3326
Sök

Toning av sidoframruta?

16 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
Hur mycket är det tillåtet att tona sidoframrutorna? Någon som vet?smile

543 Inlägg
27 april 2007
testa du sökfunktionen på denna fråga...
Ontop:
sen så får du inte tona nått fram. det är tonat orginal från fabrik på alla bilar..

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

1 813 Inlägg
27 april 2007
jo det finn en viss % man får tona fram.. kan inte hur mkt det är men det e knappt lönt tror jag.. )= men tona svart å rulla ner rutan när blå vit (och nu får vi skriva gul) tongue blå vit gul undra fan när rött å grönt å sånt kommer i deras bilar:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Thorssa
27 april 2007
De ska släppa igenom 70 eller 75% ljus och det gör de i princip original. Jag fick dock igenom min bil för en vecka sen med 50% så det är bara att chansa!

289 Inlägg
27 april 2007
Riktigt snäll gubbe på SBP som du hamnade hos, kanske så man skulle åka dit när man ska besiktiga bilen, för har tänkt att tona hela vägen fram faktiskt tongue

5 Inlägg
27 april 2007
Tona på du..sen när det är dags för besiktning så byter du bara rutor smile

289 Inlägg
27 april 2007
hehe nja, att byta rutor är alldeles för besvärligt, då tar jag hellre att chansar på att det går igenom.. bära eller brista smile

5 Inlägg
27 april 2007
Nja man är ju lat och låter nån annan göra det smile Toningsfirman jag monterade min solfilm på erbjuder byte av rutor under besiktningen för 500:- Taget smile (för en ombesiktning kostar väl 300) roll

289 Inlägg
27 april 2007
Rave skrev:
Nja man är ju lat och låter nån annan göra det smile Toningsfirman jag monterade min solfilm på erbjuder byte av rutor under besiktningen för 500:- Taget smile (för en ombesiktning kostar väl 300) roll

Det var allt en bra firma det wink det har inte jag blivit erbjuden än så länge tongue nja, ombesiktning går väl "bara" på 200:- tror jag..

Thorssa
27 april 2007
Gatzone skrev:
Riktigt snäll gubbe på SBP som du hamnade hos, kanske så man skulle åka dit när man ska besiktiga bilen, för har tänkt att tona hela vägen fram faktiskt tongue

De kollade inte ens på rutorna, och då var de ändå två som besiktigade bilen big_smile Jag tror tricket är att boka sista tiden på en fredag som jag hade, då vill de bara hem o dricka bärs big_smile

289 Inlägg
27 april 2007
Thorssa skrev:
Gatzone skrev:

De kollade inte ens på rutorna, och då var de ändå två som besiktigade bilen big_smile Jag tror tricket är att boka sista tiden på en fredag som jag hade, då vill de bara hem o dricka bärs big_smile

Haha ja det är ju sant tongue men som tur är så behöver inte min bil besiktigas ännu, eftersom den är såpass ny tongue men det ligger något i det du säger, fredag eftermiddag då dem bara vill hem tongue

190 Inlägg
27 april 2007
Så länge du inte bor i Solna så går det nog bra smile. Vi har VÄLDIGT nitiska mc-poliser som bra letar efter filmade bilar hela dagarna så jag har bytt mina rutor till lite polisvänligare. Fast jag saknar mina svarta såg ju så bra ut och svalt blev det oxå.

fast lagligt är det inte. Mörkare än orginal= smäll på fingrarna
Senast redigerat av crazy75 (27 april 2007)

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

128 Inlägg
27 april 2007
Bästa är att inte tona alls... jag tonade mina framrutor,,,bara 2% ljus kom igenom,,,, blev stoppad av polisen... fick ta av dom på plats  innan jag fick köra vidare ... blev en anmärkning,,flygande besiktning var de tydligen.... om du blir stoppad.. bara neka o säg att du hade rutan nere när du körde,,,, tillåtet att ha tonat om du kört förbi polisen med rutan nere hahaha

---2Fast 2Furious---
Clio V6

Solfilmsmontör
947 Inlägg
28 april 2007
Du får inte eftermontera någon film på varken vindruta eller framdörrar och där måste vara 75% ljusgenomsläpp det finns ingen film ändå som är så ljus och att där är alltid lite "toning" i glaset från fabrik.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

4 822 Inlägg
28 april 2007
Som vanligt när den här frågan dyker upp är det alltid några som sitter och gissar och tror att dom vet, varför inte bara kolla på vägverkets hemsida istället?

www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 Inlägg
29 april 2007
De slet av min toning på besiktningen.. hade ett jädra jobb o få bort limmet sen.. det var riktigt tråkigt o spendera de timmarna i bilen med t-röd o rakblad:P

Livsnjutare
342 Inlägg
29 april 2007
Tona framfutorna så får du plocka bort det innan besiktningen!

Men måste man ha sidorutor på en personbil? Annars kan man ju bara plocka bort rutorna..?

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

106 Inlägg
29 april 2007
Det som är tonat från fabriken är typ det du får ha, det är inte godkänt varken av bilprovningen eller polis att ha någon somhelst film på dom främre sidorutorna eller framrutan. TYVÄR

Mvh Ola

SLK
610 Inlägg
29 april 2007
1. Kör ner rutorna
2. Ta bort säkringen wink

Colaberoende
1 219 Inlägg
29 april 2007
Bästa av allt vore väl att få tag på rutor som är orginaltonade lite mörkare direkt från Fabrik.. Sedan kan poliser och besiktningsgubbar klia sig vart dom vill för det sitter ju ingen film på rutan.
Men det kostar nog.

/Ena

Sök