Vilket ger bäst effekt i detta fall?

darkdog8
28 april 2007 · 183 Inlägg

Tjena
Förlåt om jag ställer lite störande, dumma frågor, är en sån pinsam amatör tongue

Anta att jag ska byta avgassystem på en Golf II GTI 16v -90 (den med katalysator som har 129hk)

Och jag köper Simons sportavgasystem som då är 2,5". Då har jag hört att när det är så stort så kan man koppla den utan att behöva använda en katalysator och då får man lika mycket effekt som den modellen utan kat. (som då har 136 hk)

Men nu till den riktiga frågan, blir det ännu bättre om man köper Simons sportavgassystem PLUS denna katalysatorn http://www.mds.se/?artnr=500242 ELLER http://www.katalysatorteknik.com/sida47.htm Blir det ännu bättre effekt då? Eller har ni egna tips på andra katalysatorer som skulle vara bättre?

Och köper jag avgassystemet + den katalysatorn, hur mycket mer effekt ger det på bilen då? Tror ni man kommer märka någon skillnad?

Och vad ska jag köpa för luftfilter till detta? Nån som kan länka till ett bra som passar? Ska man ha öppet luftfilter, sportluftfilter eller vad??


Tack på förhand! Känns bra att kunna vända sig till såna som kan big_smile

Johan-hej Häj Häj
28 april 2007 · 90 Inlägg

Vet du ens vad en katalysaror är?
Byt ut den mot ett enkelt och Billigt rör istället så får du lite mer effekt. Å nej du får inte jättemycketeffekt av sportavgasystem och öppet filter...

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N
darkdog8
28 april 2007 · 183 Inlägg

Johan-hej skrev:
Vet du ens vad en katalysaror är?
Byt ut den mot ett enkelt och Billigt rör istället så får du lite mer effekt. Å nej du får inte jättemycketeffekt av sportavgasystem och öppet filter...

Ja, den renar utsläppen tror jag. Har hört att den inte ens går igång förrens man kört en mil varje gång man kör nånstans

Och vad för rör? Förklara lite för mig är du snäll.

Senast redigerat av darkdog8 (28 april 2007)

twin_cam Smålänning
28 april 2007 · 7 877 Inlägg

Du kommer inte märka någon större skillnad, om du har kvar original katalysator. Utan katalysator så får du samma effekt som modellen utan, som du så riktigt påpekar, men då har bilen inte en chans att gå igenom besiktningen. Jag skulle satsat på katalysatorn från katalysatorteknik, då dom verkar vettigare. Du kommer inte få samma effekt som utan, men effekten kommer att öka från original 129 till kanske 132 om du har tur. Bara avgassystem ger inte sån effektökning som många verkar tro, men däremot så låter bilen snabbare. Den effektökningen med tre hästkrafter märker du antagligen knappt av, men bilen låter skönare och med kat så klarar den besikningen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2007 · 26 167 Inlägg

darkdog8 skrev:

Johan-hej skrev:
Vet du ens vad en katalysaror är?
Byt ut den mot ett enkelt och Billigt rör istället så får du lite mer effekt. Å nej du får inte jättemycketeffekt av sportavgasystem och öppet filter...

Ja, den renar utsläppen tror jag. Har hört att den inte ens går igång förrens man kört en mil varje gång man kör nånstans

Och vad för rör? Förklara lite för mig är du snäll.

En katalysator är det lag på dessutom att man måste ha efter nåt visst årtal.
1988 om jag inte minns fel. Fick inte ta av katalysatorn på Hondan jag hade och
det var en 89:a.

Katalysatorn renar när bilen blivit varm - rätta mig om jag har fel? Det är nog
det du menar på att den renar efter en mils körning smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
darkdog8
28 april 2007 · 183 Inlägg

twin_cam skrev:
Du kommer inte märka någon större skillnad, om du har kvar original katalysator. Utan katalysator så får du samma effekt som modellen utan, som du så riktigt påpekar, men då har bilen inte en chans att gå igenom besiktningen. Jag skulle satsat på katalysatorn från katalysatorteknik, då dom verkar vettigare. Du kommer inte få samma effekt som utan, men effekten kommer att öka från original 129 till kanske 132 om du har tur. Bara avgassystem ger inte sån effektökning som många verkar tro, men däremot så låter bilen snabbare. Den effektökningen med tre hästkrafter märker du antagligen knappt av, men bilen låter skönare och med kat så klarar den besikningen.

Tack för svaret, Men jag kom på att man kan ju köra utan katalysator hela året sen precis innan man ska besiktiga sätter man på katalysatorn igen? det kanske är nåt big_smile

Så när man tar bort katalysatorn får man samma effekt som en KR-motor då eller? Är det så modellen utan kat. har det? typ 139 hästar bara genom att ta bort katalysatorn?

twin_cam Smålänning
28 april 2007 · 7 877 Inlägg

darkdog8 skrev:
Tack för svaret, Men jag kom på att man kan ju köra utan katalysator hela året sen precis innan man ska besiktiga sätter man på katalysatorn igen? det kanske är nåt big_smile

Så när man tar bort katalysatorn får man samma effekt som en KR-motor då eller? Är det så modellen utan kat. har det? typ 139 hästar bara genom att ta bort katalysatorn?

Så kan man ju också göra wink men kommer du till en flygande besiktning så är det sura pengar att inte ha en kat.

Vet inte hur det är på golfarna, men det låter rimligt, för saab 900i 8v har 110 häst med kat och 118 utan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
scirocco8v
28 april 2007 · 51 Inlägg

du kommer inte å få samma effekt som kr när du tar bort katten...
andra kammar i kr mot pl...
så ska du få till lambda värdet utan katt också annars tappar du mycke effekt!

