problem med bmw 318i

thewho
2 maj 2007 · 18 Inlägg

Hej

Jag har lite problem med min isbil, en bmw 318i -89.
När jag körde ut på isen i vintras så bara dog den, jag körde normalt över snövallen ut på banan och kom 20m sen var den helt död... Inte ens en hostning när man ska starta, helt död.
Den är gnista på alla, har testat. Så jag har ingen aning vad det kan vara...

Problem 2

hur får man bort stötdämparen från navet, eller vad det heter?

Kettunen
2 maj 2007 ·

Stötdämparn från fjäderbenet menar du kanske??
Bara skruva & skruva. Inga problem...

Ang att bilen dör. Har du testat om det kommer fram soppa???

thewho
2 maj 2007 · 18 Inlägg

Jag har inte kollat, hur gör jag det enklast?

Jag undrade hur man får bort "fjäderbenet?" från "klumpen som hjulet sitter på"
jag får be om ursäkt, e inte så inne på det här...

Kettunen
2 maj 2007 ·

Bränslet - I motorrummet finns det bränslerör som leder enda från tanken till insprut & Förgasare, Det är 2 st rör. Du lossar på dom. Försöker starta bilen. Det ska spruta ut bensin rätt kraftigt. En stark stråle av soppa. Sprutar det bra så är det inte det som är felet.

Fjäderbenet - Det är oftast 2 stor bultar som sitter precis ovanför broms skivan. Går ej att missa när man tat av hjulet. Sedan måste du lossa på den från motor rummet oxå. Du ser vart den leder upp. Den är det fritt for fight smile

thewho
2 maj 2007 · 18 Inlägg

ska kolla när jag kommer hem idag

thewho
2 maj 2007 · 18 Inlägg

Med risk för att låta dum, vilka rör är det jag ska lossa?
stor bild: http://img76.imageshack.us/img76/1763/pict0083vd3.jpg

bmw_mannen
2 maj 2007 · 68 Inlägg

Om du misstänker elfel eller liknande borde du införskaffa ett diagnosverktyg kallat bmw carsoft 3.4 vilket borde kunna felsöka eventuellt fel i Dme modulen(motorstyrningen) på din e30.

Verktyget kan du införskaffa för dryga 500-hundringen

thewho
2 maj 2007 · 18 Inlägg

en kompis farsa sa att det finns en "brytare" som stänger av soppan ifall man krockar el. liknande, och att den kanske har brutit tillförseln av bränsle när jag körde över snövallen in på banan. Kan det finnas någon sanning i det?

Tykoo bilmekaniker
2 maj 2007 · 121 Inlägg

ofta så är det en givare som känner av om motorn snurrar, så det räcker med att få kärringstopp för att styrboxen ska stänga av pumpen.

men testa att ta av soppaledningen och kör på starten. om det inte kommer soppa, får du mäta upp och kolla så det finns ström fram till bränslepumpen.

thewho
2 maj 2007 · 18 Inlägg

var är bränslepumpen då? allting är så skitigt så man ser inte vart något går längre... Är bilden jag tog på rätt sida helst?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang