Varför gillar ni INTE SAAB?

Founder
22 mars 2007 · 1 414 Inlägg

Nu vill jag höra klagomål här smile

Vill ha bra exempel på varför ni aldrig skulle kunna tänka er köpa en SAAB. Vill inte ha några fjortis åsikter som att dom är skit utan riktiga vettiga kommentarer!!!!

Ni MÅSTE förklara varför ni inte gillar bilarna...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Kettunen
22 mars 2007 ·

Jag tycker inte gamla saabarna är snygga nån stans. Från 9000 serien & Äldre. Men dagens saabar tycker jag e MYCKET finare än Volvo! Urk.
Men Saab är ju kända för framvagnproblem. Gammla i alla fall! Sen vet jag inte hur det är med nya. Sen tycker jag inte om deras inredning på cupen. Instrumentbrädan är kanon ful. Men inge fel på motorena smile

Kan lätta dig FOUNDER med att säga att jag kör helst saab mellan volvo & Saab men om jag får välja så ingen utav dom.

Founder
22 mars 2007 · 1 414 Inlägg

Vad är det för problem med framvagnen dom är kända för? Inget jag hört men kan lätt ha missat det...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Kettunen
22 mars 2007 ·

Founder skrev:
Vad är det för problem med framvagnen dom är kända för? Inget jag hört men kan lätt ha missat det...

Spindel leder & Hjul lagrer

Founder
22 mars 2007 · 1 414 Inlägg

Kettunen skrev:

Founder skrev:
Vad är det för problem med framvagnen dom är kända för? Inget jag hört men kan lätt ha missat det...

Spindel leder & Hjul lagrer

Har försökt studera bilprovningens resultat de senaste 4 åren och har inte direkt sett att lagren är något direkt problem på nyare bilar, dock har några spindel-leder dykt upp så det kan nog stämma bra som du säger...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Kettunen
22 mars 2007 ·

Founder skrev:

Kettunen skrev:

Founder skrev:
Vad är det för problem med framvagnen dom är kända för? Inget jag hört men kan lätt ha missat det...

Spindel leder & Hjul lagrer

Har försökt studera bilprovningens resultat de senaste 4 åren och har inte direkt sett att lagren är något direkt problem på nyare bilar, dock har några spindel-leder dykt upp så det kan nog stämma bra som du säger...

Okeey grymt smile Njee vet inte riktigt. Men det är min uppfattning efter jag bytt lagrer på just 9000CD 3 gånger. 2 åt polare & 1 Polares mamma

OverBoosted AUTOBAHNRASER
22 mars 2007 · 3 804 Inlägg

Posetivt:
Motorerna

Negativt:
Växellådorna
Fwd
Inredingen
Utsifan


Bmw osv..
Founder
22 mars 2007 · 1 414 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
Posetivt:
Motorerna

Negativt:
Växellådorna
Fwd
Inredingen
Utsifan

Förklara gärna mer varför och mer specifikt vad exakt som är negativt? Tex sitter man dåligt i stolarna eller är dom fula? i så fall vilka säten är fula?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Kettunen
22 mars 2007 ·

Founder skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
Posetivt:
Motorerna

Negativt:
Växellådorna
Fwd
Inredingen
Utsifan

Förklara gärna mer varför och mer specifikt vad exakt som är negativt? Tex sitter man dåligt i stolarna eller är dom fula? i så fall vilka säten är fula?

Enligt mig sitter man ABSOLUT INTE dåligt. Tvärtom. Speciellt deras helskinn. MUMS big_smile

FireTraXX DFFL
22 mars 2007 · 9 020 Inlägg

Växellådorna har man ju hört om, har en kompis med en 9-3 viggen och hans låda är slut.
(Behöver ju inte bero enabrt på bilen tongue)

Men mina föräldrar har haft 2st 9-5 Aero och jag har älskat båda två, ljudet i stereon är grymt bra, riktigt bra drag och den är stor och rymlig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JW
22 mars 2007 · 281 Inlägg

Jag har inget emot saab smile bara en ren slump att jag åker volvo... Ska jag klaga på något så skulle det vara de raka instrumentbrädorna som är som en rak vägg... men smaken är ju som baken och jag klankar inte ner på Någon bil sort!

Mvh Jonas

Greatsnyggo saabtok
22 mars 2007 · 1 306 Inlägg

ja har  nåt negativt  vet ej om de är bara  9-5 eller inte , men vid långkörning så får då ja ont i ryggen i af  tex när ja åker till malmö 95 mil enkel resa .....En polare till mig med som har en 9-5 vector har samma problem vet ej om de är  för att vi är längre ellre inte  jag är 189 och polarn nåt liknande .....Hade en Audi 100 avant c4 innan en  92á  som ja  körde till malmö ett par svängar och i den satt ja jäkligt  bra faktiskt .....nån mer som känner de  får ont vid långkörning ........Annars är ja helnöjd med saaben ....Snart besiktning så får se om ja är nöjd efter det .