Johan-hej Häj Häj
28 april 2007 · 90 Inlägg

Ett rör kan du köpa hos din lokala rörmokare eller metallfirma... Men utan kat vid besiktning e inte å rekomendera...

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N
Tykoo bilmekaniker
28 april 2007 · 121 Inlägg

scirocco8v skrev:
du kommer inte å få samma effekt som kr när du tar bort katten...
andra kammar i kr mot pl...
så ska du få till lambda värdet utan katt också annars tappar du mycke effekt!

han kommer inte alls få sämre effekt pga av felaktigt lambdavärde. lambdasonden sitter ju före katten, alltså spelar det ingen roll om man har katt lr inte för lambdans skull.

dock kommer avgasvärdena att stiga som satan.
men visst märks det skillnad med och utan katt, en polare hade en sierra som isbil, som vi rev av katt och byggde ett eget avgassystem till. den blev iaf lite mer varvvillig när katten var borta.

darkdog8
28 april 2007 · 183 Inlägg

Passar denna http://www.streetperformance-butik.se/S … 1993_12165 till bilen jag pratar om?

Och den ersätter ju katalysatorn, men funkar det att sätta Simons sportsystem efter den??

Senast redigerat av darkdog8 (29 april 2007)

FireTraXX DFFL
29 april 2007 · 9 020 Inlägg

darkdog8 skrev:
Passar denna http://www.streetperformance-butik.se/S … 1993_12165 till bilen jag pratar om?

Och den ersätter ju katalysatorn, men funkar det att sätta Simons sportsystem efter den??

Med lite vilja så passar allt.
Men när man bygger en gatbil så måste allting gå igenom besiktningen.
Och istället för att hålla på och klydda med byte av avgasrör inför varje besiktning så tycker jag du köper en sportkat och klämmer på istället för originalet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
darkdog8
29 april 2007 · 183 Inlägg

FireTraXX skrev:

darkdog8 skrev:
Passar denna http://www.streetperformance-butik.se/S … 1993_12165 till bilen jag pratar om?

Och den ersätter ju katalysatorn, men funkar det att sätta Simons sportsystem efter den??

Med lite vilja så passar allt.
Men när man bygger en gatbil så måste allting gå igenom besiktningen.
Och istället för att hålla på och klydda med byte av avgasrör inför varje besiktning så tycker jag du köper en sportkat och klämmer på istället för originalet.

Ok, det är ju iof smidigare. Men är det inte bättre att köpa en racekat då? Eller går inte de igenom besiktningen?

johanmoller
29 april 2007 · 61 Inlägg

Lite vågat att köra helt utan kat, mycket dryga dagsböter för miljöbrott om man åker dit på det.. men känner man att det verkligen är värt de så..smile

Ford Fiesta (1987)
bumpe Lastbilsmekaniker
29 april 2007 · 3 878 Inlägg

darkdog8 skrev:

FireTraXX skrev:

darkdog8 skrev:
Passar denna http://www.streetperformance-butik.se/S … 1993_12165 till bilen jag pratar om?

Och den ersätter ju katalysatorn, men funkar det att sätta Simons sportsystem efter den??

Med lite vilja så passar allt.
Men när man bygger en gatbil så måste allting gå igenom besiktningen.
Och istället för att hålla på och klydda med byte av avgasrör inför varje besiktning så tycker jag du köper en sportkat och klämmer på istället för originalet.

Ok, det är ju iof smidigare. Men är det inte bättre att köpa en racekat då? Eller går inte de igenom besiktningen?

Same shit, different names...
Funktionen är den samma, mindremottryck = bättre flöde och lättare att få in ny frisk luft i motorn...
Helsats med kat och sportfilter (som ersätter org.filter i uftburkn) kan nog ge 5 hk... Vassare ljud och bättre respons så blir det lite placeboeffekt och det känns som om man fått 15 tongue

Kettunen
29 april 2007 ·

Inga problem att beiktiga en bil med Racekat!
Har haft det sj nu i 3 år.....

Johansson7 The Electrician
28 januari 2011 · 64 Inlägg

Så länge du har en orginalmotor som inte är trimmad så kommer det knappt bli någon skillnad. Enligt min åsikt så är en sportkat bortkastade pengar på en bil med så få hästar. Ett sportsystem ger ett mysigt och sportigt ljud men inte så mycket mer. Att köra utan kat rekommenderar jag inte både med tanke på  kostnaderna vid eventuell flygandebesiktning och med tanke på miljön, och då måste du ju även sätta ditt en kat innan besiktningarna också.

Hoppas du kommer fram till hur du ska göra. smile

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
no_fake
28 januari 2011 · 865 Inlägg

johanmoller skrev:
Lite vågat att köra helt utan kat, mycket dryga dagsböter för miljöbrott om man åker dit på det.. men känner man att det verkligen är värt de så..smile

miljöbrott?

Aerodynamik ...
28 januari 2011 · 7 120 Inlägg

no_fake skrev:

johanmoller skrev:
Lite vågat att köra helt utan kat, mycket dryga dagsböter för miljöbrott om man åker dit på det.. men känner man att det verkligen är värt de så..smile

miljöbrott?

Det är bara en myt, man åker bara in på ombes.. Jag kör utan kat

no_fake
28 januari 2011 · 865 Inlägg

Aerodynamik skrev:

no_fake skrev:

johanmoller skrev:
Lite vågat att köra helt utan kat, mycket dryga dagsböter för miljöbrott om man åker dit på det.. men känner man att det verkligen är värt de så..smile

miljöbrott?

Det är bara en myt, man åker bara in på ombes.. Jag kör utan kat

jepp vet det:) ville bara veta vad han menar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang