig med det element man har valt. Att säga att 10" är bäst för en viss slags musik kan man inte göra utan det är som att rekommendera "storlek 43 i skor för det passar mig bäst".
Här kommer vi alltså in på dimensionering och anpassning, och där är där man skall jaga om man är ute efter fungerande, tajt, bas med "attack".
Och dimensionering / anpassing var inte topic för denna förklaring.
/Göran
Not 1: Jag har med flit förenklat beskrivningen runt Fouriertransform. Det spelar ingen roll för sammanhanget men jag ville undvika att trampa in på begrepp runt tidsinvarians.
Not 2: Tro inte att det finns en "verklighet" som är annan än teorierna runt Fouriertransform. En vetenskaplig teori är just att beskriva verkligheten som vi känner och kan mäta den. Skilj från hypotes.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
0
0
0
0