3418
Sök

Hur fungerar en bromsservo?

677 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#1
Kan någon förklar ingående hur en bromsservo fungerar?

Det är så att det kommer ett pysljud från mina pedaler. Och ljudet ändras när jag bromsar för att sedan avta helt när motorn belastas.

Funderar på vad det beror på. Om det är nån packning som är paj eller om det är nån form av övertryck nånstans.

Eller är det vacum? Vet att det är vacum, men tänkte att det kanske inte är det vid utgående kolven till pedalen?
Är det vacum så drar den väl rent av tjuvluft och det är ju inte bra! Men samtidigt borde motorgången variera då och det gör den inte.

Tacksam för kunnigt svar!
Senast redigerat av BoraV6 (25 april 2007)

V8 Twin Turbo
123 Inlägg
25 april 2007
#2
Bromsservo, stödsystem i fordon för att bistå föraren med mer kraft vid inbromsning. Bromsservo finns endast på hydrauliska bromssystem.
Bromsservon är placerad mellan bromspedalen och huvudbromscylindern. Bromsservon består av två tryckkammare med ett membran som skiljevägg och en kolv på vardera sidan om membranet. Dessa kolvar förbinder bromspedalen med huvudbromscylindern oavsett om bromsservon fungerar eller inte. Den kammare som sitter närmast huvudbromscylindern sitter kopplad till insugningsröret med en slang, således har denna kammare alltid undertryck när motorn är i gång. Den kammare som sitter närmast bromspedalen är försedd med en ventil som släpper in luft utifrån när bromspedalen trampas ned och en annan ventil som ser till att trycket är detsamma i båda kamrarna när bromspedalen släppts upp. Servoeffekten uppkommer genom att membranet sugs mot huvudbromscylindern med hjälp av skillnaden i tryck mellan de två kamrarna.

Om ett fel uppstår på bromsservon brukar det innebära att dels blir fordonet trögbromsat och dels brukar motorn få en ojämn gång beroende på att den erhåller tjuvluft.

Enklaste sättet att kontrollera att bromsservon fungerar är att pumpa på bromspedalen när motorn inte är igång tills pedalen känns stum. Sedan håller man ett konstant tryck på bromspedalen samtidigt som motorn startas. Bromspedalen skall då sjunka ned en bit om bromsservon fungerar korrekt.

Källa: susning.nu

677 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#3
Hoppsan, det var ord och inga visor som farfar skulle ha sagt!

Tack för det!

Då blåser det alltså eftersom det inte är vacum där.
Hmm, vad kan det tänkas bero på då?
Nån av de där ventilerna lät ju misstänkt. Nån som har nån erfarenhet av dessa på VAG bilar?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
25 april 2007
#4
prova sök på www.gtiklubben.nu  vet att det vart uppe förut där.


677 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#5
g-man skrev:
prova sök på www.gtiklubben.nu  vet att det vart uppe förut där.
Har lagt ut en tråd där nu så jag hoppas på svar!

677 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
#6
Verkar som att inget vet vad det kan vara. Inte så sugen på att pynta 6000:- för en ny.
Det kanske inte ens är det som är felet!

Det blir ju knäpp tyst om jag belastar motorn lite. Och blir knappt märkbar skillnad när man trycker på bromspedalen.

Nån?

736 Inlägg
27 april 2007
#7
Kanske inte helt relevant, men bromsservon fungerar ju sämre vid mer gas för att sluta helt vid öppet spjäll då det inte finns något vakum i insuget...


550 Inlägg
28 april 2007
#8
Det ska inte pysa vid pedalerna.
Om det pyser så byt bromsservon. Det kan sluta med att bilen tar tjuvluft och man får alla problemen som det innebär. och servon kan sluta fungera.


677 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#9
Hej igen.

Kom på att jag inte gett er nån förklaring på det hela. Trots att felet åtgärdades för länge sen.

Men det var iaf som jag misstänkte från början, slangen mellan insug och bromsservo som var sprucken.
Men det var så lite och satt under ett värmeskydd för backventilen som sitter mitt på denna slang. Men när jag kollade närmare på saken så var det ju där.
Fick efter reparation även lite lägre tomgång!

Slangen kostade dock 500:-
Men det kan man ju leva med!


Sök