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
bmx
22 mars 2007 · 7 100 Inlägg

ja tkr inte att de är nå fel med saab.förut tyckte ja de,men sen när man har kört en så var det jävligt roligt.
man ska alldrig prata skit om en bil som man alldrig har testat tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Warcry
22 mars 2007 · 271 Inlägg

Har ägt flera SAAB:ar och tycker det är en riktigt bra bilar, snygga, bra komfort och bra motorer.

jonTe
22 mars 2007 · 5 710 Inlägg

Kettunen skrev:
Men det är min uppfattning efter jag bytt lagrer på just 9000CD 3 gånger. 2 åt polare & 1 Polares mamma

Och hur långt hade dessa CD:s gått?
De flest hjullager tar slut någongång...frågan är bara när wink

>>JW, förstår vad du menar men bra "för att".....om man gämför liknande modeller i SAAB:s o Volvo:s sortiment, ta tex din 850 och min gamla 9000 och frågar 100 personer vilken bil som har "rakast" instrumentbräda.
Jag tror de flesta kommer svara Volvo faktiskt wink

Jag då som den SAAB-fantanst jag är, gillar inte ALLT med SAAB för det:
-Inga fyrhjulsdrivna modeller (i Sverige).
-För FÅ modeller.
-Halv dålig fjädringskomfort i gämförelse med tex Volvo.
-Ofta dålig "närvaro" i växelspaken (original) i tex gämförelse med Audi,BMW.

MVH Jonas
..............
Crappy_punkrocker
22 mars 2007 · 268 Inlägg

bytte höger spindelled på min saab häromveckan, och den hade suttit där 25.000 mil så helt dåliga skulle jag inte vilja kalla dom! smile

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
sveddan
22 mars 2007 · 1 453 Inlägg

Founder skrev:
Nu vill jag höra klagomål här smile

Vill ha bra exempel på varför ni aldrig skulle kunna tänka er köpa en SAAB. Vill inte ha några fjortis åsikter som att dom är skit utan riktiga vettiga kommentarer!!!!

Ni MÅSTE förklara varför ni inte gillar bilarna...

Vad tjänar den här tråden till? Att du ska få kasta paj på folk som inte tycker som du?
Varför starta en tråd för att provocera fram nackdelar om ett visst bilmärke, som DU sedan ska försvara, jag förstår inte anledningen - kan jag få en förklaring?

viccoA
22 mars 2007 · 3 111 Inlägg

Jag har ägt två st 9-3:or var den ena köpte jag fabriksny. Just nu har jag en 9-3 Aero -01.

Nackdelar: FWD, nervöst (läs ryckigt och slitigt) beteende vid fullgas, sunkig kvalite på plasten i inredningen (repas lätt), redan lite rost i dörrarna, växellåda som inte är något under av precision, ingen regnsensor eller avbländbar backspegel (är väl kanske mitt ex som är klent utrustat)...

Men jag tycker det är MYCKET bil för pengarna, Aeron är så läcker sen de fick snilleblixten att haka på Viggen kjolarna...

Martin 9-3 Fisketokig
22 mars 2007 · 2 997 Inlägg

Ja inte blir det någon mer Saab.

Beror nog mest på clownerna som sköter Saabaffärn här.

Köper en bil för 350.000:- får veta att det ska ta 8 veckor garanterat men pga mycket att göra så sa vi preliminärt 10Veckor och då skulle jag inte få vänta en dag över tiden.

Jag fick hämta den efter 10Veckor och en dag.

När jag hämtade den så var den felbeställd. Fel stereo i den och utan GPS.

Det tog 3 månader innan de skickade upp nya enheten och skruvade i den.

Väl installerad så åkte jag därifrån med en hajfena på taket som satt snett, innertaket ramlade ner innan jag kom hem och jag hade brytmärken runt hela luftutblåsen fram som de hade tagit bort pga bytet.

GPSen funkar inte och den är inne 4ggr på "uppdateringar" som de i 2 fall inte har kunskap av att göra, 2ggr misslyckas det ändå och lyckas samtidigt ändra andra saker på bilen som jag inte vill efter 1års tjat, totalt 15 månader från inköp tar de äntligen upp en helt ny enhet och byter, den funkar men de har fortfarande missat att programmera den rätt så jag ska in med den igen.

Måste vara hobbymekaniker på nya bilen. Fästen till dörrarna lossnar!!! belysning glappar, backen fick jag inte i på 2 dagar, mätarna visar fel eller slocknar.

Helt plötsligt måste jag stanna och starta om för den får för sig att ABS. EPS och Bromsarna  som helhet inte funkar.

Parkeringssensor som lever sitt eget liv.

Första vintern hade jag ingen motorvärmare då de inte kunde sätta i den förrän långt senare.

Man kanske åfr vad man betalar för med 350kkr listpris 390kkr och det ska ta sån tid och krångla så mycket får mig att inte köpa saab igen.

Motorn är jäkligt trevlig och man sitter finfint och modellen är skitsnygg men mycket krångel är det inte värt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
DasAuto
22 mars 2007 · 2 751 Inlägg

Fördelar som jag vet...

Motorn
Komforten

Nackdelar.

Inredningen, de flesta växelspaks knoppar ser ut som om en unge har dratt i den i 10år = sleten
Kvaliten på inredning material
Framvagn problem

tycker bara dom gamla saabarna e fula dom nya är absolut inte det... tycker dom är heta, spec 9-3

Senast redigerat av n0b0dy_ (22 mars 2007)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang