2753
Sök

Feltankning, vad kan hända ? Dieselbil - 95 Oktanig Bensin

13 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Vad händer om man råkat tanka i 2,5 liter 95 oktanig Bensin i en dieselbil ?
Volvo V70 i detta fallet.

Tankade sen på 200:- diesel för att "spä ut" bensinen som råkat komma i...
Kanske inte världens bästa sak som kan hända, men har man brottom är trött å grinig så..
(Tanken var i princip tom innan oxå så)

Så vad tror ni, kan dom där 2,5 liter 95 oktaniga bensinen göra så stor skada ?
Ca 9-10% diesel alltså
Det är ju så lite så...
Senast redigerat av Ametz (24 mars 2007)

296 Inlägg
24 mars 2007
Ingen aning vad som händer men jag skulle tömma tanken innan jag åkte nånstans:P

Bärs!
3 456 Inlägg
24 mars 2007
ääh, fega inte nu! häll i en skväll E85 åxå....

Garaget.org peakade 2008.

1 893 Inlägg
24 mars 2007
2.5 liter bensin i en tank med diesel. Låter det illa om motorn?
Bensin är mera lättantändligt än diesel, så risken är att motorn kan spika. Låter den inte illa, skulle jag köra slut den tanken med bensin skvätten FÖRSIKTIGT, inga max belastningar över huvud taget.
Finns en liten chans att motorn skulle kunna ta skada, men det är ett jädra meck att tömma tanken också. Även om man kan få ut soppan ganska lätt, vad skall man göra av den sedan? Och vad skall man härbergera den i så länge?

Jag skulle tankat fullt med diesel, för att späda ner bensinen så mycket som möjligt, och kört upp tanken med ägg under gaspedalen. wink Utmärkt tillfälle att se vad snålkörning kan ge för förbrukning. big_smile

EDIT: Skulle man tankat i mer, så har man inget val än att tömma tanken, men 2.5 liter borde gå ändå... V70ans tank rymmer väl ca 70 liter? så vi snackar ca 3% bensin.
Senast redigerat av Kristian_V (24 mars 2007)

Bacon
162 Inlägg
24 mars 2007
Kristian_V skrev:
2.5 liter bensin i en tank med diesel. Låter det illa om motorn?
Bensin är mera lättantändligt än diesel, så risken är att motorn kan spika. Låter den inte illa, skulle jag köra slut den tanken med bensin skvätten FÖRSIKTIGT, inga max belastningar över huvud taget.
Finns en liten chans att motorn skulle kunna ta skada, men det är ett jädra meck att tömma tanken också. Även om man kan få ut soppan ganska lätt, vad skall man göra av den sedan? Och vad skall man härbergera den i så länge?

Jag skulle tankat fullt med diesel, för att späda ner bensinen så mycket som möjligt, och kört upp tanken med ägg under gaspedalen. wink Utmärkt tillfälle att se vad snålkörning kan ge för förbrukning. big_smile

holer med men 2,5 l och 68,5l disel så kör

Ha de Bacon

13 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
Sitter det någon spärr i så man inte kan slanga ur tror ni ?
Tanka fullt borde vara det bästa 3% bensin är ju inte mkt så.

Om man kunde slanga ur 10-20 liter av det som är i nu sen tanka fullt vore ju optimalt.
Men det beror ju som sagt var på om det finns spärr eller inte för det..

Tanken rymmer ju 70 liter så.
Och nu äre ju bara 200:- +2,5 liter i så..
Senast redigerat av Ametz (24 mars 2007)

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
24 mars 2007
Diesel och bensin blandas väll inte med varandra,Det är någon vätska som lägger sej över den andra.
-har för mej att det är bensinen som lägger sej över dieseln.

Kan ha fel det var ett tag sen jag hade kemi.

Diesel is the blood of satan.

1 893 Inlägg
24 mars 2007
jinxs skrev:
Diesel och bensin blandas väll inte med varandra,Det är någon vätska som lägger sej över den andra.
-har för mej att det är bensinen som lägger sej över dieseln.

Kan ha fel det var ett tag sen jag hade kemi.

Diesel och bensin kommer från samma råolja, de "destileras" ur oljan och tas ut på olika nivåer ur destilerings röret, sätter man ihop dem så blandar de sig nog fint (Man fick ju tvinga isär dem.)

"Ametz"... om du vill "slanga" bilen, så kan du lossa på en bränsle ledning och köra bensinpumpen istället. Antagligen lättare. Slanga det gör man när det "inte är ens egna bil" wink Typ när man körde moppe o inte fick högre veckopeng så det räkte till sopp hela veckan.

Körde du mycket moppe eller? big_smilebig_smilebig_smile<-Skämtar lite! big_smilebig_smilebig_smile

498 Inlägg
24 mars 2007
En kompis tankade sin opel tdi med 95 Full tank.
Han körde ca 2km sedan dog bilen.
Vi lyfte ur baksätet och skruvade upp en inspektionslucka till tanken, slangande ur allt och fyllde med diesel.
Bilen fick tugga ett tag innan den fick i sig diesel igen och startade.
Svärgubben som är bilmek sa att bilen skulle ha gått att köra på upp till 40% bensin.
Senast redigerat av enpatte (24 mars 2007)

1 893 Inlägg
24 mars 2007
Hade det inte varit lättare att skuva loss en bränsle anslutning i motorummet och strömsätta pumpen i tanken så det tryckte ur bensinen? wink Demontera halva bilen är ju lite bökigt...

514 Inlägg
24 mars 2007
Säger som en ovanför att Diesel och bensin får nog svårt att blandas. Jobbade på bilverkstad förut där vi fick in en bil där en tjej hade råkat tanka en massa bensin i en dieselbil.. Fick tömma tanken och tömde då i 25L dunkar.. Bensinen lade sig ovanpå dieseln (om jag inte minns fel) Jag tog alla fall ur bensinen ur dunkarna sedan och körde på den i min egen bil wink

old volkswagens never die they just get lower

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
24 mars 2007
DE här får mig att tänka på när en i min klass tankade bensin på en diesel truck big_smile. Han startade upp den, och jag tyckte den lät lite lustigt. Så jag frågade han lite på skoj: Haha, du har väl inte tankat bensin på den?
Jo de har jag sa han! De var väl det vi skulle ha? O.o?

VA I HEL***** sa jag. xD. Stäng av fanskapet!
Så de var att slanga trucken på ca 100 l bensin tongue.

Men för att besvara din fråga: Spä ut bensinen med diesel. De ska inte vara någon fara smile
Senast redigerat av THEBADGUY (24 mars 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Knegare
718 Inlägg
24 mars 2007
Snubben som äger körskolan jag gick på var med om samma... Hans fru tankade i bensin i en diesel motor och körde på upp till deras stuga.. När karln skulle fylla olja såg han att bränsleslangen var grön så han slangade ur allt.. Men då var det en fulltank..

2,5L bensin lär inte vara så farligt..

William 2009-02-20

draminbil.nu
1 382 Inlägg
24 mars 2007
Det lär knppast ara något problem.. Har en kompis som brukar slänga i en större andel än din med bensin och etanol blandning i dieseln för att få ner värdena lite till besiktningen! Så jag tror inte det ska vara någon fara tongue

1 Inlägg
9 januari 2010
Lyckades tanka i princip full tank bensin i audi 2.0 140hk dieseln under julhelgen. Insåg inte felet. Körde 100m utan ngn indikation på knas och stannade bilen för att frugan skulle komma ut från macken. Startade igen och den dog när jag backade ur. Gjorde tre startförsök om kanske 3-5 sek. Insåg att ngt var knas men polletten har fortfarande inte trillat ner. Puttade undan bilen som stod helt i vägen. Gjorde 2-3 startförsök á 3-5 sek till tills jag ger upp. Går ner till mackan och först där inne tänds lyset i min hjärna. Grönt handtag är INTE diesel.

Bärgare till audiverkstad. Fredag em så de hinner inte göra ngt. Hyrbil. På måndag morgon har verkstaden fixat det hela redan till 10.00. Enligt dem så tömde de diesen, och bytte bränslefilter. Verkar inte ha gett några problem mer än rätt rejält hål i kassakistan (dock tur jag hade bra försäkring som tog verkstad, bärgare, 75% av hyrbilen mot självrisken).

241 Inlägg
9 januari 2010
Min faster tanka en halv tank bensin i en Renault kangoo diesel. Vi hällde i lite växellådsolja och fyllde på resten av tanken med diesel och den rullar fortfarande lika bra..

2 982 Inlägg
749 Inlägg
9 januari 2010
Prova att köra med bilen, låter det okej är det säkert ingen fara.
Fylla upp med diesel när tanken sjunker så blandas bensinen ut ännu mer.
Eller töm tanken och bränseledningarna och fyll med ny diesel.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 januari 2010
Har man tankat bensin i en dieselbil bör man tömma tanken på bensin innan man kör mer. gärna lite tvåtaktsolja ihop med första tanken diesel. Bensin är ju som bekant mer explosiv, framför allt är den även "torrare" vilket gör att insprutningspumpen (nu tänker jag inte på matarpumpen som pumpar fram från tanken) inte får den smörjning som behövs.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 100 Inlägg
9 januari 2010
de är bare å åk!med så pass lite bensin så gör det nog inget

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök