BMW 3-serien E36, felkonstruerad topp?

deca
20 april 2007 · 31 Inlägg

M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.

Är det vanligt att toppen är utbytt på beggade bilar av denna modell,  just pga detta fel som finns?

Vanligare kanske att folk byter kamrem oftare?

BMW635_Robban
20 april 2007 · 1 277 Inlägg

deca skrev:
M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.

Är det vanligt att toppen är utbytt på beggade bilar av denna modell,  just pga detta fel som finns?

Vanligare kanske att folk byter kamrem oftare?

Åfan, då måste alla BMW´s äldre motorer vara fel på. Nästan ala BMW tickar från ventilerna...

...tror inte man ska oroa sig för mycket. hade det varit så farligt skulle ju det bli hysteri över det för länge sedan...

ghiarocket
20 april 2007 · 39 Inlägg

det stämmer att bmw sänkte intervallerna pga kamremsbrott men i övrigt vet jag inte om det var topparna det var fel på
annars trodde jag det gällde 318 93 och nyare ?

Skaune
20 april 2007 ·

Peronligen tycker jag deras toppar e skit, eller nä skit e dom inte men lite väl känsliga tycker jag! Sköter man dom till punkt o pricka med service o inte alltför många kallstarter är dom ju knaon, men annars..... Inte som volvos precis! ;0)

beemern .......
20 april 2007 · 2 655 Inlägg

alla äldre bmw t,ex e21, e30, äldre e34 har ju de felet att kamaxeln slits en del. men de e ju lite olika, min gick 25000mil innan orginalkammen va så sliten att en vipparm gick av. och då har den gått på ganska höga varv iallfall de sen 1000mil tillbaka, då förra ägaren gillade att gasa en del. så visst håller dom om man bara sköter olje byte och sånt. och de tråkiga e att dom e att toppen e lite kännslig, kokar bilen för hårt så kan ju toppen men dom som kört så  hår får skylla sej själv för ja vet att de krävs en hel del gasande innan den kokar så mycke...

deca
20 april 2007 · 31 Inlägg

deca skrev:
M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.

Är det vanligt att toppen är utbytt på beggade bilar av denna modell,  just pga detta fel som finns?

Vanligare kanske att folk byter kamrem oftare?

Tja, vad ska man säga. Onekligen ett riktigt FETT misstag att lyckas konstruera toppen så att trycket är så mycket som dubbelt upp. Visst, motorn fungerar, fast man stör sig på sånt här, när man ska köpa beggat.

Man vet ju inte hur förra ägarna har skött kamremsbytet osv.

Senast redigerat av deca (20 april 2007)

a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
20 april 2007 · 113 Inlägg

M40 motorn är bland de sämsta BMW tillverkat. Detta kan jag säga trots att jag äger en sj.
kamremsbyte bör ske va 4000 mil ca eller varannan service.
Detta är inget nypåfunnet problem utan har vart känt länge vilket också BMW själva gått ut med.

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
Team-Adolfsson Gödseldräng
20 april 2007 · 4 529 Inlägg

många som säger att dom tickar lätt stämmer på vissa och andra inte
min är totalt misshandlad och det enda som är bra på bilen är motorn
inga missljud inget tickande och läcker inte en enda droppe olja
och efter man hört hur andra ägare kört med den så tycker man det är konstigt
och öppna hålet där man fyller på olja i ventilkåpan
kolla om det sitter bultar med sexkantigt skalle
ifall det gör det BYT så fort du kan
det blev nåt fel med dom bultarna och går lätt av

deca
21 april 2007 · 31 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
många som säger att dom tickar lätt stämmer på vissa och andra inte
min är totalt misshandlad och det enda som är bra på bilen är motorn
inga missljud inget tickande och läcker inte en enda droppe olja
och efter man hört hur andra ägare kört med den så tycker man det är konstigt
och öppna hålet där man fyller på olja i ventilkåpan
kolla om det sitter bultar med sexkantigt skalle
ifall det gör det BYT så fort du kan
det blev nåt fel med dom bultarna och går lätt av

Hur hör man det här jävla tickandet då? Vilken frekvens tickar det??
Fort som fan eller lite oregelbundet tickande?

Nån som har en tickande motor, släng upp ett ljudklipp på nätet nånstans, så
får jag lyssna, ex youtube.com:D

Tykoo bilmekaniker
21 april 2007 · 121 Inlägg

min bil är verkligen skitslut i motorn:P den tickar och har sig, antagligen slarv med oljebyten och bmws kassa topp som gör det. sen tror jag att toppackningen/hela toppen är skev, för han vitrycker lite ibland.

men jag tänker inte göra något åt det iaf, köper heldre en annan motor när den här har gjort sitt.
men jag upplever det som att många fler motorer än m40 har känsliga topplock.

båge montör och hobby mekaniker
21 april 2007 · 2 672 Inlägg

sant att M40:n inte e bra topp på, men den funkar trots att det tickar! men har ändå funderingar på å slänga i ny motor, får se hur länge ja orkar med tickandet..

mitt tickande är snabbt som fan, och öker med motorvarven, precis som att det skulle vara ventilerna som e felinställda, men kommit fram till att d måste va den kassa kammen.. men ändå tycker jag att jag haft tur me bilen! när ja hade kamremsras så bytte jag bara kamrem å starta bilen igen! å inga mer missljud än innan, å ingen sämre komp heller.. så man kan säga att ja hade tur smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
BMW635_Robban
24 april 2007 · 1 277 Inlägg

Axor skrev:
Peronligen tycker jag deras toppar e skit, eller nä skit e dom inte men lite väl känsliga tycker jag! Sköter man dom till punkt o pricka med service o inte alltför många kallstarter är dom ju knaon, men annars..... Inte som volvos precis! ;0)

Hur många BMW har du haft?? Och hur stor erfarenhet har du av det du påstår?

BMW toppar håller ju skitbra.
Jag haft kok på min 635 30ggr minst(pga av trasig fläktkoppling).
Och kört med trasig toppackning en hel sommar.
Jag har haft bilen i snart 7år och kör inte som en tant med den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang