överhettad bmw 318 e30

magicX
23 april 2007 · 28 Inlägg

mmh okej! aa det är det faktiskt..man ska låta den svalna..
men men tänkte inte så mkt då..va tar bmw för det ?

mvh

Lever livet 420meter i taget!
granada75
23 april 2007 · 177 Inlägg

magicX skrev:
mmh okej! aa det är det faktiskt..man ska låta den svalna..
men men tänkte inte så mkt då..va tar bmw för det ?

mvh

Behöver inte vara en specifik bmw verkstad för att göra det.
Du får nog allt fråga verkstäderna i din stad, Priserna varierar rätt kraftigt beroende på verkstad.

Over and out!
magicX
26 april 2007 · 28 Inlägg

här kommer lite updates!

1. Motorn blir varm, ej kylaren!, termostat byte ?
2. Övre kylarslang som går till motorn blir varm, den som går längst upp från kylaren till övre delen motorn. den andra är sval/kall.
3. Fläkten går fin fint inga glapp eller något sånt.

va kan det vara ?

tacksam för lite tips från bilkunniga ^^

Lever livet 420meter i taget!
_fillan_ med lem
26 april 2007 · 1 925 Inlägg

förmodligen termostaten,,,eller har du stopp någonstans

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
magicX
26 april 2007 · 28 Inlägg

okej! nej tror inte det :S hur kollar man det ?

mvh

Lever livet 420meter i taget!
Mattias_M
27 april 2007 · 169 Inlägg

Om termostaten sitter efter kylaren så är det med stor sannolikhet den som inte öppnar. Börja med och byt den. kostar inte många hundralappar. Finns på mekonomen. Annars kan kylaren vara igensatt men det är mindre troligt.

Mvh Mattias

Tykoo bilmekaniker
27 april 2007 · 121 Inlägg

som sagt, byt termostaten, å kör inte en meter till innan det funkar. bmws topplock går fan sönder av att man tittar på dom.

termostaten sitter ovanför vattenpumpen, innanför ett rör som går ut från motorn, strax under topplocket.
man får plocka av fläkten för att komma åt. som andra sa, känn på vattenpumpen också, så inte den är slut.

om du får det att fungera så kan du vara glad, men du borde ta ett kompprov för å se så allt står rätt till.

Wajder
28 september 2007 · 15 Inlägg

Har exakt samma problem med min 318i E30 nu. Den går upp till rött efter bara 5-10 minuters körning. Den har aldrig körts så den hunnit kokat.

Någon som har erfarenhet av vad ett byte av toppackning kostar hos en verkstad, ett cirka pris bara så man vet om det är värt att byta den. För jag har läst runt lite på olika forum att folk bytt i stort sätt allt utom toppen/toppackningen men inget hjälpt så man får väl förbereda sig på det värsta antar jag.

Tack.

Även den bäste är sämre än mig.
Sharky
28 september 2007 · 10 287 Inlägg

Jag är månne dum på BMW men är det inte vattenpumpens vingar som  ger sig på dom.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Wajder
28 september 2007 · 15 Inlägg

Mjo jag har hört det jag med, så ska testa byta den och hoppas det löser mitt problem. smile

Även den bäste är sämre än mig.
daim
28 september 2007 · 67 Inlägg

vattenpumparna ger sig.. jag kokade min 318 tusentals gånger, toppen höll varje gång smile Detta var en 318 med M10 motorn..

Senast redigerat av daim (28 september 2007)

fluppidupp ...
28 september 2007 · 757 Inlägg

vad är topplock? big_smile

Glenn9K Montör
3 oktober 2007 · 664 Inlägg

Har du fortfarande inte fått ordning på bilen, så kan ja ha lösningen här.

Jag har en E30 316i med M40 motor i, som jag hade samma problem med, och testade att byta både termostat och vattenpump. kollade kylststemet efter läckor, kontrollerade flödet i allting osv osv. men inget hjälpte.

Lånade därför en fin grej av en verkstad, som man kopplade till sin tryckluftskompressor, och på sin kylare. Fast innan jag började så tömde jag ut så mycket kylarvatten jag kunde. Sen så när man startade kompressorn så skapade den ett vakuum i hela kylsystemet, så all luft och vatten var borta. När man hade skapat jättemycket undertryck så kopplade man på en sorts slang istället för vakuumpumpen, och andra änden av denna slangen lade man ner i t.ex. en stor spann med vatten. Sen öppnade man en ventil, och så sög kylsystemet automatiskt i sig allt det vatten den behövde, utan luftfickor osv.

Detta gjorde att min BMW slutade koka, och fungerar nu finfint.

Vet dock inte var man kan få tag på sånna här verktyg i affärerna, men det borde ju gå att köpa. Ta och snacka med lite verkstäder.

Min bil fungerar klockrent nu iaf. Lycka till!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Wajder
3 oktober 2007 · 15 Inlägg

Låter ju som något man bör testa. Dock verkar det lite krångligt. Men jag ska göra ett försök.

Tack för tipset!  wink

Även den bäste är sämre än mig.
Wajder
8 oktober 2007 · 15 Inlägg

Hejsan.

En liten uppdatering på mitt problem. smile

Har meckat lite med bilen i helgen. Har kommit fram till att kylfläkten är dålig, den vobblar lite pga. att lagret den snurrar på har blivit dåligt. Har dock "låst" den med två skruvar nu så den snurrar på högre varv än vanligt.
Dock hjälpte in det mig från kokningarna, då tog jag bort termostaten och körde utan den ett tag. Då fick jag faktiskt bilen att gå utan problem med tempen. Skruvade även ur vattenpumpen igår vilket inte var en vacker syn. Totalslut med den så den måste jag också köpa ny. Så förhoppningsvis löser det sig med ny termostat, vattenpump samt kylfläkt.

--------------
2007-10-13
Bytte vattenpump och termostat igår. Har kört runt ett tag med den och den verkar fungera bra faktiskt. (Håller tummarna) smile

Senast redigerat av Wajder (13 oktober 2007)

Även den bäste är sämre än mig.
PPE
25 december 2007 · 38 Inlägg

Har en e30 316 som gillar att koka. Sen så ær tempmætaren helt sjukt orolig, den kan hoppa från från mitten upp till røtt sen ner direkt igen och så håller den på hela tiden. Nån som vet vad detta kan bero på?? skulle tippa på att det ær toppen som rykt.. Nån som vet nåt annat som det kan bero på`??

speedshop
26 december 2007 · 246 Inlägg

1 Byt vattenpump o termostat ..se till o lufta systemet riktigt ordentligt
2 om det inte funkar så är nog topppackningen eller toppen kass..

kwansa Hmm, vet inte?
26 december 2007 · 1 775 Inlägg

vattenpump, termostat och termostathuset tongue prova och byt dessa och kolla hur det blir efter wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
PPE
26 december 2007 · 38 Inlägg

Har bytt både termostat och vattenpump. Den blev faktiskt lite stabilare men det är fortfarande inte bra. Tror att det är toppen som åkt. Ingen som har en liggandes till salu?? gärna runt Uppsala trakterna!!!

Severin
26 december 2007 · 1 587 Inlägg

Topplockspackningen har rykt.. Dyrt o fixa hos verkstad.. Hände samma sak med min 323:a.. Fick göra en massa saker.. Byta packning.. Bultarna måste fräsas, toppen måste planas.. Inga billiga grejer så du bara vet smile.. Bäst att byta motor... Du kan nog få tag i en billig på nån skrot lr så smile !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang